title
کد خبر: 202862
00
عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک ها، پزشکی مدرن را تهدید می کنند

آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال: با افزایش آگاهی مقاومت میکروبی را متوقف کنیم

به گزار بهداشت نیوز، بیماری های مزمن و برخی از داروهایی که برای درمان آنها استفاده می شود می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند و خطر عفونت را افزایش دهند. در این خصوص بیمارانی که تحت دیالیز قرار می گیرند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند که دومین عامل مرگ و میر در بیماران دیالیزی است.

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا مراقبت‌های پزشکی و درمانی را دریافت می‌کنند که می‌تواند با ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و قارچی بغرنج شود. بدون آنتی‌بیوتیک ها ما نمی‌توانیم برخی از پیشرفت‌های پزشکی نجات‌بخش را به صورت ایمن ارائه کنیم.

درمان سپسیس
هر کسی ممکن است به عفونت مبتلا شود و تقریباً هر عفونتی می‌تواند منجر به سپسیس شود که پاسخ بسیار شدید بدن به عفونت است. بدون درمان به موقع با آنتی بیوتیک ها، سپسیس می تواند به سرعت منجر به آسیب بافتی، نارسایی ارگانها و مرگ شود. حداقل 1.7 میلیون فرد بزرگسال در هر سال دچار سپسیس می شوند.

اعمال جراحی
بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند در معرض خطر عفونت محل جراحی هستند. بدون آنتی بیوتیک های موثر برای پیشگیری و درمان عفونت های جراحی، امروزه بسیاری از جراحی ها امکان پذیر نبود. 1.2 میلیون زن در سال 2017 سزارین شده اند. آنتی بیوتیک ها برای کمک به پیشگیری از عفونت در این عمل توصیه می شود.

بیماری های مزمن
بیماری های مزمن (مانند دیابت) افراد را در معرض خطر بیشتری برای عفونت قرار می دهد. این بیماری ها و برخی از داروهایی که برای درمان آنها استفاده می شود می توانند سیستم ایمنی بدن(نحوه مبارزه بدن با عفونت) را تضعیف کنند. بیش از 30 میلیون نفر از مردم دچار دیابت هستند. برای درمان عفونت های رایج در این بیماران از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

پیوند عضو
دریافت کنندگان پیوند عضو به دلیل اینکه تحت عمل جراحی پیچیده قرار می گیرند بیشتر مستعد عفونت ها هستند. گیرندگان پیوند همچنین داروهایی را برای سرکوب (تضعیف) سیستم ایمنی دریافت می کنند که خطر عفونت را افزایش می دهد. در سال 2016 بیش  از 33000 پیوند اعضا انجام شده است. آنتی‌بیوتیک‌ها ادامه امکان انجام  پیوند اعضا کمک می‌کنند

دیالیز برای نارسایی پیشرفته کلیه
بیمارانی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند که دومین عامل مرگ و میر در بیماران دیالیزی است. یشتر از 500000 بیمار در سال 2016  تحت دیالیز قرار گرفته اند. آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت در بیمارانی که دیالیز می شوند بسیار حیاتی هستند.

مراقبت از سرطان
افرادی که برای درمان سرطان شیمی درمانی می شوند اغلب در معرض خطر ابتلا به عفونت در طول درمان هستند. عفونت ها می تواند به سرعت برای این بیماران جدی شود. حدود 650000  بیمار در هر سال به صورت سرپایی تحت شیمی درمانی قرار می گیرند. آنتی بیوتیک ها برای حفاظت از این بیماران ضروری هستند.

هفته آگاه سازی آنتی‌بیوتیک ها
این هفته برنامه ای سالیانه است که در آن بر اهمیت بهبود تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک ها که آنتی بیوتیک استواردشیپ هم گفته می شود- تاکید می شود. بهبود روشی که پزشکان آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند، و روشی که ما آنتی بیوتیک ها را مصرف می کنیم، به حفظ سلامت ما و مبارزه با مقاومت به آنتی بیوتیک ها  کمک می کند و کمک می کند که اطمینان پیدا کنیم که که این داروهای نجات بخش برای نسل های آینده هم در دسترس خواهند بود.

زمانی که آنتی بیوتیک ها مورد نیاز نباشند، به شما کمکی نمی کنند البته عوارض جانبی آنها همچنان می تواند باعث آسیب شود. در اینجا هفت حقیقتی که برای آگاهی به آنتی بیوتیک ها لازم است بدانید اشاره می شود:

آنتی بیوتیک ها می توانند جان انسانها را نجات دهند. هنگامی که بیمار به آنتی بیوتیک نیاز دارد، مزایای استفاده از آن بیشتر از خطرات عوارض جانبی یا مقاومت آنتی بیوتیکی است.

آنتی بیوتیک ها همیشه راه حل نیستند. هرکسی می توانند به بهبود تجویز و مصرف آنتی بیوتیک ها کمک کنند

آنتی بیوتیک ها روی ویروس ها مانند ویروس هایی که باعث سرماخوردگی، آنفولانزا یا کووید-19 می شوند، اثر ندارند.

آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها مورد نیاز هستند، اما حتی برخی از عفونت های باکتریایی از جمله بسیاری از عفونت های سینوسی و برخی عفونت های گوش بدون آنتی بیوتیک بهبود می یابند.

در صورت ابتلا به عفونت های ویروسی، آنتی بیوتیک ها باعث بهبود شما نمی شوند. ویروس های تنفسی معمولاً در عرض یک یا دو هفته بدون درمان هم از بین می روند. از پزشک خود در مورد راههای بهتر شدن زمانی که بدن شما با ویروس ها مبارزه می کند، مشاوره بگیرید

اگر به آنتی بیوتیک نیاز دارید، آنها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. اگر در مورد آنتی بیوتیک های خود سوالی دارید، یا در صورت بروز عوارض جانبی، به ویژه اسهال، با پزشک یا داروسازخود مشورت کنید، زیرا ممکن است عفونت کلستریدیوم دیفیسیل باشد که باید درمان شود

آنتی بیوتیک ها ابزارهایی حیاتی برای درمان بیماری های تهدید کننده حیات مانند پنومونی و سپسیس هستند.

آیا می دانید مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از فوری ترین تهدیدها برای سلامت عموم مردم است؟

در اینجا مطالب دیگری که باید در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی و عوارض جانبی بدانید آمده است:

هر زمان که آنتی بیوتیک ها استفاده می شوند، می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شوند مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می دهد که باکتری ها دیگر به داروهایی که برای از بین بردن آنها طراحی شده اند پاسخ نمی دهند.

عوارض جانبی  شایع آنتی بیوتیک ها می تواند شامل بثورات پوستی، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و عفونت های قارچی باشد.

عوارض جانبی جدی‌تر شامل عفونت کلستریدوم دیفیسیل  است که باعث اسهال می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب شدید روده بزرگ و حتی مرگ شود. همچنین افراد ممکن است واکنش های آلرژیک شدید و تهدید کننده حیات به این داروها داشته باشند

تمام تلاش خود را برای سالم ماندن و حفظ سلامت دیگران انجام دهید: شستن دست ها با شستن با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه یا استفاده از ضدعفونی کننده دست حاوی حداقل 60 درصد الکل، پوشاندن دهان و بینی با دستمال هنگام سرفه یا عطسه، در خانه ماندن در هنگام بیماری و دریافت واکسن های توصیه شده، مانند واکسن آنفولانزا.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز