title
کد خبر: 213655
00
آخرین اخبار کرونایی استان‌ها/ تبدیل وضعیت پاندمی به آندمی دور از دسترس نیست

ویروس کرونا پس از گذشت حدود ۲ سال و نیم اکنون بر اساس اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا در برخی کشورها در حال انتقال از پاندمی به مرحله آندمی و تبدیل به یک بیماری بومی است، اتفاقی که با آبی شدن رنگ کرونایی در نقاط مختلف کشورمان دور از دسترس نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، اکنون هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد و ۳۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان سمنان، شهرستان‌های سرخه و آرادان در وضعیت نارنجی، شهرستان میامی، دامغان، مهدیشهر و گرمسار زرد و شاهرود و سمنان آبی کرونایی شدند و هیچ شهرستانی اکنون وضعیت قرمز کرونایی ندارد و طی ٢۴ ساعت گذشته آزمایش کرونای ۶ نفر مثبت بوده و هیچ فوتی در اثر این بیماری ثبت نشده است.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان تعداد بستری‌ شدگان در بخش آی‌ سی‌ یو بیمارستان های استان را در این مدت چهار نفر عنوان کرد.

همچنین بر اساس آخرین اطلاعات این وزارتخانه شهرستان رامسر در استان مازندران به عنوان تنها شهرستان باقیمانده در شرایط نارنجی، از وضعیت پرخطر خارج شد و به رنگ زرد کرونایی درآمد.

اما وضعیت کرونایی شهرستان های محمودآباد و نوشهر طی یک هفته گذشته بدتر شد و رنگ کرونایی این شهرستان از آبی به زرد تبدیل شده است.

به طور کلی طبق ارزیابی جدید وزارت بهداشت ، هم اکنون ۱۸ شهرستان مازندران شامل گلوگاه،نکا، بهشهر، میاندرود، ساری ، قائمشهر، سیمرغ،  سوادکوه ، سوادکوه شمالی، جویبار، آمل، محمودآباد، فریدونکنار، چالوس، عباس آباد، کلاردشت، رامسر و نوشهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و رنگ کرونایی چهار شهرستان دیگر مازندران شامل بابل، بابلسر، نور و تنکابن هم آبی اعلام شده است . اگر چه بابل و بابلسر از هفته پیش در وضعیت آبی قرار داشتند ، ولی نور و تنکابن طی یک هفته گذشته موفق شدند از محدوده زرد وارد آبی شوند.

براساس آمار علوم پزشکی مازندران و بابل  طی یک ماه اخیر یعنی از تاریخ ۹ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۶ فوتی کرونایی در استان ثبت شد که کمترین میزان مرگ کرونایی طی ۲ سال گذشته بوده است. مازندران طی یک ماه گذشته روزهای زیادی را بدون فوتی کرونایی سپری کرده است و با گذشت زمان روزهای بدون فوتی کرونایی در حال اضافه شدن است.

طبق گزارشات علوم پزشکی بابل و مازندران مجموع بیماران   کرونایی شناسایی و بستری شده در طول یک هفته نیز یک روند کاهشی نسبی داشته است. تعداد مجموع بیماران  شناسایی و بستری شده در طول یک هفته منتهی به ۱۹ فروردین ماه ۳۵۱ نفر بود که این عدد در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ماه به ۳۳۴ نفر  و در هفته منتهی به ۲ اردیبهشت به ۲۴۷ نفر رسید.

در استان هرمزگان نیز با فوت یک مبتلای دیگر به کرونا در استان در شبانه روز گذشته، شمار قربانیان این ویروس افزایش یافت و به ۲ هزار و ۶۱۵ نفر رسید. اکنون ۵۵ نفر مبتلا به این ویروس در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که ۱۰ نفر از این شمار به دلیل شرایط نامساعد در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند.

تاکنون در هرمزگان ۳ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۴۵۷ دز واکسن کرونا تزریق شده که از این میزان یک میلیون و ۵۰۴ هزار و ۲۳۴ دز در مرحله اول، یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۶۴ دز در مرحله دوم و ۶۴۴ هزار و ۴۵۲ دز در مرحله سوم تزریق شده است.

در حالی که طی هفته گذشته یک شهرستان استان آذربایجان غربی وضعیت نارنجی کرونایی داشت، اکنون ۱۰ شهر وضعیت زرد و هفت شهر دیگر وضعیت آبی دارند.

ارومیه و شهرستان های شوط، پلدشت، خوی، چایپاره، و چالدران در شمال استان و اشنویه، تکاب، شاهین دژ و میاندوآب وضعیت زرد کرونایی دارند و طبق برآوردهای انجام شده در هفته جاری وضعیت شهرستان های سلماس، ماکو و چایپاره نسبت به هفته پیش بهتر شده ولی دیگر شهرستان ها تغییر وضعیتی نداشته‌اند.

همچنین براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  تمامی ١٧ شهرستان گیلان و هفت شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند.

اکنون هیچ شهرستانی در استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد اما ۲ شهرستان همچنان به رنگ نارنجی هستند.

در استان خراسان رضوی هم با ادامه روند کاهشی مبتلایان به کرونا، شمار بستری شدگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بیش از ۲۱ درصد کاهش یافته و طی پنج روز گذشته از ۳۲۱ نفر به ۲۵۳ نفر رسیده است که ۹۰ نفر آنان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

اکنون حدود ۱۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند و شمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در استان خراسان رضوی طی شبانه روز گذشته ۲ نفر اعلام شده است.

در استان سیستان و بلوچستان هم با ابتلای هشت نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان به ۱۶۹هزار و ۵۵۹ نفر رسیده و مورد فوتی در این مدت گزارش نشده است. هم‌اینک ۳۲ بیمار حاد تنفسی و سه فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

همچنین بنابر آخرین اطلاعات وزارت بهداشت رنگ قرمز و نارنجی استان لرستان حذف و باآبی شدن شهرستان دورود،رنگ آبی به نقشه کرونایی این استان بازگشته است و اکنون شهرستان های ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، چگنی، خرم آباد، دلفان، سلسه، کوهدشت و رومشکان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و تاکنون ۴۰.۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال این استان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

یک نفر طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در این استان جان باخت و ۲۴ مبتلای جدید شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۲۱۷ هزار و ۹۵۳ نفر رسید.

آمار مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان های استان همدان و موارد جدید بستری بیمارستانی در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل کاهش داشته است و ۲ هزارو ۱۱۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به مراکز ۱۶ ساعته و شبانه روزی و اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک و قطعی کرونا مراجعه کرده اند.

هم اینک تعداد بیماران بستری و مشکوک کرونا در بیمارستان های استان همدان به ۲۱۲ نفر رسیده است که از این تعداد ۷۵ نفر در بخش آی.سی.یو بستری شدند و وضعیت ۲۳ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

تاکنون سه میلیون و ۱۷۷ هزار و ۱۸۹ دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است که درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول بالای ۱۸ سال به ۹۳.۱ درصد، نوبت دوم ۸۴.۶ و نوبت سوم ۴۶.۹ درصد رسیده است و هم اینک همه شهرستان های استان همدان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

در استان قم نیز اکنون ۹۳ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی بستری هستند که ۱۰ نفر از آن‌ها به دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌بَرند.

تعداد بیماران کرونا مثبت در شبانه روز گذشته ۱۵ نفر بوده و هیچ مورد فوتی کرونایی گزارش نشده است و از ابتدای اجرای طرح همگانی واکسیناسیون کرونا در قم، یک‌میلیون و ۸۵۲ هزار و ۴۷۱ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

هم‌اکنون بخش خلجستان در وضعیت قرمز و شهرستان جعفرآباد نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اکنون ۶ شهرستان بجنورد، فاروج، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان استان خراسان شمالی در وضعیت زرد کرونایی و ۲ شهرستان شیروان و اسفراین نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزارو ۲۱۱ نفر در خراسان شمالی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

در استان خراسان جنوبی هم برای یازدهمین روز متوالی فوت ناشی از ویروس کرونا گزارش یا ثبت نشده و تعداد بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه هم به صفر رسیده است.

اکنون بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی وجود ندارد و تنها ۱۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که هفت نفر به کرونا مبتلا بوده است و براساس آخرین رنگ‌بندی کشور تمامی شهرستان‌های این استان برای دومین هفته متوالی در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل ادامه دارد به طوری که در پی تداوم روند کاهشی آمار طی دو هفته اخیر، چهار شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال در وضعیت آبی قرار گرفتند و هم‌اکنون شهرستان‌های نیر، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار، کوثر و گرمی در وضعیت زرد و شهرستان سرعین در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

همچنین طی شبانه‌روز گذشته شمار بیماران بستری همزمان مبتلا به کرونا در این استان ۵۳ نفر و شمار مبتلایان روزانه و بستری جدید نیز ۹ نفر بوده است و با صفر شدن شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل برای بیست و هفتمین بار در سال جاری طی شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان در مدت ۲۶ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۹۹ نفر باقی ماند.

با تزریق ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۶۱۹ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان ۹۹ درصد جمعیت هدف معادل ۹۶۶ هزار و ۲۰۱ دُز است که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، این استان با تزریق دُز نخست واکسن کرونا برای بیش ۱۰۰ درصد جمعیت هدف، در رتبه نخست کشوری پوشش طرح ملی واکسیناسیون کرونا قرار گرفته است.

بر اساس آخرین آمار ۱۵ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان البرز بستری شده و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند و هیچ مورد فوتی به ثبت نرسیده  است.

۸۷ هزار و۲۶۱ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان بستری شده اند که ۸۰ هزارو ۳۱۹ نفر بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

کرونا در استان ایلام نیز در شبانه روز گذشته باعث بستری شدن هشت نفر در مراکز درمانی شدو مجموع مبتلایان هم اکنون به ۷۹ هزار و ۴۷۳ نفر افزایش یافته است اما طی شبانه روز فوتی کرونا ثبت نشده است.

مجموع بهبودیافتگان کرونا در ایلام نیز ۷۷ هزار و ۹۲۰ نفر است، اکنون شهرستان دره شهر، بدره، سیروان و هلیلان در وضعیت نارنجی، ایلام، ایوان، چرداول، ملکشاهی، مهران، آبدانان، دهلران  و چوار نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

از مجموع ۳۶ شهرستان استان فارس هم پنج شهرستان شیراز، مرودشت، لامرد، زرین دشت و سپیدان در وضعیت آبی رنگ بندی کرونایی قرار دارند اما در عین حال ۲ شهرستان سرچهان و اوز در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

تاکنون در این استان ۹ میلیون و ۴۷ هزار و ۱۶۹ دُز واکسن به افراد بالای ۱۲ سال تزریق شده است از این تعداد ۹۵ درصد مربوط به دُز اول، ۹۰ درصد مربوط به دُز دوم و ۵۶ درصد مربوط به دُز سوم است.
بر اساس آخرین خبر از مرکز بهداشت استان زنجان تزریق دُز چهارم واکسن کرونا برای سالمندان بالای ۸۰ سال در این استان آغاز شده است و این گروه سنی می‌توانند به پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز