title
کد خبر: 204706
00
کمبود چه ویتامین‌هایی باعث ریزش مو می‌شوند؟

در برخی موارد، کمبود ویتامین باعث ریزش مو و سایر عوارض جانبی می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، زمانی که با ریزش مو مواجه می شوید و اما دلیل آن را نمی دانید چه می کنید؟ اگر اخیرا متوجه شده اید که نسبت به گذشته، بُرس موهای شما را بیشتر بیرون میکشد یا هر روز باید مجرای حمام خود را بدلیل جمع شدن مو باز کنید، ممکن است کمبود ویتامین داشته باشید. در برخی موارد، کمبود ویتامین باعث ریزش مو و سایر عوارض جانبی می شود.

کمبود کدام ویتامین موجب ریزش مو می‌شود؟

1. کمبود ویتامین D و ریزش مو

کمبود ویتامین D یکی از دلایل رایج ریزش مو است. ویتامین D برای رشد مو ضروری است زیرا فولیکول های مو را تحریک کرده و به حفظ ضخامت رشته های مو کمک می کند. وقتی که در مورد رابطه کمبود ویتامین و ریزش مو بحث می شود، ویتامین D شناخته شده ترین مقصر است. اگرچه به طور کامل ثابت نشده است اما کمبود ویتامین D ممکن است یکی از دلایل احتمالی آلوپسی آره آتا باشد. آزمایشات انجام شده بر روی بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا میزان پایین تری از ویتامین D را در مقایسه با افرادی که آلوپسی ندارند نشان داده است. برخی داروها نیز می توانند بر سطح ویتامین D شما تأثیر بگذارند و منجر به کاهش آن شوند.

2. بیوتین (ویتامین B7)

کمبود بیوتین می تواند باعث ریزش مو شود. بیوتین به عنوان بهترین ویتامین برای “پوست و مو” در نظر گرفته می شود. بیوتین نه تنها برای پوست و مو عالی است، بلکه مطالعات نشان داده اند که می تواند از شکنندگی ناخن های شما جلوگیری کند یا قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد.

از آنجایی که بیوتین در بیشتر غذاها وجود دارد، کمبود بیوتین بسیار نادر است. کمبود بیوتین معمولاً به دلیل شرایط ارثی مانند کمبود بیوتین در رژیم غذایی والدین در دوران بارداری یا کمبود آن در شیر مادر رخ می دهد. سایر دلایل کمبود بیوتین سیگار کشیدن، آنتی بیوتیک ها، مصرف مزمن الکل و داروهای ضدآکنه است.

3. کمبود ویتامین A و ریزش مو

ویتامین A برای حفظ سلامت موهای شما فوق العاده است، همچنین به حمایت از سیستم ایمنی بدن، سیستم تولید مثل، بینایی، پوست سالم، دندان ها، کبد، کلیه ها، ریه ها و استخوان ها نیز کمک می کند.

میزان بسیار کم یا بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو شود. وجود بیش از اندازه ویتامین A می تواند منجر به افزایش سطح سمیت در بدن شما شود، این بدان معنی است که باید مصرف ویتامین A روزانه خود را کاهش دهید و به کبد اجازه دهید تا از طریق ذخایر قبلی خود به کارش ادامه دهد. بیشتر ویتامین A از سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ جذب بدن میشود بنابراین اکثر افرادی که سطح سمیت بالایی را تجربه می‌کنند یا از مکمل‌ها و یا از درمان های دارویی (قطره/پماد) برای تقویت و رشد مو استفاده می‌کنند.

4. آهن

آهن برای عملکرد بدن شما ضروری است زیرا هموگلوبین تولید می کند که به حمل اکسیژن به سلول ها کمک می کند. با کمبود آهن، بدن شما اساساً به حالت بقا می رود تا اکسیژن را برای حمایت از اندام های اساسی تر هدایت کند. این امر بر ارسال مواد مغذی به فولیکول‌های مو ارجحیت دارد که در نهایت ممکن است با کمبود مواد مغذی، ریزش مو رخ دهد. اگر کمبود آهن به کم خونی کامل تبدیل شود، ریزش مو بسیار شایع است.

5. پروتئین

مو از پروتئین تشکیل شده است که عمدتا از نوع کراتین است. کمبود پروتئین ممکن است باعث ریزش مو شود. وقتی کمبود پروتئین دارید، بدن شما مقدار کمتری پروتئین ذخیره می کند و چرخه رشد شما را به فاز استراحت و بقا تغییر می دهد و ناگهان بعد از دو الی سه روز شاهد ریزش مو می شوید. بنابراین خوردن انواع غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی، مرغ، پنیر، نخود سبز و آجیل، تعادل مورد نیاز برای رشد موهای ما را فراهم می کند.

6. ویتامین B-5 (اسید پانتوتنیک)

اگرچه بیوتین ممکن است شناخته شده ترین ویتامین B کمپلکس برای رشد مو باشد، اما B5 یا اسید پانتوتنیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از محصولات رشد مو حاوی ویتامین B5 هستند زیرا می توانند رشد مو را افزایش دهند. تحقیقات نشان داده است که کمبود اینوزیتول و اسید پانتوتنیک باعث ریزش مو می شود. ویتامین B5 در مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی، آجیل، گوشت گاو و سیب زمینی به وفور یافت می شود.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز