title
کد خبر: 207453
00
مرگ چند هزار نفر در سال به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی

محققان اعلام کردند در سال ۲۰۱۹ عفونت های سوپرباگ به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی موجب مرگ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان شد و باکتریوفاژها با هدف قرار دادن ویروس ها می توانند باعث درمان بیماران شوند.

به گزارش بهداشت نیوز ،شاید باور این موضوع دشوار باشد که میزان مرگ های ناشی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها از  مرگ و میر ناشی از ایدز و  مالاریا بیشتر است.

این داده های جدید مقیاس واقعی مقاومت ضد میکروبی را نشان می دهد و کریس موری از محققان این مطالعه و از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سراسر جهان تاکید کرد این آمارها نشانه روشنی هستند که نشان می دهد ما باید برای مبارزه با این تهدید یک اقدام اساسی کنیم.
 در حالی که تخمین‌ های قبلی اعلام کرده بودند که ابر میکروب ‌ها می ‌توانند ۱۰ میلیون نفر را تا سال ۲۰۵۰ میلادی از بین ببرند، این مطالعه نشان می دهد که می توان خیلی زودتر به این نقطه رسید. به اعتقاد محققان باید اقدامات مهم تری در این رابطه انجام داد. 
این تخمین ها برای ۲۰۴ کشور و منطقه بر اساس داده های طیف گسترده ای از منابع از جمله سیستم های بهداشت عمومی و داروسازی است.  محققان خواستار سرمایه گذاری بیشتر در آزمایشگاه ها و امکانات تحقیقاتی در این زمینه شده اند تا بتوان یک راه حل مناسب برای این مسئله پیدا کرد. 
مقاومت آنتی بیوتیک زمانی رخ می ‌دهد که باکتری‌ ها در برابر این داروها ایمن شوند. سازمان بهداشت جهانی این مسئله را یک بحران بهداشت جهانی اعلام کرده و یک کارگروه برای مطالعه درمان های جایگزین راه اندازی کرده است.

یکی از زمینه های تحقیقاتی شامل ویروس های باکتری خوار به نام باکتریوفاژها یا به اختصار فاژها است. پزشکان بلژیکی از این روش درمانی برای شفای بیماری استفاده کردند که نزدیک به دو سال بیمار شده بود. اخیرا مقاله ای در این رابطه در مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شده است. 

آنائیس اسکنازی (Anais Eskenazi)، از محققان این مطالعه موردی و مراقبت از آن بیمار، توضیح داد که چگونه یک آزمایشگاه در جورجیا، ویروس را در نمونه ‌ای از آب فاضلاب جایی که فاژها به دلیل انبوه باکتری‌ ها فراوان هستند، پیدا کرد.

پژوهشگران نمونه ها را جداسازی کرده و تشخیص دادند کلبسیلا پنومونیه (Klebsiella pneumoniae) مقاوم به آنتی بیوتیک، ابر میکروب خاص بیمار را هدف قرار می دهد. درمان مورد نظر درمانی داخل وریدی، خوراکی یا موضعی در بخش بیرونی بدن اعمال می شود و برای این فرد از تزریق موضعی استفاده شد و باعث شد فاژ درمانی همراه با آنتی بیوتیک ها، عفونت را در سه مورد بهبود بخشد. 
در حالی که بیش از یک قرن است که فاژها برای درمان عفونت ها در روسیه و اروپای شرقی استفاده می شوند، در اتحادیه اروپا و ایالات متحده تا حد زیادی آن را نادیده گرفته اند. به اعتقاد محققان دلایل بالقوه این امر می تواند ترس از قرار گرفتن در معرض ویروس ها باشد، اگرچه فاژها هیچ تهدیدی برای انسان ها ندارند چرا که باکتریوفاژها قادر به آلوده کردن سلول های انسان نیستند، آنها مختص باکتری ها هستند.

منبع:سینا‍پرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز