title
کد خبر: 207383
10
درد سمت راست سینه، نشان از این مشکلات دارد

اصولاً اکثر انسان ها به محض احساس درد در نواحی سینه خود آن را مربوط به مشکلات قلبی می دانند. این باور اشتباهی است.

به گزارش بهداشت نیوز، احساس درد در نواحی سینه ممکن است دلایل زیادی از قبیل مشکلات ریوی، عفونت، گرفتگی ماهیچه ها و حتی استرس و فشار بیش از حد باشد.به خصوص در کسانی که پیشینه علائم قبلی و حملات قلبی نداشته باشند این احتمال ها بیشتر است.

برای مثال مشکلات ناشی از بهم ریختگی سیستم گوارشی می تواند روی دردهای گاه و بیگاه نواحی قفسه سینه تأثیر گذار باشد. اگر احساس سوزش می کنید علتش ترشح اسید معده و یا انسداد مری شماست. همچنین گاهی این اختلال موجب سخت و دردناک شدن عمل بلع می شود. از این رو شما احساس درد و سوزش می کنید. همچنین در افرادی که دارای سنگ یا التهاب در کیسه صفرا و کلیه هستند این درد همچنان احساس می شود.

همان گونه که گفتیم تمام دردهای قفسه سینه مربوط به قلب نیستند. در سینه شما ارگان های مهم و حیاتی دیگری نظیر ریه ها و مری را نیز در سینه دارید که عصب های همگی به هم مربوط است.

علائمی نظیر رفلاکس معده، آمبولی ریه و یا تنگی نفس از مواردی هستند که ممکن است در درد سینه شما دخیل باشند. افرادی که دچار مشکلات تنفسی و یا آسم هستند ممکن است گاهی از درد سینه خود کلافه شوند.

مصرف بیش از حد الکل، رژیم بد و ناسالم غذایی و مسمومیت دارویی و برخی عفونت ها ممکن است باعث بروز التهاب و ورم معده شوند. در این حالت اسید معده به سمت گلو برگشته و وارد مری می شود. این اتفاق باعث بروز سوزش و درد می شود.

در برخی افراد مبتلا به آسم این دردها بیشتر است. از دیگر مشکلاتی که افراد مبتلا به آسم با آن مواجه می شوند سرفه های دردناک، سرگیجه، خستگی و تپش قلب است. اما این مشکلات تنها مختص افراد مبتلا به آسم نیست. مشکلات ریوی دیگری نظیر برونشیت، عفونت و پنومونی می توانند از دیگر علل درد ناحیه راست سینه باشند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تغییرات هورمونی و چرخه قاعدگی هم ممکن است باعث ایجاد درد در قفسه سینه شما شود. بسیاری از بانوان در دوره قاعدگی خود احساس درد شدیدی در سینه های خود می کنند.

افراد مبتلا به بیماری هپاتیت و یا افرادی که در مصرف الکل زیاده روی می کنند نیز دچار التهاب در ناحیه کبد می شوند. التهاب کبد باعث می شود این افراد در ناحیه راست سینه خود احساس درد و ناراحتی کنند.

کشیدگی عضلانی

ضربه یا حتی ورزش بیش از حد معمول می تواند باعث کشیدگی عضلانی شود که یکی از شایع ترین علل درد در دو طرف قفسه سینه است.

کشیدگی عضلانی می تواند به دلیل فعالیت شدید بالای بدن در حین ورزش یا فشار بیش از حد عضلات در هنگام رنگ آمیزی سقف، خرد کردن چوب یا برخی فعالیت های شدید دیگر رخ دهد. درد عضلانی نیز ممکن است به تدریج در نتیجه تنش یا اضطراب ظاهر شود.

 
استرس یا اضطراب

یک اختلال اضطرابی یا استرس شدید می تواند باعث حملات پانیک شود که می تواند بسیار شبیه به حمله قلبی باشد. حملات پانیک می تواند به طور غیر عادی اتفاق بیفتد یا در اثر یک رویداد آسیب زا یا استرس زا در زندگی شما ایجاد شود.

علائم اضطراب و حملات پانیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

    تنگی نفس
    درد قفسه سینه
    تپش قلب
    سرگیجه
    سرگیجه
    بی حسی دست و پا
    تعریق
    لرزیدن
    غش کردن

حملات پانیک می تواند باعث درد قفسه سینه شود، زیرا وقتی هیپرونتیلاسیون می کنید (تنفس سریع یا عمیق)، عضلات دیواره قفسه سینه شما دچار اسپاسم می شوند. درد ناشی از اضطراب یا استرس می تواند در هر دو طرف قفسه سینه رخ دهد.

تمرینات تنفس عمیق می تواند به توقف حمله پانیک کمک کند. از آنجایی که علائم حمله پانیک می تواند شبیه علائم حمله قلبی باشد، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا هر گونه مشکل مربوط به قلب را رد کنید.

ضربه بلانت به قفسه سینه

درد قفسه سینه همچنین می تواند به دلیل پارگی عضله سینه ای ایجاد شود. پارگی معمولاً در اثر ضربه غیر مستقیم یا ضربه مستقیم به قفسه سینه ایجاد می شود. ترومای بلانت همچنین می تواند منجر به شکستگی دنده یا جابجایی احتمالی دنده شود.

 

علائم آسیب قفسه سینه یا جابجایی دنده عبارتند از:

    درد قفسه سینه که با سرفه، عطسه یا خنده بدتر می شود
    تنگی نفس
    کبودی
    ورم

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تعیین کنند که آیا آسیب شما می تواند به خودی خود بهبود یابد یا اینکه لازم است تحت درمان قرار بگیرید.

سوء هاضمه یا سوزش سر دل

سوزش سر دل به احساس سوزشی اطلاق می شود که پس از خوردن غذا، خم شدن، ورزش کردن یا حتی هنگام دراز کشیدن در شب در قفسه سینه احساس می کنید. معمولاً ناشی از ریفلاکس اسید است، که زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری شما برمی‌گردد.

علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است:

احساس سوزش در گلو کنید

در بلع مشکل پیدا کنید
احساس کنید غذا در وسط گلو یا سینه شما گیر کرده است
یک مزه اسیدی، شور یا ترش غیر قابل توضیح در پشت گلو داشته باشید

سوء هاضمه به ناراحتی معده اشاره دارد. اگرچه سوء هاضمه معمولا باعث درد قفسه سینه نمی شود، اما ممکن است همراه با سوزش سر دل رخ دهد.

 
علائم سوء هاضمه عبارتند از:

    حالت تهوع
    سیری زودرس و ناراحت کننده بعد از غذا خوردن
    درد، ناراحتی و سوزش در قسمت فوقانی شکم
    نفخ

رفلاکس اسید

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به لوله غذا یا مری شما برگردد. اگر بیش از دو بار در هفته رفلاکس معده را تجربه می کنید، ممکن است دچار رفلاکس معده به مری (GERD) شده باشید.

علاوه بر درد قفسه سینه، علائم GERD عبارتند از:

    سوزش سردل
    گلو درد یا گرفتگی صدا
    طعم ترش در دهان شما
    یک احساس توده مانند در گلو
    سرفه خشک
    مشکل در بلع

کوله سیستیت

التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت) زمانی اتفاق می افتد که صفرا در کیسه صفرا انباشته شود. در بیشتر موارد، کوله سیستیت به دلیل مسدود شدن لوله ای که به خارج از اندام منتهی می شود، ایجاد می شود. کیسه صفرا نیز ممکن است به دلیل مشکلات مجرای صفراوی یا تومورها ملتهب شود.

کوله سیستیت باعث درد قفسه سینه نمی شود، اگرچه ممکن است شبیه آن باشد. اگر کیسه صفرا شما ملتهب است، ممکن است درد شدیدی را در سمت راست بالای شکم خود احساس کنید که می تواند به سمت راست – نه چپ – شانه یا پشت شما شلیک کند.

علائم دیگر عبارتند از:

    حالت تهوع
    استفراغ
    تب
    تعریق
    از دست دادن اشتها
    حساسیت هنگام لمس شکم

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

پانکراتیت

التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) زمانی اتفاق می افتد که آنزیم های گوارشی شما در حالی که هنوز در لوزالمعده شما هستند شروع به کار می کنند. آنزیم ها سلول های لوزالمعده شما را تحریک می کنند و باعث التهاب اندام می شوند. پانکراتیت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اعتیاد به الکل یا سنگ کیسه صفرا رخ دهد.

درد قفسه سینه علامت پانکراتیت نیست، اما ممکن است در قسمت بالای شکم خود احساس درد کنید. این درد همچنین می‌تواند به پشت شما سرایت کند و بر ناراحتی‌ای که در قفسه سینه خود احساس می‌کنید، بیفزاید.

سایر علائم پانکراتیت حاد عبارتند از:

    درد در شکم که بعد از خوردن غذا بدتر می شود
    تب
    نبض سریع
    حالت تهوع
    استفراغ
    حساسیت هنگام لمس شکم

اگر پانکراتیت مزمن شود، ممکن است مدفوع چرب و کاهش وزن غیر طبیعی داشته باشید.

زونا

زونا یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا زوستر است. زونا باعث درد قفسه سینه نمی شود، اما بسته به محل عفونت ویروسی، ممکن است احساس مشکل در قلب و ریه‌های خود بکنید. علاوه بر راش، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد :

    درد
    سوزش
    سوزن سوزن شدن یا بی حسی
    حساسیت به لمس
    تاول های پر از مایع که ترک می خورند و پوسته می شوند
    خارش

ذات الریه

ذات الریه یک عفونت در یک یا هر دو ریه است. ذات الریه باعث سرفه می شود، گاهی اوقات هم با خلط همراه است که می تواند باعث درد در دو طرف قفسه سینه شود. همچنین ممکن است هنگام نفس کشیدن احساس درد قفسه سینه کنید.

سایر علائم پنومونی عبارتند از:

    مشکل در تنفس
    تب
    تعریق
    لرز
    حالت تهوع
    استفراغ
    اسهال

فراموش نکنید اگر در این شرایط عفونت درمان نشود، پنومونی می تواند کشنده شود.

التهاب قلب

دو نوع التهاب قلبی وجود دارد که می تواند باعث درد قفسه سینه شود: میوکاردیت و پریکاردیت. میوکاردیت زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب شما ملتهب می شود. پریکاردیت به التهاب در دو لایه بافت کیسه مانند (پریکارد) که قلب شما را احاطه کرده است اشاره دارد. هر دو بیماری معمولاً توسط نوعی عفونت ایجاد می‌شوند و می‌توانند منجر به درد خفیف تا شدید قفسه سینه شوند.

میوکاردیت و پریکاردیت علائم مشابهی دارند. نظیر :

    تب
    ضعف
    مشکل در تنفس
    سرفه کردن
    تپش قلب
    خستگی
    تورم پاها، مچ پا، پاها یا معده شما

در حالت پریکاردیت، ناراحتی در قفسه سینه شما می تواند آنقدر شدید باشد که احساس کنید در حال حمله قلبی هستید. اگر درد شدید قفسه سینه را تجربه می کنید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

فشار خون ریوی

فشار خون ریوی به فشار خون بالا در سیستم قلب به ریه اشاره دارد. این عمل می‌تواند باعث شود که قلب شما سخت‌تر کار کند و همچنین در تمام قفسه سینه احساس درد کنید.

علائم دیگر عبارتند از:

    تنگی نفس در طول فعالیت منظم
    احساس سبکی سر، به خصوص در هنگام فعالیت بدنی
    خستگی
    ضربان قلب تند
    درد در سمت راست بالای شکم
    کاهش اشتها
    غش کردن
    تورم در مچ پا یا پاها
    لب ها یا پوست مایل به آبی

آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون از ورید پای شما به ریه‌ها می‌رود. این بلوک ناگهانی شریانی از جریان یافتن خون به بافت ریه جلوگیری می کند و باعث درد قفسه سینه می شود.همچنین ممکن است درد در سرتاسر بازو، فک، شانه و گردن شما پخش شود.آمبولی ریه در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

در برخی موارد هم افرادی که احساس درد در قفسه سینه خود می کنند مشکوک به وجود تومور در سینه هستند. به همین دلیل بهتر است هر زمان که در محدوده قفسه سینه خود احساس درد و ناراحتی کردید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص و درمان و کنترل بیماری به سلامتی بازگردید. فراموش نکنید تومورها مدام در حال رشد هستند و به مراتب درد و ناراحتی بیشتری نیز ایجاد می کنند.

درد قفسه سینه در سمت چپ معمولاً با حمله قلبی همراه است. اگر در سمت راست خود احساس درد می کنید، به احتمال زیاد به قلب شما مربوط نمی شود.

اما همچنان باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید اگر:

    درد شدید غیر قابل توضیح و غیر منتظره در ناحیه قفسه سینه داشته باشید
    احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه خود می کنید
    درد شدیدی دارید که از بازوها، پشت، گردن، فک یا شکم شما پخش می شود
    عرق سرد کنید و احساس ضعف، سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشید
    در تنفس دچار مشکل شوید

هر یک از این علائم می تواند ناشی از یک وضعیت جدی یا تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت های فوری باشید.

منبع: دکتردکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز