title
کد خبر: 202685
00
وظیفه ملی هر شهروند در مهار کرونا چیست؟

متخصص بیماری های عفونی معتقد است که هر شهروند می بایست واکسیناسیون عمومی را مورد تبلیغ و ترویج قرار دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نادر زرین فر در برنامه رادیویی پاسخ گفت: کلیه ی واکسن های موجود در سبد واکسیناسیون، معتبر و دارای تاییدیه وزارت بهداشت می باشند و با انجام واکسیناسیون عمومی می توان به سطحی از ایمنی جمعی رسید اما باید در نظر داشت گروهی از مردم با اطلاعات نادرست و باورهای غیرعلمی و بی پایه و اساس واکسیناسیون را مضر می‌دانند اما همه باید بدانند که واکسن باعث بیماری نمیشود و این واقعیت علمی باید میان همگان انتشار یابد.

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر نادر زرین فر در برنامه رادیویی پاسخ گفت: کلیه ی واکسن های موجود در سبد واکسیناسیون، معتبر و دارای تاییدیه وزارت بهداشت می باشند و با انجام واکسیناسیون عمومی می توان به سطحی از ایمنی جمعی رسید اما باید در نظر داشت گروهی از مردم با اطلاعات نادرست و باورهای غیرعلمی و بی پایه و اساس واکسیناسیون را مضر می‌دانند اما همه باید بدانند که واکسن باعث بیماری نمیشود و این واقعیت علمی باید میان همگان انتشار یابد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون حتی با بهترین واکسن‌های شناخته شده دنیا نمی تواند ایمنی کامل ایجاد کند و جلوی ابتلای صد درصد را بگیرد اما در حال حاضر با پوشش دهی مطلوب واکسیناسیون شاهد کاهش ۸۰ درصدی در میزان بستری ها هستیم که این مهم نشان می دهد که  افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند در صورت آلودگی به این ویروس به بیماری خفیف کرونا مبتلا می شوند و افراد واکسینه نشده مستعد ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا هستند.

وی تاکید کرد: واکسن موجب هیچ گونه تغییر و اتفاقی در سیستم اعصاب مرکزی و محیطی نخواهد شد و این امر تنها یک باور غلط میان مردم می باشد که رواج پیدا کرده است.

زرین فر اضافه کرد: از ابتدای شروع اپیدمی، شاهد رفتارها و جهش های عجیب کووید ۱۹ بوده ایم و آخرین جهش آن نوع دلتا بوده است و در صورتی که واریانت دلتا آخرین جهش آن باشد می توان امید داشت که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پوشش دهی واکسیناسیون بتوان از این شرایط بحرانی گذر کرد که این مهم یک همت عالی را می طلبد.

وی ضمن اشاره به اینکه مصرف ویتامین های مکمل برای همگان توصیه نمیشود ،خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ویتامین D3 یک عامل مهم برای سیستم دفاعی بدن است و کمبود آن افراد را مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری می کند لذا مصرف آن به این گروه از افراد توصیه می شود و سایر افراد با مصرف میوه و سبزیجات به صورت طبیعی ویتامین های لازم را دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافت شده از سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه ای به چک کردن تیتر آنتی بادی پس از تزریق واکسن کرونا نمی شود چرا که این تست به صورت اختصاصی برای کووید ۱۹ نمی باشد و کلیه کرونا ویروس ها را چک می کند و این امر تنها باعث سردرگمی خواهد شد.

این متخصص عفونی اظهار کرد: درست است که واکسیناسیون عمومی می‌تواند نقشی کلیدی در کنترل بیماری داشته باشد اما به نظر می‌رسد تا خط و جشن پایان راه زیادی باقی است لذا استفاده از روش‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی باید همچنان مد نظر باشد از این رو پوشش دهی واکسیناسیون و عمل به موازین بهداشتی دو استراتژیک مهم در مهار و کنترل کرونا است.

زرین فر در پایان ضمن اشاره به همزمانی ویروس کووید ۱۹ و آنفولانزا، بیان کرد: بر اساس اطلاعات اپیدمیولوژی، گردش ویروس آنفولانزا از ابتدای مهرماه سال جاری رواج پیدا کرده است و تزریق واکسن به گروه های پرخطر، بیماران قلبی، ریوی، دیابتی و باردار و رعایت پروتکل های بهداشتی از مهم ترین عوامل کمک کننده در کنترل و مدیریت شرایط است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز