title
کد خبر: 206545
00
آیا مصرف موز برای دیابتی‌ها خطر دارد؟

اوپاسانا شارما، متخصص تغذیه، سرپرست تغذیه بیمارستان مکس می گوید: “موز حاوی قند و کربوهیدرات است. اما سرشار از فیبر است و شاخص گلیسمی پایینی دارد. دیابتی ها می توانند موز بخورند، اما در حد اعتدال.”

به گزارش بهداشت نیوز، “یک موز کوچک دو بار یا سه بار در هفته برای بیماران دیابتی بی خطر است. اما یک دیابتی نباید روزانه موز مصرف کند.”

 چگونه موز بر دیابت و سطح قند خون تأثیر می گذارد

مهم ترین نکته برای فرد مبتلا به دیابت این است که سطح قند خون خود را تا حد امکان ثابت نگه دارد. مدیریت صحیح قند خون می تواند به پیشگیری یا کند کردن پیشرفت برخی از عوارض اصلی دیابت کمک کند. به همین دلیل، اجتناب یا به حداقل رساندن مصرف غذاهایی که باعث افزایش قند خون می شوند ضروری است.

علیرغم اینکه موز میوه ای سالم است، کربوهیدرات و قند بسیار بالایی نیز دارد که هر دو مواد مغذی اصلی و تاثیرگذار در افزایش سطح قند خون می‌باشند.

اگر مبتلا به دیابت هستید، آگاهی از میزان و نوع کربوهیدرات در رژیم غذایی شما مهم است.

کربوهیدرات ها سطح قند خون شما را بیشتر از سایر مواد مغذی افزایش می دهند، به این معنی که می توانند بر مدیریت قند خون شما تأثیر زیادی بگذارند.

هنگامی که سطح قند خون در افراد بدون دیابت افزایش می یابد، بدن آنها انسولین تولید می کند. این کمک می کند تا قند از خون خارج شده و به سلول ها منتقل شود، جایی که در آن استفاده یا ذخیره می شود.

با این حال، این فرآیند آنطور که باید در افراد مبتلا به دیابت کار نمی کند. بدن فرد مبتلا انسولین کافی تولید نمی کند و یا سلول هایش در برابر انسولین ساخته شده مقاوم هستند.

بدون مدیریت صحیح دیابت، ممکن است پس از خوردن غذاهای پر کربوهیدرات، قند خون شما افزایش پیدا کند یا سطح قند خون دائماً بالا باشد. یک موز متوسط حاوی حدود ۱۵ گرم شکر است. از سوی دیگر موز حاوی فیبر هم هست که ممکن است افزایش قند خون را کاهش دهد. علاوه بر نشاسته و شکر، یک موز متوسط ​​حاوی ۳ گرم فیبر است.

فیبر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مهم است زیرا می تواند به کاهش هضم و جذب کربوهیدرات ها کمک کند.

یکی از راه‌های تعیین اینکه چگونه یک غذای حاوی کربوهیدرات بر قند خون تأثیر می‌گذارد، نگاه کردن به شاخص گلیسمی (GI) آن است.

GI غذاها را بر اساس میزان و سرعت بالا بردن سطح قند خون رتبه بندی می کند.
نمرات از ۰ تا ۱۰۰ به صورت زیر طبقه بندی می شود:

    GI پایین: 55 یا کمتر
    GI متوسط: 56-69
    GI بالا: 70-100

 

غذاهای با GI پایین آهسته‌تر جذب می‌شوند و باعث افزایش تدریجی سطح قند خون می‌شوند. موز در مقیاس GI امتیاز پایین تا متوسط ​​را دارد.

موز سبز (نارس) حاوی نشاسته مقاوم است

موز سبز یا نارس حاوی قند کمتر و نشاسته مقاوم تری است.

نشاسته های مقاوم زنجیره های بلندی از گلوکز هستند که در برابر هضم در قسمت بالایی دستگاه گوارش شما «مقاوم» می باشند.

این به این معنی است که آنها مانند فیبر عمل می کنند و باعث افزایش سطح قند خون نمی شوند.

آنها همچنین ممکن است به تغذیه باکتری های خوب در روده شما کمک کنند، که با بهبود سلامت متابولیک و مدیریت بهتر قند خون مرتبط است.

در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ در مورد مدیریت قند خون در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ به نتایج جالبی دست یافت. در یک دوره ۸ هفته ای، کسانی که مکمل نشاسته مقاوم دریافت کردند نسبت به کسانی که مکمل مصرف نکردند، مدیریت قند خون بهتری داشتند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که نشاسته مقاوم ممکن است اثرات مفیدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد، مانند بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهاب.
تاثیر موز بر قند خون به رسیده بودن آن بستگی دارد

موز زرد یا رسیده حاوی نشاسته کمتری نسبت به موز سبز و همچنین قند بیشتری است که سریعتر از نشاسته جذب می شود.

این به این معنی است که موز کاملا رسیده دارای GI بالاتری است و باعث می شود قند خون شما سریعتر از موز نارس سبز افزایش یابد.

البته رسیده بودن تنها نکته موثر بر افزایش قند خون نیست بلکه اندازه آن نیز مهم است. هر چه موز بزرگتر باشد، کربوهیدرات بیشتری دریافت خواهید کرد.

یعنی یک موز بزرگتر تأثیر بیشتری بر سطح قند خون شما خواهد داشت. این اثر اندازه بخش، بار گلیسمی نامیده می شود.

آیا موز برای مبتلایان به دیابت بی خطر است؟

اکثر دستورالعمل‌های رژیم غذایی عمومی برای دیابت، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل میوه است را توصیه می‌کند.

این به این دلیل است که خوردن میوه‌ها و سبزیجات با سلامتی بهتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری ها هستند، بنابراین مصرف میوه و سبزیجات برای آن ها بسیار مهم است. برخلاف محصولاتی مانند آب نبات و کیک، میوه هایی مثل موز سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی هستند.

موز علاوه بر فیبر، حاوی پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین C است. برای اکثر افراد مبتلا به دیابت، میوه ها – از جمله موز – یک انتخاب سالم هستند.

با این حال، برخی از افرادی که رژیم‌های کم کربوهیدرات را دنبال می‌کنند، باید مراقب کل کربوهیدرات دریافتی خود باشند. یعنی غذاهای پر کربوهیدراتی مانند موز، باید در رژیم غذایی کم کربوهیدرات محدود شوند.

پس بهتر است موز کوچکتر را انتخاب کنید تا مقدار شکری که در یک وعده می خورید کاهش یابد. موزی را انتخاب کنید که خیلی رسیده و زرد نباشد.

مصرف میوه خود را برای کمک به کاهش بار گلیسمی و ثابت نگه داشتن سطح قند خون، در طول روز پخش کنید.

همچنین می توانید آن ها را با غذاهای دیگر بخورید. برای کمک به کاهش و کنترل هضم و جذب قند، از موز خود با سایر غذاها مانند آجیل یا ماست لذت ببرید.

منبع: دکتر دکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز