title
کد خبر: 204999
00
چند شایعه و اشتباه رایج درباره عمل اسلیو معده

تصورات غلط زیادی در مورد اسلیو معده و نتایج آن شکل گرفته است. در این صفحه به بررسی 9 شایعه در خصوص عمل اسلیو معده خواهیم پرداخت.

به گزارش بهداشت نیوز ،جراحی لاغری اسلیو  یک روش درمانی محبوب برای از بین بردن چاقی و بیماری های مرتبط با آن است است. این عمل برای افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI بالای 40 دارند بسیار مناسب است و برای کاهش وزن در این افراد معجزه می کند. با سر زبان افتادن نام این جراحی، تصورات غلط زیادی در مورد اسلیو معده و نتایج آن شکل گرفته است. در این صفحه به بررسی 9 شایعه در خصوص عمل اسلیو معده خواهیم پرداخت.

1. عمل اسلیو توسط هر جراحی انجام می شود
ممکن است تصور شود که عمل اسلیو یک عمل ساده است که توسط هر جراحی مخصوصا جراح عمومی قابل انجام است. اما چنین تصوری مطلقا درست نیست. برای انجام این جراحی تنها به هر جراحی نباید مراجعه کرد، بلکه باید بهترین جراح اسلیو معده را انتخاب کرد. این جراح حتما باید تخصص، مهارت و تجربه بالایی در انجام اعمال لاپاراسکوپی و درون بین داشته باشد و تمام مجوزهای لازم برای انجام عمل را داشته باشد.

2.  جراحی اسلیو بسیار خطرناک است
درست است که هر نوع عمل جراحی خطراتی را به همراه دارد، اما خوشبختانه پیشرفت های اخیر در تکنیک های مورد استفاده در جراحی لاغری این خطرات را تا حد زیادی کاهش داده است. مطالعات نشان داده اند که خطر جراحی چاقی اسلیو تقریباً به اندازه یک جراحی معمولی کیسه صفرا است.

3. جراحی اسلیو بی فایده است و فقط با ورزش و رژیم لاغری باید وزن کم کرد
رژیم لاغری و ورزش مطمئناً مهم هستند، اما ممکن است برای بسیاری از بیمارانی که به شدت چاق هستند کافی نباشند. مطالعات نشان داده اند که تغییر در رژیم غذایی و ورزش می تواند منجر به کاهش وزن شود، اما بیش از نیمی از این افراد بعد از چند ماه با بازگشت وزن مواجه می شوند. این درحالی است که با عمل لاغری چنین چیزی را تجربه نخواهند کرد.

4. بیشتر افراد پس از عمل اسلیو دوباره با اضافه وزن روبرو می شوند.
پس از جراحی چاقی اسلیو، بیماران می توانند در سال 50 درصد اضافه وزن خود را وزن کم کنند. مطالعات طولانی مدت نشان داده است که 10 سال پس از این عمل، بیماران در مقایسه با آن هایی که جراحی انجام نداده اند با ثبات در کاهش وزن روبرو بوده اند. این نشان می دهد که کاهش وزن طولانی مدت از طریق جراحی اسلیو معده قابل دستیابی است.

5. عمل اسلیو می تواند بر نحوه جذب ویتامین ها و مواد معدنی توسط بدن تأثیر بد بگذارد
انواع مختلفی از جراحی چاقی برای کاهش وزن وجود دارد. برخی از آن‌ها می‌توانند نحوه جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را تغییر دهند و ممکن است کمبودهایی رخ دهد. این عارضه جانبی با استفاده از مکمل ها بعد از جراحی قابل پیشگیری است.

مراقبت های بعدی برای بیماران پس از جراحی باید شامل آزمایش منظم سطوح ویتامین و مواد معدنی آنها باشد، بنابراین هر گونه کمبود می تواند برطرف شود. از طرفی عمل اسلیو نسبت به سایر روش های جراحی نیاز کمتری به مصرف مکمل دارد.

6. بعد از جراحی کاهش وزن با اسلیو نمی توانید بچه دار شوید.
به بیمارانی که جراحی لاغری انجام می دهند توصیه می شود در 1 تا 2 سال اول پس از جراحی باردار نشوند زیرا در این 2 سال تغییرات کاهش وزن سریعی در بدن رخ می دهد و کمی طول میکشد تا بدن برای بارداری آماده شود.

اکثر بیماران حدود دو سال پس از جراحی به سطح کافی از کاهش وزن می رسند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید کاهش وزن در واقع به نرخ باروری بالاتر و سطح تستوسترون بالاتر در مردان منجر می شود که این یعنی جراحی اسلیو باروری را بیشتر می کند و خطری برای فرزندآوری ندارد.

7. بیمه جراحی کاهش وزن را پوشش نمی دهد.
چندین شرکت بیمه وجود دارند که این هزینه عمل اسلیو را پوشش می دهند. میزان پوشش هزینه از یک بیمه به بیمه دیگر متفاوت است. به طور معمول، یک بیمار برای پوشش تعرفه های جراحی، باید شرایط خاصی داشته باشد که مورد تایید بیمه قرار بگیرد. مثلا حتما باید شخص شاخص توده بدنی بالای 40 داشته باشد و یا جراح اسلیوی که او را عمل می کند با بیمه های مختلفی طرف قرارداد باشد.

8.  جراحی چاقی منجر به اعتیاد به الکل می شود.
تعدادی از مطالعات نشان داده اند که هیچ ارتباط واضحی بین جراحی چاقی و مصرف الکل وجود ندارد. به بیماران توصیه می شود پس از جراحی مصرف الکل را کاهش داده و متوقف کنند زیرا اثرات سوءِ الکل می تواند بعد از جراحی بیشتر شود.

9. جراحی اسلیو زخم بزرگی بر روی شکم بر جای می گذارد.
در گذشته، با روش های جراحی "سنتی" جای زخم زیادی بر جای میماند. با این حال، با بهبود فن آوری ها و تکنیک های بکار رفته در جراحی های امروزی، اکثر عمل ها انجام شده در ناحیه شکم با روش ایمن و کم تهاجم لاپاراسکوپی صورت میگیرند. در این روش برش های بسیار کوچکی کمتر از 1 سانتی متر در شکم ایجاد می شود که بدون جای زخم ترمیم می شوند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز