title
کد خبر: 216658
00
 ۹ نشانه مهم تغییر چهره در بارداری

باردار شدن تجربه لذت بخشی است که بسیاری از بانوان چشم انتظار آن هستند؛ با این حال در این دوران تغییرات زیادی در بدن رخ می‌دهد که برخی موارد ممکن است حالت‌های نامطلوبی را هم برای فرد در پی داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، شکم در حال بزرگ شدن، دست و پاهای متورم، سینه‌های بزرگ که برای شیر دهی آماده می‌شوند، برخی از تغییرات فیزیکی هستند که در طول سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتند. عامل اصلی این اتفاقات افزایش تولید هورمون است که در تمام بدن و از جمله چهره بانوان ایجاد می‌شود.

تغییراتی که باعث می‌شود چهره فرد باردار در طول ۹ ماه کاملا متفاوت به نظر برسد. اما چگونه می‌توانید از روی تفاوت‌های ایجاد شده در چهره خود به باردار بودنتان پی ببرید، برای پاسخ همراه ما باشید.

۱-بارداری و بینی متورم

در طول سه ماهه اول بارداری رگ‌های خونی برای رساندن خون بیشتر به جنین در حال رشد منبسط می‌شوند. انبساط این رگ‌های خونی در سینوس‌ها و مجاری بینی باعث تورمی خفیف در بینی می‌شوند. از طرفی تورم بینی یا پهن‌تر و بزرگتر شدن اندازه آن را می‌توان به تغییرات در سیستم هورمونی بدن نیز نسبت داد.

افزایش سطح استروژن باعث افزایش جریان خون به غشای مخاطی زیر بینی و منبسط شدن ماهیچه‌های آن می‌شود. البته این تغییرات موقتی هستند و بعد از زایمان که هورمون‌ها به حالت طبیعی خود باز می‌گردند، مشکل تورم در عرض یک ماه تا چهل روز حل می‌شود.

۲- ظاهر شدن ملاسما (لکه‌های قهوه‌ای) هنگام بارداری

ملاسما یک نوع هایپرپیگمانتاسیون ناشی از هورمون‌هاست که به شکل لکه‌های قهوه‌ای بر روی پیشانی، گونه‌ها و چانه‌ها ظاهر می‌شود. اگر دچار تغییرات ناگهانی و ظاهر شدن بیش از اندازه این لکه‌ها در چهره خود شدید، آزمایش بارداری را در اولویت خود بگذارید. یک راه کاهش علائم ملاسما عدم قرارگیری در معرض نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور ۳۰ یا بالاتر و استفاده از کلاه لبه پهن در خارج از منزل است.

۳-بارداری؛ پف کردن  و سیاهی دور چشم‌ها

در صورت باردار بودن، حتی اگر به اندازه کافی خواب و استراحت هم داشته باشید ممکن است همچنان چشم شما پف کرده به نظر برسد و کم خواب به نظر برسید. در این بین استرس ناشی از بارداری، بزرگترین علت سیاهی دور چشم و پف آن در این دوران است.

ساعات کار طولانی، بی‌خوابی‌ها و تغییرات خلقی در دوران بارداری همگی تعادل طبیعی چشم خانم باردار را به هم می‌زند. پوست زیر چشم نازک شده و رگ‌های خونی آن به صورت حلقه‌های تیره نمایان می‌شوند. البته در سه ماهه آخر بارداری خستگی ناشی از تحمل کل وزن بدن صورت و چشمان شما را خسته‌تر نشان خواهد داد.

۴- بارداری و تورم صورت

تورم اندام بدن در دوران بارداری کاملا طبیعی است، اما در چهره شما واضح‌تر است و صورت گردتر و چاق‌تر به نظر می‌رسد. علت این حالت که در بیشتر نقاط بدن از جمله صورت دیده می‌شود، تولید تقریبا ۵۰ درصد خون و مایعات بیشتر توسط بدن برای برطرف کردن نیازهای جنین در حال رشد است.

۵-بارداری؛ ریزش مژه و موهای ابرو

شاید انتظار چنین چیزی را نداشته باشید اما در دوران بارداری ممکن است ریزش موهای مژه و نازک شدن ابروها را تجربه کنید. این موضوع به خصوص زمانی تشدید می‌شود که رژیم غذایی شما حاوی پروتئین و ویتامین کافی نباشد و یا مشکلی در عملکرد تیروئیدتان بوجود آید.

۶- بارداری و تغییرات رگ‌های صورت

رگ‌های عنکبوتی رگ‌های خونی کوچک و قرمز رنگی  هستند که هنگام شروع بارداری بیشتر بر روی صورت، زیر چشم‌ها،  پیشانی و گونه‌ها قابل مشاهده هستند. این نشانه یکی از رایج‌ترین تغییرات صورت در سه ماهه اول دوران بارداری است که به تغییرات هورمونی بویژه سطح بالاتر هورمون استروژن و همچنین افزایش حجم خون در این دوران بر می‌گردد. این رگ‌ها معمولا شش یا هفت ماه پس از تولد نوزاد بهبود می‌یابند؛ همچنین در طول این مدت می‌توانید آنها را با آرایش بپوشانید.

۷-آکنه روی چهره به هنگام بارداری

افزایش ترشح هورمون در اثر بارداری، تولید چربی در بدن را افزایش داده و منافذ پوست را مسدود می‌کند. بنابراین بروز آکنه همانند دوران بلوغ و ظاهر شدن آن بر روی صورت موضوعی غیر عادی نیست. البته آکنه در اوایل بارداری شدت بیشتری دارد و به مرور زمان به دلیل افزایش سطح استروژن در بدن بهبود می‌یابد. نکته دیگر اینکه بهتر است زیاد نگران این موضوع نباشید زیرا تعداد کمی از زنان در طول بارداری میزان شدید آکنه را تجربه می‌کنند.

۸-درخشش پوست صورت هنگام بارداری

باز هم افزایش سطح هورمون‌ها و این بار تولید چربی بیشتر بر روی پوست صورت. این حالت که باعث درخشش پوست می‌شود بویژه در طول سه ماهه دوم بارداری باعث افزایش جریان خون شده و خون بیشتری را به سطح پوست می‌آورد. بنابراین علاوه بر نشانه‌هایی که در بخش‌های بالا ذکر شد این موضوع باعث درخشان شدن پوست شما نیز می‌شود. کارشناسان معتقدند ترکیبی از هورمون‌ها، روغن و افزایش ۴۰ درصدی حجم خون باعث می‌شود پوست زنان باردار در دوران بارداری  درخشان‌تر به نظر برسد.

۹-بارداری و حساس شدن پوست صورت

اگر پوست‌تان به صورت ناگهانی به محصولاتی که همیشه استفاده می‌کردید حساس‌تر شده است، باردار بودن خود را مد نظر قرار دهید. در ابتدای دوران بارداری و همچنین در طول این مدت ممکن است به دلیل حساسیت بیشتر پوست،  محصولات آرایشی همیشگی شما باعث قرمزی یا خشکی پوست  صورت شوند. از طرفی امکان دارد در صورت اسکراب صورت و یا شستشوی سخت آن، راحت‌تر قرمز شده یا حتی دردناک شود.

علائمی که در بارداری قابل کنترل هستند

اما هر چه هست نگران نباشید، شما در آینده نزدیک احساسی بی نظیر را تجربه خواهید کرد. می‌توانید پس از اطمینان از باردار بودن خود، با  استفاده از مشاوره‌های یک متخصص پوست یا پزشک زنان این علائم را در خود کنترل کنید. اما در کنار این مشاوره‌ها راه‌های ساده و خانگی برای کاهش اثرات نشانه‌های بارداری وجود دارد که رعایت آنها مفید فایده است:

    تا حد امکان از محصولات ارگانیک برای صورت خود استفاده کنید زیرا محصولات حاوی مواد شیمیایی ممکن است وضعیت را بدتر کند.
    همیشه صورت خود را هیدراته نگاه دارید تا تعداد دفعات بروز مشکلاتی مثل آکنه را کاهش دهید.
    رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از انواع ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها داشته باشید.
    به اندازه کافی ورزش کنید.
    به طور منظم حمام کنید.

و در انتها توجه داشته باشید هر چند ممکن است بروز این علایم و نشانه‌ها در اوایل بارداری برای شما نامطلوب و ناراحت کننده باشد اما با پیگیری دستورات پزشک و رعایت موارد به راحتی و در کمال آرامش می‌توانید این دوران را طی کنید.

منبع: drdr


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز