title
کد خبر: 201969
00
آیا در روابط دوستی نوجوانان دخالت کنیم یا نه؟ + 10 نشانه دوستان ناباب

همه‌ی والدین دوست دارند فرزندانشان دوست خوب و سر به راهی داشته باشند اما گاهی ممکن است برخی از این دوستان با معیارهای ایدئال والدین از یک دوست متفاوت باشند. والدین در چنین مواقعی باید چه کار کنند؟

به گزارش بهداشت نیوز، همه‌ی والدین دوست دارند فرزندانشان دوست خوب و سر به راهی داشته باشند اما گاهی ممکن است برخی از این دوستان با معیارهای ایدئال والدین از یک دوست متفاوت باشند. والدین در چنین مواقعی باید چه کار کنند؟

مرکز مشاوره یاسان، بهترین مرکز مشاوره و روانشناسی نوجوان کشور و ارائه دهند خدمات مشاوره آنلاین نوجوان در این مقاله علاوه بر خصوصیت دوستان ناباب، موقعیت هایی که والدین باید مانع رابطه دوستی فرزند خود شوند و راهکارهایی برای بهبود شرایط دوست یابی نوجوانان ارائه کرده است.

کودکان تنها پس از تسلط بر مهارت‌های اجتماعی خاصی مانند شریک شدن وسایل و خوردنی ها با یکدیگر، همدلی کردن و باز کردن سر صحبت، دوست‌یابی را یاد می‌گیرند. اگرچه کودکان هنرِ دوست پیدا کردن را خیلی سریع یاد می‌گیرند اما انتخاب دوست مناسب نیاز به سطح خاصی از بلوغ فکری دارد که کودکان و حتی برخی نوجوانان از آن برخوردار نیستند. در نتیجه، گاهی اوقات والدین مسئولیت قضاوت در مورد اینکه آیا باید اجازه دهند فرزندشان با یک فرد خاص دوست بماند یا خیر را بر عهده می‌گیرند. و اگر تشخیص دهند که دوستی فرزندشان با شخصی درست نیست نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند و دخالت نکنند.

مشکل این رویکرد این است که اکثر نوجوانان توصیه‌های والدین خود را دخالت محسوب می‌کنند. آنها نصیحت‌های والدین را به عنوان تلاش‌هایی برای محدود کردن استقلال و انتخاب خود در نظر می‌گیرند.

برای جلوگیری از بروز چنین احساساتی در فرزندتان، اجازه دهید تا موقعیت‌هایی در دوستی‌های فرزندتان که نیاز به مداخله دارند و موقعیت‌هایی که نیازی به اینکار ندارند را بررسی کنیم.

 

والدین چه زمانی باید نوجوان را از دوست ناباب دور کنند؟

وقتی دوست فرزند شما:

  1. با آموزش دادن عادات یا ارزش‌های بد و نادرست (مثلاً دروغ گفتن یا دزدی) او را از راه به در می‌کند.
  2. دورو، سواستفاده‌گر، متقلب و خودرای است.
  3. باعث می‌شود فرزندتان اشتباهاتی را که او (دوستش) مرتکب شده است به گردن بگیرد.
  4. با رفتار و کارهایش عزت‌نفس فرزندتان را پایین می‌آورد.
  5. از فرزندتان دفاع نمی‌کند.
  6. به مریضی‌های واگیردار مبتلاست.
  7. مشکلات جدی رفتاری دارد.
  8. تأثیر بدی بر رابطه شما و فرزندتان می‌گذارد.
  9. باعث افت تحصیلی فرزندتان می‌شود.
  10. با قلدری فرزندتان را تحت فشار قرار می‌دهد تا کاری که برای سلامتی‌اش مضر است انجام دهد. (برای مثال، تشویق او به سیگار کشیدن یا امتحان کردن مواد مخدر)

اگر از تاثیر منفی دوستان فرزندتان بر او مطمئن نیستید می توانید از مشاوره آنلاین نوجوان یاسان کمک بگیرید.

نقش والدین در دوست یابی فرزند نوجوان

دوستی برای نوجوانان بسیار مهم است؛ زیرا به آنها کمک می‌کند تا به بزرگسالانی سالم تبدیل شوند. پس وقتی نوبت به نقش والدین در دوستی یابی فرزندانشان می‌رسد، باید:

  • گروه همسن و سالان فرزندانشان را بشناسند.
  • هرگز نباید مستقیماً در تصمیم‌گیری‌های فرزندان خود برای دوست‌یابی دخالت کنند.
  • والدین می‌توانند راهنمایی‌های به موقع را از دیدگاه خودشان ارائه دهند اما، هرگز نمی‌توانند نظرات خود را در مورد ایجاد یا حفظ دوستی به فرزندانشان تحمیل کنند.
  • آنها باید فقط در نقش مربی باشند و به نوجوان کمک کنند تا بتوانند روابط دوستانه را برقرار کرده و آن‌ها را پرورش دهد.
  • آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان قربانی فشار همسالان نمی‌شوند. تنها برقراری یک رابطه صمیمانه با فرزندانشان می‌تواند به والدین در ایفای مؤثر این نقش کمک کند.

اگر نیازمند دریافت اطلاعات بیشتری درباره نقش والدین در دوستیابی نوجوان هستید، می توانید از مشاوره آنلاین نوجوان یاسان کمک بگیرید.

 

چه زمانی "نباید" در روابط دوستی نوجوان دخالت کنید؟

1. وقتی رفتار فرزند شما درست نبوده و دوستش هم او را ناراحت کرده است. فکر نکنید فرزند شما مقصر نیست و سعی نکنید این موضوع را با دوستش درمیان بگذارید.

2. زمانی که درگیری های جزئی بین فرزندتان و دوستش وجود دارد. برای درست کردن اوضاع وارد عمل نشوید.

3. وقتی بیشتر دوستان فرزندتان جنس مخالف هستند. فرزندتان را تحت فشار قرار ندهید تا دوستانی از جنس خودش انتخاب کند.

4. هنگامی که فرزند شما دوست دارد تنها با چند نفر از دوستانش وقت بگذراند، زور نکنید که با کدام یک باید صمیمی‌تر باشد.

5. هنگامی که فرزند شما دایره دوستان زیادی دارد، سعی نکنید به فرزندتان بگویید که دوستان زیادی پیدا نکند.

6. زمانی که فرزندتان می‌خواهد با برخی از دوستانش بیرون برود، اصرار نکنید که با فردی که شما می‌گویید بیرون برود.

7. وقتی فرزندتان می‌خواهد با کاری که انجام می دهد با گروه همسالان خود همذات پنداری کند، او را از قرار گرفتن در گروه همسالان خود منع نکنید. مثلاً اگر او و دوستانش برنامه‌ریزی کرده‌اند که سبک خاصی از لباس را برای موقعیت خاصی بپوشند، مانع نشوید. با این حال، باید مراقب باشید که اگر سازگار شدن با آن گروه به معنای انتخاب رفتارهای اشتباه یا عادت‌های بد است، باید محکم مخالفت کنید.

8. وقتی فرزندتان سعی می‌کند با انجام کاری به دوستانش کمک کند. مثلاً پروژه‌های مدرسه‌ را با آن‌ها انجام دهد یا پول تو جیبی‌اش را به آن‌ها قرض دهد. فرزندتان را از انجام این کار منصرف نکنید؛ زیرا بچه ها روابط عاطفی قوی با دوستان خود دارند و دوست دارند کمکشان کنند.

9. هنگامی که فرزندتان سعی می کند دوستش را که بهتر از اوست برای رسیدن به چیزی تشویق یا ترغیب کند. جلوی او را با این تصور که موفقیت دوستش موفقیت او را تحت الشعاع قرار می‌دهد، نگیرید. به یاد داشته باشید، بچه ها موفقیت دوست خود را جدا از موفقیت خودشان نمی‌بینند.

10. وقتی فرزندتان از کسی جدا شد، او را تشویق نکنید که به دوستی با آن شخص ادامه دهد.

اگر می خواهید بچه هایی انعطاف‌پذیر داشته باشید، نمی‌توانید آنها را از عوامل مشکل‌ساز اجتماعی دور نگه دارید. دوراندیش باشید و به آنها یاد بدهید تا با افرادی که آنقدرها هم ایده‌ال نیستند معاشرت داشته باشند و مشکلاتشان را خودشان حل کنند.

بنابراین، در حالی که فرزندتان را تشویق به دوست‌یابی می‌کنید، مهارت‌هایی را نیز به او بیاموزید که به او کمک می‌کند تا انتخاب‌های خوبی انجام دهد. این نه تنها باعث می‌شود شما کمتر دخالت کنید، بلکه به فرزند شما اجازه می‌دهد تا زندگی اجتماعی مستقلی داشته باشد. اگر در این زمینه نیازمند اطلاعات و کمک هستید می توانید از مشاوره آنلاین نوجوان یاسان کمک بگیرید.

چگونه به نوجوان در دوست یابی کمک کنیم؟

1. بهترین دوست فرزندتان باشید.

2. نوجوان خود را تشویق کنید تا به شما اعتماد کند.

3. مشتاق باشید که دوستان فرزندتان را بشناسید. در صورت امکان با والدین‌ دوست فرزندتان ارتباط داشته باشید.

4. از دوستان خوب نوجوان خود تعریف کنید.

5. نوجوان خود را در مورد اهمیت ایجاد روابط دوستانه خوب نصیحت کنید و به او بگویید که برای انتخاب دوست مناسب به او اعتماد دارید.

6. خوب است که در بخشی از حلقه دوستی آنلاین فرزند خود مشارکت داشته باشید. در عین حال، خط قرمز داشته باشید و حریم خصوصی نوجوانتان را از او دریغ نکنید.

7. امنیت مجازی را به نوجوانتان بیاموزید و نگذارید با غریبه‌ها به صورت مجازی دوستی کند.

8. به فرزندتان بیاموزید که برای دوستی‌های آنلاین مدیریت زمانی داشته باشد و مطمئن شوید که او زمان زیادی را برای این کار صرف نمی‌کند.

با وجود بهترین تلاش های والدین برای شناخت نوجوان خود، برخی اوقات به نظر می رسد مشکلات فرزندان برای آنها غافلگیر کننده است. در مواجهه با مشکلات رفتاری و هیجانی مانند رفتارهای پرخطر و غیر قابل کنترل باید حتماً از روانشناس نوجوان کمک بگیرید.

پدر و مادر بودن به اندازه‌ی کافی دردسر دارد به همین دلیل والدین گاهی اوقات به کمک نیاز دارند. مرکز مشاوره یاسان با داشتن بهترین روانشناسان نوجوان و برگزاری کارگاه های مخصوص والدین و نوجوانان به شما کمک می کند تا بهترین رابطه را با فرزندان خود داشته باشید. اگر به دلیل مشغله کاری یا محدودیت های کرونایی امکان حضور در مرکز را ندارید می توانید از مشاوره آنلاین نوجوان یاسان بهره مند شوید.

مشاوره آنلاین نه تنها هیچ گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه مشاوره آنلاین موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های رفت و آمد شما هم می شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت شان فاقد مشاور یا روانشناس متخصص نوجوانان است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست که یک گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

خدمات مرکز مشاوره یاسان به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می شود. برای دریافت نوبت از بهترین روانشناس نوجوان یا شرکت در کارگاه های مرتبط با نوجوانان به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس اپ پیام دهید.

خواندن این مقاله را توصیه می کنیم: ۷ علت بی احترامی نوجوانان به والدین + راهکارهای عملی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز