title
کد خبر: 207338
00
با التهاب لوزه کودکان چکار کنیم؟آیا عمل تنها راهکاراست؟

لوزه ها یکی از بخش های حساس و آسیب پذیر بدن هستند که به طور ویژه در کودکی مستعد عفونت و تورم هستند و تا چند دهه پیش بسیاری از پزشکان ترجیح می دادند این عضو متورم شده را با جراحی از بدن خارج کنند. امروزه به نظر می رسد این سیاست چندان درست نباشد.

به گزارش بهداشت نیوز، بسیاری از افراد اعتقاد دارند دلیل اصلی سرماخوردگی شدیدی و مشکلات به وجود آمده در دستگاه تنفسی آن ها، انجام عمل جراحی برداشتن لوزه ها در کودکی است.

در سال ۲۰۱۸ نتایج یک پژوهش گسترده منتشر شد که طی آن محققان بیش از یک میلیون کودک دانمارکی را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که بین برداشتن لوزه‌ ها در دوران کودکی و ابتلا به عفونت‌ های دستگاه تنفسی فوقانی در بزرگسالی ارتباط وجود دارد.

البته به باور متخصصین، اعلام نظر در رابطه با موضوع فوق، کاری مشکل است زیرا ارتباط به معنای علیت نیست. به عبارت دیگر، هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا این کودکان مشکل اساسی در سیستم ایمنی خود داشتند که به این معنی بود که ممکن است بعداً عفونت بیشتری داشته باشند یا بروز مشکلات عفونت تنفسی در آن ها صرفا به دلیل برداشته شدن لوزه هایشان بود؟

در هر صورت دانش امروزی پزشکی تاکید می کند که ما نباید لوزه ها را عمل کرده و از بدن خارج کنیم و این عمل تنها در صورتی باید انجام شود که واقعاً به آن نیاز داشته باشیم.

در حال حاضر و با توجه به پیشرفت های قابل توجه دانش پزشکی،  دستور العمل‌ های واضحی وجود دارد که نشان می ‌دهد چه زمانی شدت عفونت لوزه ها به اندازه ‌ای بد است که نیاز به جراحی  وجود داشته باشد و این موضوع همواره مورد تاکید بوده که نگهداشتن لوزه دارای فواید زیادی بوده و حتی در صورت عفونت، مزایای آن بیشتر از خطرات ناشی از جراحی و برداشتن آن است.

در این میان نکته جالب توجهی وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. بر اساس مطالعات انجام شده، در حدود  ده درصد موارد افرادی که لوزه هایشان را برداشته اند شاهد  رشد مجدد مقداری از لوزه ها پس از چهار سال بودند. به گزارش سیناپرس، به گفته پزشکان،  اگر جراح به طور تصادفی مقداری از بافت لوزه را باقی بگذارد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز