title
کد خبر: 216520
00
 آبله میمون از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شود؟

دانشمندان ایتالیایی از مشاهده ویروس آبله میمون در اسپرم مبتلایان خبر دادند.

به گزارش بهداشت نیوز، جهان در حالی که هنوز از یک همه گیری مرگبار همچون کرونا خلاصی نیافته است، شاهد ظهور بیماری جدیدی به نام آبله میمون است. گرچه این بیماری همچون کووید ۱۹ قدرت سرایت بالایی ندارد و آمار مرگ و میر ناشی از آن بسیار پایین‌تر است، اما به دلیل آنکه زمان زیادی از کشف آن نمی‌گذرد، دانشمندان هنوز نسبت به بسیاری از ابعاد بیماری ناآگاه هستند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مواردی که دانشمندان سعی در پی بردن به آن دارند چگونگی سرایت آبله میمون از فردی به فرد دیگر است. در همین رابطه محققان تحقیقاتی را در زمینه انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی کردند.

دانشمندان ایتالیایی می‌گویند شواهد نشان می‌دهد در اسپرم آقایان بخش‌هایی از ویروس آبله میمون وجود دارد. این بدان معناست که احتمال سرایت این بیماری از طریق مقاربت جنسی زیاد است. تحقیقات مرکز اسپالانزانی در بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان رم نشان داد ویروس آبله میمون در اسپرم چهار بیمار مبتلا وجود داشت. مشاهدات بعدی نشان داد ۶ بیمار از ۷ بیمار، دارای عوامل بیماری زا در اسپرم خود بوده است.

دانشمندان پیش‌تر اعلام کرده بودند آبله میمون از طریق ضایعات پوستی و یا قطرات تنفسی قابلیت انتشار از فردی به فرد دیگر را دارد. با این حال، مشاهدات در بیماران مبتلا نشان داده بود بسیاری از آن‌ها از همسر خود بیماری را دریافت کرده بودند.

تحقیقات در گذشته نشان داده بود بیماری‌هایی مانند ایدز، سیفیلیس، و کلامیدیا که از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شوند به صورت انتقال عامل بیماری‌زا (پاتوژن) از طریق اسپرم به واژینال و یا از مایعات جنسی صورت می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که آبله میمون نیز از همین طریق باعث انتقال بیماری میان افراد شود.

دانشمندان می‌گویند گرچه یافته‌های محققان حاکی از وجود عوامل بیماری‌زای آبله میمون در اسپرم بیماران است، اما نمی‌توان بر روی آن‌ها به عنوان شواهد قطعی برای دسته بندی این بیماری در طبقه قابل انتقال از طریق مقاربت جنسی حساب کرد. از آنجا که این بیماری به تازگی مشاهده شده است، دانشمندان نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند.
منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز