title
کد خبر: 215919
00
آزمایش فاضلاب برای  یافتن سویه‌های مختلف کرونا!

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید دانشمندان برای یافتن سویه‌های مختلف کرونا، آزمایش فاضلاب انجام می‌دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، انشعاب‌هایی که از سویه اُمیکرون کرونا حاصل شده، سبب افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا شده است. برخی از دانشمندان بر این باورند سرنخ‌های اینکه چطور این زیرسویه‌ها ظاهر می‌شوند، در فاضلاب نهفته است و ردیابی آن‌ها می‌تواند به جلوگیری از بروز گونه‌های خطرناک این ویروس کمک کند.

«مارک جانسون» (Marc Johnson) استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمنی شناسی در دانشگاه میزوری آمریکا یکی از محققان پیشرویی است که به جستجوی جهش‌های عجیب و غریب از «SARS-CoV-۲»، یعنی ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ می‌پردازد. آزمایشگاه او هر هفته بیش از یکصد نمونه از فاضلاب مناطق مختلف در کالیفرنیا و نیویورک آمریکا را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

او در آزمایشگاه خود، نمونه‌های جمع آوری شده را برای کشف ویروس، ارزیابی می‌کند؛ سپس مواد ژنتیکی را استخراج کرده و با انجام توالی یابی، به دنبال موارد عجیب و غریب می‌رود. مارک جانسون خود در این باره می‌گوید: «بخشی از ژنومی را که ما بر روی آن متمرکز می‌شویم، «حوزه اتصال گیرنده» (RBD) نامیده می‌شود. این، جایی است که بیشتر جهش‌ها انباشته می‌شوند.»

جانسون با تمرکز بر روی بخشی از ویروس که به آن اجازه می‌دهد سلول‌های ما را آلوده کند، می‌تواند به دنبال جهش‌هایی باشد که ممکن است به آن کمک کند تا سیستم ایمنی ما را دور بزند. هر یک از سویه‌های خطرناک کرونا تا کنون، مانند دلتا و اومیکرون، جهش‌های قابل توجهی در این ناحیه داشته اند.

حال آزمایش فاضلاب به محققان این اجازه را می‌دهد تا بدون آنکه مجبور باشند، یکسری آزمایش‌های انفرادی را به منظور توالی یابی ویروس به انجام برسانند، به درکی از چگونگی انتشار ویروس برسند. آن‌ها همچنین می‌توانند نشانه‌های هشدار از افزایش موارد ابتلا به ویروس را با استفاده از آنچه در زیر زمین و در فاضلاب‌ها وجود دارد، مشاهده کنند.

فراتر از این مسأله، این استاد میکروبیولوژی و ایمنی شناسی به همراه همکارانش علاوه بر کشف سویه‌های جدید، به دنبال فهمیدن این مسدله هستند که این سویه ها، دقیقا از کجا می‌آیند و تاریخچه خانوادگی شان چیست.

جانسون در این باره می‌گوید: هرباری که ما یک سویه جدید داشتیم، معمولا از مورد قبلی مشتق نشده بود؛ بنابراین اُمیکرون از دلتا مشتق نشده بود و دلتا نیز خود از آلفا مشتق نشده بود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز