title
کد خبر: 207932
00
اختصاصی| خال‌های قرمز روی بدن نشانه چیست؟

لکه های قرمز روی پاها ممکن است گاهی یا به طور مکرر ظاهر شوند. در برخی موارد پس از مدت کوتاهی از بین می روند، اما گاهی اوقات ممکن است دائمی شوند.

 به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، دلایل متعددی برای ایجاد لکه‌های قرمز روی پاها وجود دارد که شامل واکنش های آلرژیک به داروها، نیش حشرات، مشکلات گردش خون، پسوریازیس و درماتیت است.

 اگر علائم دیگر با آنها همراه نباشد معمولاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر تب، درد در ناحیه، خارش شدید یا سوزش نیز وجود داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد که به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

قرمزی پوست می تواند در نواحی مختلف بدن از صورت و گردن گرفته تا پاها رخ دهد. هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند و همچنین دلیل یا محرکی برای آن‌ها وجود دارد.

لکه های رنگی خاصی که به نام پتشی شناخته می شوند، لکه های گرد و قرمز رنگی هستند که در نواحی مختلف بدن از جمله پاها ظاهر می شوند که ممکن است ناشی از اختلال لخته شدن یا عفونت باشد.

لکه های قرمز ممکن است به دلیل بثورات پوستی باشد. راش ممکن است در اثر گرما ایجاد شود که باعث مسدود شدن غدد عرق می شود و معمولاً در نواحی بزرگی از پوست، مانند پاها یا پشت یا جاهایی که چین‌ دارند مانند کشاله ران، زیر بغل و گردن  ظاهر می‌شود.

علاوه بر لکه‌های قرمز، معمولاً هنگام بروز بثورات، خارش و کمی تورم در ناحیه آسیب دیده نیز وجود دارد. درماتیت آتوپیک ممکن است باعث ایجاد این لکه ها شود.

درماتیت آتوپیک، همچنین به  اگزمای آتوپیک نیز شناخته می شود و دلیل دیگری برای ظاهر شدن لکه های قرمز روی پاها است. این یک بیماری پوستی است که علاوه بر قرمزی، باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود ودر هر سنی رخ می دهد، اگرچه در کودکان شایع تر است. علل آن هنوز ناشناخته است.

طبق مطالعات انجام شده، این بیماری ممکن است با جنبه های ژنتیکی و ایمنی مرتبط باشد و می تواند مادام العمر باشد. کراتوز پیلاریس نیز ممکن است باعث ایجاد لکه های قرمز شود. این یک وضعیت نسبتا شایع است که  به دلیل تولید بیش از حد کراتین که یک پروتئین ضروری برای اپیدرم ،ناخن و مو است بوجود می آید اما بی ضرر است. 

 کراتوز پیلاریس با ضایعاتی که شبیه برجستگی‌های کوچک یا جوش هستند و همچنین لکه‌های قرمز روی پاها، باسن و گونه‌ها ظاهر می‌شود ودر افرادی که خشکی پوست یا  آلرژی دارند رایج است.

میکوز نیز ممکن است باعث ایجاد این لکه ها شود. همچنین ممکن است لکه های قرمز بر روی پاها به دلیل وجود مایکوزیس باشد. این اصطلاح برای اشاره به شرایط پوستی ناشی از قارچ ها استفاده می شود.

علائم مایکوزیس شامل موارد زیر است:

تاول

لایه برداری

خارش

تغییر رنگ یا قرمزی

قارچ‌ها شامل کرم حلقوی است که به نام کچلی نیز شناخته می‌شود. لکه‌های کرم حلقوی مانند لکه‌های گردی به نظر می‌رسند که در مرکز دایره‌ای و سبک‌تر هستند.
پسوریازیس نیز  ممکن است باعث ایجاد لکه های قرمز شود.

این یک بیماری خودایمنی مزمن است. با پسوریازیس، بدن بیش از حد سلول های پوستی تولید می کند. بارزترین علائم آن خارش، پوسته پوسته شدن و لکه های قرمز روی ساق پا، کف پا، دست ها یا پوست سر است.

گال هم می تواند باعث ایجاد این لکه ها شود. این بیماری توسط نوعی کنه ایجاد می‌شود، کنه‌ای که پوست را انگلی می‌کند و می‌تواند از طریق تماس مستقیم منتقل شود. گال خود را با قرمزی، خارش، سوزش، ضایعات هیپرکراتوز (ضخیم شدن پوست) و حتی زخم‌هایی را که فرد آن‌ها را می‌خاراند نشان می‌دهد.

سلولیت نیز ممکن است باعث ایجاد لکه های قرمز شود. اگرچه نامی مشابه دارد، اما سلولیت نباید با سلولیت پوست اشتباه گرفته شود. برخلاف سلولیت پوست، عفونت سلولیت یک مشکل جدی است وناشی از کلونیزاسیون استرپتوکوک یا استافیلوکوک است.

در صورت بروز مشکلات در گردش خون بدن، علائمی در اندام‌ها دیده می‌شود، مانند موارد زیر:

لکه های قرمز روی پاها

احساس سوزن سوزن شدن یا خارش در پاها

پاهای سرد یا خشک

بیماری های مزمن ممکن است باعث ایجاد لکه های قرمز روی پاها شوند.

لکه های قرمز روی پاها همچنین می تواند نشانه بیماری باشد، زیرا وجود برخی بیماری های مزمن مانند سرطان پوست یا لوپوس با آن مرتبط است.

واکنش های آلرژیک هم می تواند منشا این لکه ها باشد.

در نهایت، واکنش های آلرژیک ناشی از نیش حشرات، مصرف برخی داروها یا تماس با مواد (آلرژن ها) نیز می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز روی پاها شود.

اگر لکه های قرمز روی پاهای خود دارید چه کاری باید انجام دهید؟

گاهی ممکن است لکه‌های قرمز روی پاها خود به خود ناپدید شوند. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که آنها به دلیل بثورات پوستی بوجود آمده باشند. در مواقع دیگر نیاز به درمان و اقدامات پیشگیرانه خواهد بود.

هنگامی که مشکوک به ایجاد لکه های قرمز  به دلیل واکنش به دارو روی پاهای خود می شوید لازم است با پزشک تماس گرفته و او را از واکنش مطلع کنید. در این صورت ممکن است مصرف دارو قطع شود یا جایگزینی  با اثر مشابه برای شما در نظر گرفته شود.

به دنبال درمان ضد قارچ باشید
در کرم حلقوی و سایر قارچ‌ها، درمانی که باید دنبال شود استفاده از ضد قارچ‌های خوراکی یا موضعی است. البته این کار فقط در صورت تجویز پزشک باید انجام شود.

آنتی بیوتیک را از پزشک خود بخواهید
برخی از پتشی ها که منشا عفونی دارند نیاز به آنتی بیوتیک دارند. در مورد عفونت سلولیت هم همینطور است.  ممکن است آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت احتمالی در افراد مبتلا به اگزما توصیه شود.

در صورت توصیه پزشک آنتی هیستامین مصرف کنید
وقتی لکه های قرمز روی پاها به دلیل واکنش آلرژیک است، اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی علت آلرژیک برای جلوگیری از آن است. سپس، یک آنتی هیستامین می تواند برای تسکین علائم تجویز شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئیدها:

در مواردی که علاوه بر قرمزی پوست، التهاب نیز وجود دارد، می‌توان از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئیدها استفاده کرد.

کرم های موضعی می توانند به رفع برخی از لکه های قرمز کمک کنند

پمادهای مختلفی برای تسکین خارش یا سوزش وجود دارد که اغلب با ظهور لکه های قرمز روی پاها همراه است. معمولاً از کرم‌های موضعی حاوی هیدروکورتیزون استفاده می‌شود. با این حال، محصولات طبیعی مانند کرم‌های آلوئه ورا نیز وجود دارند که  برای مقابله با پسوریازیس با موفقیت عمل کرده اند.

در رژیم غذایی و عادات خود تغییراتی ایجاد کنید

 در مورد مشکلات گردش خون، توصیه می‌شود با کاهش میزان نمک مصرفی و افزایش مصرف ویتامین C، در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید. همچنین باید ورزش‌های بدنی متوسط و منظم انجام دهید.


لکه های قرمز روی پاها لزوماً علامتی نیستند که به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشند در حقیقت، آنها می توانند به دلایل مختلفی از واکنش های آلرژیک و عفونت گرفته تا تماس با مواد یا نیش حشرات ایجاد شوند.

با این حال، اگر علاوه بر قرمزی، علائم دیگری نیز ظاهر شد، باید توجه زیادی به آن داشته باشید. خارش یا سوزش شدید، درد در ناحیه یا تب از مهمترین این موارد هستند.

 مهم است که توجه داشته باشید گاهی اوقات لکه های قرمز روی پاها می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مزمن باشد. بنابراین، مراجعه به پزشک و تشخیص به موقع به درمان مناسب کمک می کند.

۱۵ ژانویه ۲۰۲۲
Steptohelth

ترجمه: عباس میرزا حسینی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز