title
کد خبر: 209605
21
شرط جذب ویتامین D در بدن چیست؟

ویتامینD یکی از ویتامین‌های ضروری است که کمبود آن زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعه‌ اخیر نشان می‌دهد تاثیر این ویتامین به دریافت منیزیوم نیز بستگی دارد زیرا این ماده معدنی ویتامینD را فعال می‌کند و به‌عبارتی آنزیم‌های مسئول متابولیسم ویتامینD به منیزیوم نیاز دارند.

ویتامین D در متابولیسم سلول‌‌های استخوانی نقش دارد و کمبود آن عامل راشیتیسم کودکان است. همچنین متخصصان بر این باورند که این ویتامین عملکردی شبیه هورمون‌ها دارد و برای تمام سلول‌های بدن مفید است. درمورد ارتباط ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی نیز مطالعات مختلفی انجام شده و نشان داده است که دریافت کافی آن، خطر عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی را کاهش می‌دهد و کمبود این ویتامین زمینه بیماری‌های خودایمنی را افزایش می‌‌دهد. گرچه نور خورشید تاثیر جدی در سنتز ویتامین D دارد اما مصرف خوراکی‌هایی نظیر ماهی‌های چرب و زرده تخم‌مرغ نیز به تامین آن کمک می‌کند. 

براساس مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شد، در صورت کمبود منیزیوم، مکمل ویتامین D تاثیر چندانی ندارد. منیزیوم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است که در تحکیم استخوان‌ها و سلامت سیستم قلبی‌عروقی موثر است. بسیاری از ارگان‌ها به منیزیوم نیاز دارند و این ماده معدنی برای عملکرد سلولی ضروری است. 

با توجه به مطالعه‌ای که نتایج آن در The Journal of the American Osteopathic Association منتشر شد، محققان دریافتند واکنش‌هایی بین ویتامین D و منیزیوم وجود دارد. ویتامین D جذب منیزیوم را تحریک می‌کند و از طرفی، منیزیوم باعث فعال‌شدن ویتامینD می‌شود؛ در واقع آنزیم‌هایی که در متابولیسم ویتامین D نقش دارند به منیزیوم نیاز خواهند داشت. به‌عبارت دقیق‌تر، ویتامین D باید از شکل غیرفعال یا ذخیره ‌شده در بدن به شکل فعال تبدیل شود تا عملکردهای بیولوژیکی انجام شود. حال آنکه که منیزیوم یک کوفاکتور آنزیمی در کبد و کلیه‌هاست که در متابولیسم ویتامین D نقش دارد. از همین‌رو، برای بهره‌مندی از تاثیرات ویتامینD، دریافت کافی منیزیوم نیز ضروری است. 

به گفته یکی از محققان این پژوهش، با مصرف مقدار کافی منیزیوم می‌توان از کاهش کمبود ویتامین D همچنین نیاز کمتر به مکمل‌های این ویتامین مطمئن شد. بادام، موز، انواع لوبیا، گردو، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات سبز، قارچ، دانه‌های کدو، کنجد، آفتابگردان، ذرت، سویا و غلات سبوس‌دار منابع غنی منیزیوم هستند. افرادی که به‌طور مداوم از خوراکی‌های فرآوری‌شده سرشار از غلات سفید، چربی و شکر استفاده می‌‌کنند بیشتر در معرض کمبود این ماده معدنی هستند زیرا طی روند آماده‌سازی این خوراکی‌ها بخش زیادی از منیزیوم از بین می‌رود.

منبع: salamat


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز