title
کد خبر: 202545
00
از فشار خون سیستولیک و  دیاستولیک چه می‌دانید؟

وقتی در مورد "اندازه گیری فشار خون" صحبت می‌کنند، به این معنی است که می‌خواهند دو عدد را بررسی کنند که نشان‌دهنده نیروی خونی است که قلب در بدن پمپ می‌کند. این دو عدد را فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک می‌نامند. هر دو اعداد مهم هستند اما همیشه به دلایل یکسانی نیستند.

به گزارش بهداشت نیوز، هنگامی که قلب می‌تپد، خون از طریق شریان‌ها می‌گذرد تا در سراسر بدن حرکت کند. این جریان ثابتی نیست که ممکن است از آب شیر یا شیلنگ مشاهده کنید.

نبض جریان خون و فشاری که وارد می‌کند لحظه به لحظه تغییر می‌کند. بالاترین میزان آن در طول ضربان قلب (این فشار سیستولیک است) و کمترین میزان بین ضربان (دیاستولیک) است. اندازه‌گیری فشار خون شامل هر دو اندازه‌گیری می‌شود.

پزشکان فشار خون را با این اعداد اندازه‌گیری می‌کنند تا روش استانداردی برای توصیف نیروی نبض خون وجود داشته باشد. هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک مهم هستند.

اگر اعداد خیلی بالا باشد، ممکن است به این معنی باشد که فرد فشار خون بالایی دارد. اگر اعداد خیلی کم باشد، ممکن است خون کافی به مغز و سایر اندام‌های حیاتی جریان نداشته باشد. اگر تغییراتی در تفاوت بین این دو عدد وجود داشته باشد، نشانه‌ای است که ممکن است یک بیماری قلبی یا مشکل دیگری وجود داشته باشد.

فشار خون سیستولیک چیست؟

در طول ضربان قلب، قلب خون را به داخل رگ‌ها می‌راند. پزشکان به این «سیستول» می‌گویند و به همین دلیل است که به آن فشار خون سیستولیک می‌گویند. این فشار در طول ضربان قلب و بالاترین فشار اندازه‌گیری شده است.

هنگامی که میزان قرائت 120 میلی‌متر جیوه یا کمی کمتر باشد در حالی که فرد در حالت استراحت آرام نشسته است، فشار خون سیستولیک طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون سیستولیک شما بالاترین و اولین عدد در اندازه‌گیری فشار خون است. اگر در هنگام استراحت خیلی زیاد است، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. اما فشار بسیار کم باشد نیز ممکن است یک مشکل جدی باشد، بنابراین حتماً وضعیت خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

فشار خون دیاستولیک چیست؟

قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند تا بتواند دوباره با خون پر شود. پزشکان این مکث بین ضربان‌ها را «دیاستول» می‌نامند. فشار خون دیاستولیک اندازه‌گیری در طول این مکث قبل از ضربان قلب بعدی است.

فشار خون دیاستولیک طبیعی در هنگام استراحت آرام 80 میلی‌متر جیوه یا کمی کمتر است.

فشار دیاستولیک پایین ممکن است همراه با کم‌آبی یا خونریزی شدید دیده شود. همچنین ممکن است در صورت شل شدن و گشاد شدن شریان‌ها اتفاق بیفتد.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز