title
کد خبر: 202871
00
راهنما سلامت؛ شیمی درمانی چیست؟

با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، ممکن است با واژه ها و اصطلاحات تخصصی مواجه شوید که آشنایی لازم با مفهوم آن ها را نداشته باشید، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظر دارد برای آشنایی بیشتر عموم با این واژه ها، در قالب مجموعه "راهنماسلامت"به توضیح درباره آن ها بپردازد.

به گزارش بهداشت نیوز، حتما در مراکز درمانی، بیمارستانها و یا حتی در بین عموم مردم بارها واژه شیمی درمانی را شنیده اید، آیا می دانید این واژه به چه معناست؟

به طور کلی شیمی‌درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان است که با استفاده از یک یا چند داروی شیمی‌درمانی انجام می‌شود.

شیمی درمانی معمولا با هدف درمان سرطان با استفاده از ترکیبی از داروها یا با هدف افزایش عمر بیمار، پیشگیری از گسترش سرطان و رفع بعضی از علایم سرطان به عنوان یک درمان تسکینی انجام می‌شود.

داروهای شیمی‌درمانی معمولا به صورت غیر اختصاصی تزریق شده و در تمام بدن پخش می‌شوند، این داروها وارد سلول‌ها شده ومانع از تکثیر سلول‌های سرطانی و رشد و گسترش آن‌ها می‌شوند.

شیمی‌درمانی ممکن است همراه با سایر روش‌های درمان سرطان مانند پرتودرمانی، جراحی و گرما افزایی انجام گیرد.

این نوع درمان ها ممکن است اثرات جانبی منفی بر سلول‌ها و بافت‌های سالم بدن مانند مغز استخوان، دستگاه گوارش و فولیکول مو داشته باشد و منجر به ریزش موها، نارسایی مغز استخوان، سرکوب سیستم ایمنی، مشکلات پوستی، مشکل در ناخن‌ها و التهاب مخاط شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز