title
کد خبر: 202488
00
چگونه از مسمومیت پیشگیری کنیم؟

از آن روزها که هر خانواده ای در باغچه کوچک کنار کلبه اش سیب زمینی و پیاز و سبزیجات بکارد و مایحتاج روزانه اش را تأمین کند، سال ها بلکه قرن ها گذشته است. افزایش جمعیت اولین و شاید مهم ترین نیازی که رقم می زند تولید بیشتر غذاست و این مهم، نیازمند اصول پیچیده تر و مراقبت های جدی تری در امر کشاورزی و باغبانی است. 

به گزارش بهداشت نیوز، البته شاید بتوان این سؤال را مطرح کرد که آیا در ابتدا جمعیت زیاد شده که انسان به دنبال توسعه کشاورزی رفته است یا توسعه کشاورزی توسط انسان به افزایش جمعیت کمک نموده؟ در هر حال به دنبال پیشرفت به سمت کشاورزی متمرکز و تک محصولی، جهت افزایش بازدهی، پیشرفت های فنی دیگری مانند استفاده از سموم دفع آفات و به دنبال آن اصلاح نباتات شکل گرفته. آفت کش ها برای کنترل ارگانیسم هایی که زیان آور شناخته می شوند به کار می روند.

امروزه استفاده از آفت کش های شیمیایی بخش جدایی ناپذیری از پروسه کشاورزی و باغبانی است. اما مسئله مهم رعایت الزامات و اصول ایمنی استفاده از این سموم دفع آفات است. اهمیت رعایت این الزامات زمانی قابل توجه است که بدانیم اغلب سموم شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی جهت دفع آفات، از دسته گازهای شیمیایی جنگی هستند. بله! همان گاز اعصابی که استفاده از آن ها در جنگ های مختلف به شدت محکوم شده است.

رواج مصرف سموم ارگانوفسفر به علت کارایی مناسب در دفع آفات و پایداری کم آن ها در محیط می باشد. اغلب این سموم جذب بالایی از طریق تماس (پوست، مخاط دستگاه گوارش، سیستم تنفسی . ملتحمه چشم) دارند. علائم و نشانه های مسمومیت با سموم ارگانوفسفر، به عوامل متعددی مانند نوع ماده، مقدار ماده، زمان و راه تماس دارد. علائم اولیه می تواند از علائم خفیفی مشابه آنفلوآنزا تا علائم بالقوه تهدید کننده حیات متغیر باشد.

همچنین در برخی موارد بسته به نوع ماده و راه مصرف علائم می تواند به شکل تأخیری بروز پیدا کند. سریع ترین زمان بروز نشانه های مسمومیت در تماس استنشاقی و تأخیری ترین مربوط به تماس پوستی است. به طور خلاصه معمولا علائم مسمومیت با سموم ارگانوفسفر در خلال ۴-۱۲ ساعت اول بعد از تماس ظاهر شده ولی بروز تابلوی کامل مسمومیت می تواند تا ۲۴ ساعت به تأخیر انجامد. در موارد مسمومیت شدید علائمی نظیر تنگ شدن مردمک، افزایش ترشحات بدن شامل بزاق، اشک، ترشحات مجاری تنفسی و همچنین تعریق زیاد، ضربان قلب ضعیف، افت فشار خون، تنگی نفس و اختلالات گوارشی شامل تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و اسهال دیده می شود. در موارد شدیدتر اختلالات عصبی، تشنج و کما می تواند بروز کند.

جهت پیش گیری از مسمومیت با سموم دفع آفات، در هنگام سم پاشی مزارع، باغات و حتی باغچه های منازل حتماٌ از ماسک، دستکش و لباس مناسب به نحوی که هیچ ناحیه ای از پوست بدن بدون پوشش نباشد استفاده نمایید. همچنین از بکار بردن مقادیر بیش از حد توصیه شده سموم برای مقاصد کشاورزی خودداری کنید. در صورت تماس سموم دفع آفات با لباس یا پوست، ابتدا کل لباس های خود را بیرون آورده و ناحیه آلوده را با مقادیر فراوان آب و صابون شستشو دهید. برای شستشوی چشم از محلول نرمال سالین استفاده کنید. 

پس از انجام اقدامات اولیه، می توانید با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره ۱۹۰ یا شماره داخلی ۰۷۱۵۴۳۴۵۰۳۵ تماس گرفته و از کارشناسان مربوطه راهنمایی لازم را دریافت کنید و در صورت توصیه ایشان به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه فرمایید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز