title
کد خبر: 201954
00
آیا مبتلا به وسواس کرونا هستیم؟

مدیر گروه سلامت اجتماعی، اعتیاد و الکل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی علائم ابتلا به وسواس کرونا را تشریح کرد و گفت: مدتی است همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، از جمله کشورمان، نگرانی از ابتلاء خود و خانواده، تبدیل به اضطراب وسواس گونه شده است و در شرایطی که این بحران کماکان ادامه دارد، می تواند عوارض دراز مدتی را در پی داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، «زهرا یوسف نژاد» افزود: در طول این مدت، سبک زندگی همه مردم به ‌طور جدی تغییر کرده، حالا با هرخریدی تک به تک آن ها را ضدعفونی و تمامی پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت را هم رعایت کنیم.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین پیامدهای این بیماری وسواس است، اضافه کرد: اکنون دو گروه از افراد قابل توجه هستند، گروهی که زمینه وسواس دارند و در این بحران با تشدید نشانه ها روبرو می شوند و گروهی که زمینه ندارند اما در معرض انجام رفتارهای وسواس گونه قرار گرفته اند. 

وی خاطرنشان کرد: گروهی از مردم حتی قبل از این که بیماری کرونا پایش به زندگی بشر باز شود، وسواس‌های بیمارگونه و اضطراب از بیمار شدن داشتند و اکنون با شروع این بیماری نه تنها رفتار‌های بیمارگونه افراد استرسی و اضطرابی بیشتر شده، بلکه بر تعداد آن ها هم به نحو چشمگیری اضافه شده است.

وی دامه داد: سابق بر این افراد وسواسی یا استرسی ممکن بود بیماری ‌های روانی با زمینه ‌های ژنتیکی داشته باشند و در نهایت منجر به یک بیمار وسواسی شده باشند، اما در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه که قبلاً به‌ صورت یک شهروند عادی در حال زندگی بودند و علائمی از وسواس نداشتند، دچار اختلال وسواس شدید و اضطراب ناشی از ابتلا به کرونا یا همان «فوبیای کرونا» شده‌اند.

وی با بیان این که به دلیل همگرایی اضطراب آلودگی و تهدید COVID-19، تشخیص تفاوت بین محتاط بودن در مقابل ابتلا به OCD دشوار است، تاکید کرد: ضد عفونی کردن سطوح یک بار در روز به مدت چند دقیقه در صورت دریافت بسته‌ ها، شستن دست‌ های خود با صابون به مدت 20 ثانیه (و نه بیشتر) پس از حضور در جمع، نشان می دهد دستورالعمل های CDC را دنبال می کنید اما بیش از آنچه تجویز شده انجام نمی دهید.

وی بیان کرد: افراد مبتلا به وسواس ممکن است تمایل بیشتری به نظافت یا شستن دست ها داشته باشند تا زمانی که احساس تمیزی کنند و ترس یا احساسات نادرست آن ها ممکن است علیرغم درگیر شدن در تمیز کردن یا شستشو ادامه یابد. 

وی تاکید کرد: حساسیت های ما نسبت به تمیز کردن و شستن دست ها به صراحت به عنوان اقدامات احتیاطی ایمنی افزایش یافته است، اما زمانی که فعالیت های عادیو ایمن از سر گرفته شود، افرادی که مستعد ابتلا به  وسواس نیستند احتمالاً به تدریج به روش های استاندارد شستن و تمیز کردن دست ها باز گردند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز