title
کد خبر: 2129
00
10 درصد احساس خوشبختی به اجتماع برمی‌گردد

رئیس مرکز بهداشت و روان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:‌ برخلاف تصورات ما 50 درصد احساس خوشبختی ژنیتکی، 40 درصد فردی و تنها 10 درصد اجتماعی است.

به گزارش «بهداشت نیوز» محمد اسماعیل علی‌پور رئیس مرکز بهداشت و روان بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری که امروز( چهارشنبه) با اصحاب رسانه در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی اضطراب برگزار شد، اظهار داشت: بر خلاف تصور ما 50 درصد احساس خوشبختی و شادکامی ژنتیکی، 40 درصد فردی و تنها 10درصد آن به اجتماعی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده حتی اگر درآمد اقتصادی یک فرد به میزان 10 برابر افزایش یابد، بازهم هیچ تغییری در خوشبختی آن فرد ایجاد نمی‌شود.
 
رئیس مرکز بهداشت و روان بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: بنابراین اگر آموزش‌ها به طور صحیح انجام گیرد، خود ما هم به این نتیجه خواهیم رسید که افزایش درصد خوشبختی به مسائل اقتصادی و اجتماعی وابستگی چندانی ندارد.
 
علی‌پور درباره اقدامات انجام شده در خصوص درمان و توانبخشی جانبازان بیان داشت: ما در مرکز بهداشت و روان بنیاد شهید بر فعالیت‌های پیشگیری، آموزش و سلامت روان متمرکز شده‌ایم، تمرکز عمده پیشگیری بر روی خانواده ایثارگران بوده است، به طوری که از بین خانواده‌های جانبازان گروه مداخله‌گری را به عنوان گروه هدف انتخاب و در مدت 3 ماهه به آن‌ها آموزش می‌دهیم.
 
وی ادامه داد: گروه مداخله‌گر بر مبنای آموزش سپری کرده، سایر خانواده ایثارگران نیز تحت آموزش‌های دیده شده خود قرار می‌دهند.
 
رئیس مرکز بهداشت و روان بنیاد شهید وامور ایثارگران بیان داشت: در سالیان گذشته تاب‌‌آوری، مهارت ارتباط زوجین، مهارت فرزند پروری، مهارت‌های زندگی، آشنایی با بیماری‌های روانپزشکی و نحوه تعامل با بیمار روانی مواد مخدر، عوارض و راه‌های پیشگیری از آن، از جمله مهارت‌هایی بوده که به اعضای خانواده جانبازان ارائه شده است.
 
علی‌پور تأکید کرد‌: امسال نیز بر روی شادکامی جانبازان تمرکز کرده‌ایم، گروه مداخله‌گر را در 6 جلسه آموزش دادیم و به سمت جامعه‌ هدف هدایت کردیم.
 
وی گفت:‌ مرکز بهداشت و روان بنیاد شهید و امور ایثارگران از 8 سال پیش فعالیت‌های خود را بر روی آموزش 70 هزار نفر خانواده جانباز آغاز کرده است.
 
رئیس مرکز بهداشت و روان بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان داشت: از 41 هزار جانباز مبتلا به PTSD  ،18.1 درصد آن‌ها جزء آن دسته از بیماران روانپزشکی محسوب می‌شوند که تنش‌های شدیدی دارند، درمان دارویی، غیردارویی و توانبخشی از جمله اقدامات ما برای کنترل بیماری این افراد است.
 
علی‌پور با بیان اینکه موارد معدودی از خانواده جانبازان مبتلا به PTSD آن‌ها را رها کرده‌اند، افزود: این جانبازان کسانی هستند که معمولا همسر و افراد نزدیکی ندارند و در آسایشگاه به سر می‌برند.
 
وی درباره میزان موفقیت‌آمیز بودن اقدامات مرکز بهداشت و درمان تصریح کرد: طبق گفته جانبازان تحت درمان آن‌ها معتقد بودند که ای کاش این آموزش‌ها از چندین سال گذشته شروع می‌شد و من معتقدم برای سلامت روان بیشتر از این‌ها باید فعال باشیم.
 
رئیس مرکز بهداشت و روان بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در تمامی دستگاه‌ها بخش امور ایثارگران وجود دارد، افزود: افزایش تعامل با کارکنان جانباز، رفع مشکلات، آموزش در جهت بهره وری در ایفای مسئولیت شغلی از جمله وظایف مدیران امور ایثارگران دستگاه‌های دولتی است، البته این مدیران به طور مکرر با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران جلساتی را دارند. 
 
علی‌پور در پایان درباره از کار افتادگی جانبازان بیان داشت:  ازکار افتادگی جانبازان طبق نظر کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام می‌شود.
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز