title
کد خبر: 211159
00
تغذیه سالم و به اندازه در ایام نوروز نقشی اساسی در سلامت افراد دارد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه سالم یکی از مهمترین ارکان زندگی است که فصل و وقت خاصی نمی‌شناسد، اما در بعضی از فصل‌ها یا دوره‌ها، باید بیشتر به تغذیه سالم توجه کرد، در ایام عید نوروز که مصرف شیرینی ها و تنقلات بیشتر است و برنامه غذایی خانواده‌ها بهم می‌خورد توجه به تغذیه سالم به‌خصوص در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش بهداشت نیوز،  زهرا اباصلتی  اظهار کرد: براساس اصول نوین تغذیه سالم، همه افراد چه آنها که در شرایط خوب و طبیعی جسمانی به سر می‌برند و چه کسانی که با بیماری‌های متابولیکی چون اختلالات قلبی، عروقی، فشار خون، چربی خون و دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، باید برنامه غذایی خود را بر اساس اصول تغذیه ای صحیح و بر محور تعادل، تناسب و تنوع تنظیم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات عید نوروز، نباید در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی شود و به‌منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌های خامه‌ای و شکلاتی، ژله‌ای و مربایی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک استفاده شود؛ همچنین به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی، بهتر است از میوه استفاده شود.

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه در این ایام اگر شیرینی و آجیل زیادی مصرف کردید بهتر است وعده غذایی را حذف کنید، تصریح کرد: در این شرایط اگر تمایل به خوردن ناهار داشتید، از غذاهای ساده و سبک مانند نان و ماست، خرما، پنیر و سبزی استفاده کنید.

وی اضافه کرد: در این ایام که خانواده‌ها تمایل بیشتری به مصرف غذاهای رستوران دارند بهتر است به این نکته توجه کنند که برنج آبکش سرشار از قند است و چربی موجود در غذا شامل چربی‌های ترانس و اشباع شده است که همه مواد یاد شده برای سلامت مضر است. از طرفی نیاز بدن به آمینواسیدهای ضروری با مصرف آجیل تأمین می‌شود، بنابراین مصرف بیش از حد موادغذایی باعث انباشت چربی و قند در خون می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه غذا خوردن در زمانی که بدن به مصرف آن نیازی ندارد، گفت: در واقع قدم برداشتن خلاف مسیر سلامت است، در وعده نهار و شام، برای جلوگیری از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می‌شود، مردم باید سعی کنند، نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنند، زیرا مصرف سالاد و سبزی به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی‌‌ها و مواد قندی را کاهش داده و بدین ترتیب از چاقی جلوگیری می‌کند.

دکتر اباصلتی افزود: نوشیدن نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آبمیوه‌های صنعتی را هم که حاوی قند افزوده هستند باید به حداقل رسانده و از آب ساده و یا دوغ‌های کم نمک و بدون گاز و شربت‌های سنتی با شیرینی کم به عنوان جایگزین استفاده کنند، ضمن اینکه توصیه می‌شود تا حد امکان غذا را شخصاً آماده کرده و از مصرف موادغذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید موادغذایی از دستفروشان خودداری کنید.

وی  با بیان اینکه غذاهای آبکی مثل انواع خورشت‌ها، سریعتر فاسد می‌شوندو غذاهای خشک همراه با سبزیجات تازه که خوب شسته شده‌اند غذاهای مناسب در ایام سفر است گفت: هنگام خرید موادغذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته‌بندی غذا نوشته شده دقت کنید برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتماً از یخدان استفاده شده و دقت کنید موادغذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار از نوشیدنی‌های طبیعی پاستوریزه و کم‌نمک چون دوغ استفاده کنید، در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس‌های خامه‌ای خودداری کنید و به جای آن می‌توانید با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنید، ضمن اینکه توصیه بر مصرف لبنیات پاستوریزه می‌شود، زیرا مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد.

دکتر اباصلتی خاطرنشان کرد: در این روزها و در زمان خریدهای عیدانه در بازارها و پاساژها و همچنین در زمان سفرهاو دیدوبازدیدهای نوروزی بر استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، رعایت تمامی نکات بهداشتی، تغذیه مناسب، عدم تغذیه در مکان‌های غیرمطمئن و اسکان در مکان‌های با تهویه استاندارد تأکید داریم تا در این ایام مردم با هیچگونه مشکلی مواجه نشوند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز