title
کد خبر: 200339
00
خواص شلغم که تا به حال به گوشتان نخورده

شلغم گیاهی است که شنیدن اسم آن برای ما یادآور دوران سرماخوردگی و گلودردهای طولانی است.

به گزارش بهداشت نیوز، شلغم سرشار از کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم است. در میان این ویتامین ها، آن‌ها حاوی ویتامین C، فولات و نیاسین هستند و حاوی فیبر بالا و همچنین کالری کمی می‌باشند .
شلغم یکی از سبزیجات کمتر شناخته شده در بازار است، البته که دارای تعداد فراوانی از مزایای بهداشتی است که چند مورد مرتبط با آن، شامل توانایی آن‌ها در بهبود سلامت استخوان، محافظت از قلب و پیشگیری از سرطان می‌شود. آن‌ها علاوه بر این موارد التهاب را کاهش می‌دهند و فرایند هضم را بهبود می‌بخشند. همچنین مصرف شلغم سبب تنظیم سوخت و ساز بدن، بهبود گردش خون و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

ریشه این سبزی سفید رنگ است که هم برای انسان و هم به منظور خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی با نام علمی Brassica rapa شناخته می‌شود، به طور معمول در مناطق معتدل در سراسر جهان رشد می‌کند و برای استفاده از ارزش غذایی و طعم و مزه ریشه آن‌ها کشت می‌شود. شلغم مانند بسیاری از هم خانواده هایش یعنی کلم بروکلی، کلم پیچ و کاهو در عین حال که مغذی است کالری اندکی دارد.

ارزش غذایی شلغم
شلغم جدا از طعم تند یا ملایم، منبع خوبی از مواد مغذی، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی است. مصرف ۱۳۰ گرم شلغم ۲۷.۳ میلی‌گرم ویتامین C، ۰.۱۱ میلی‌گرم مس، ۰.۱۱۷ میلی‌گرم ویتامین B6، ۰.۱۷۴ میلی‌گرم منگنز و ۸.۳۶ گرم کربوهیدرات را به بدن می‌رساند. علاوه بر این بسیاری از اسیدهای آمینه ۰.۰۱۲ گرم تریپتوفان، ۰.۰۳۲ گرم ترئونین، ۰.۰۴۷ گرم ایزولوسین، ۰.۰۴۳ گرم لوسین و ۰.۰۴۷ گرم لیزین نیز در ۱۳۰ گرم شلغم یافت می‌شود. شلغم در هر ۱۰۰ گرم ۲۱ کالری دارد.

شلغم برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

در طب سنتی ایرانی و اسلامی به مصرف شلغم هم بسیار توصیه شده است.

بر اساس اطلاعات موجود یک عدد شلغم متوسط ۳۴ کالری، ۸ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم پروتئین دارد.

کاملاً عاری ازهر گونه چربی است.

در گزارش زیر به خواص شگفت انگیز شلغم اشاره ای می شود.

خواصی که شاید از این به بعد تمایل ما را برای مصرف این گیاه افزایش دهد:

کاهش فشار خون بنا بر آخرین تحقیقات انجام شده خوراکی هایی مانند شلغم و خربزه که حاوی نیترات هستند مزایای متعددی دارند. از جمله اینکه نقش ویژه ای در کاهش فشار خون دارد.
همچنین مهار تجمع پلاکت ها و حفظ یا بهبود اختلال عملکرد اند.

علاوه بر این تلیال(نوعی پروتئین که در نحوه سوخت و ساز بدن اثر گذار است) ایفا می کنند. هم چنین شلغم دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم که است که منجر به خارج شدن سدیم از بدن می شود. فرآیندی که فشار خون را پایین می آورد.

کاهش وزن، هضم غذا و سم زدایی شلغم منبعی سرشار از فیبر است. ماده ای باعث می شود فرد در طول روز مدت زمان طولانی تری احساس سیری داشته باشد. خوردن خوراکی هایی با میزان فیبر بالا به ثابت نگه داشتن قند خون کمک شایانی می کند.

علاوه بر این فیبر از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند و سیستم هضم و جذب بدن را تقویت می کند. از آنجایی که خوردن شلغم تعداد دفعات قضای حاجت را افزایش می دهد. موجب می شود تا سموم از طریق مدفوع و صفرا از بدن خارج شوند.

حفظ قوای بصری دریافت میزان مشخصی ویتامین C در طول روز به سالم ماندن چشم و ضعیف نشدن آنها کمک شایانی می کند. زیرا این ویتامین از چشم ها در برابر اشعه UV محافظت می کند. هر چند ویتامین C در اغلب مرکبات وجود دارد، اما میزان این ویتامین در برخی خوراکی ها مانند شلغم به بالاترین حد خود می رسد. به نحوی که خوردن دو عدد شلغم متوسط در روز کل نیاز بدن به ویتامین C را بر طرف می کند.

برای اغلب ایرانی‌ها،شلغم  به معنی داروی سرماخوردگی است. خواص شلغم پخته و ترکیب آن با عسل برای سرماخوردگی به حدی مفید است که شما را تا حد زیادی از خوردن داروهای شیمیایی بی‌نیاز می‌کند.

اما خواص شلغم به همین جا ختم نمی‌شود، خواص شلغم در بارداری، خواص شلغم برای کودکان، خواص شلغم برای کبد و پوست به قدری زیاد است که متخصصان زیادی خوردن این سبزی ریشه‌ای را حتی در فصول دیگر توصیه می‌کنند.

اما بیایید بیشتر درباره انواع مختلف شلغم، خواص شلغم برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر بیماری‌ها، طبع شلغم خام، خواص آب شلغم و طرز تهیه شلغم و عسل و تاثیر آن بر سلامت بدن بدانیم و به عنوان یکی از مفیدترین سبزیجات در برنامه غذایی‌مان استفاده کنیم.

خواص شلغم برای قلب

شلغم دارای تعداد زیادی مواد مغذی ضروری است که بدن ما برای عملکرد مناسب خود مانند مقادیر بالای پتاسیم و فیبر به آنها نیاز دارد. پتاسیم قادر است به عنوان یک گشاد‌کننده عروق عمل کند و با کاهش فشار خون به کاهش فشار در رگ‌های خونی و عروق کمک ‌کند. این عامل می‌تواند از ایجاد تصلب شرایین و همچنین حملات قلبی و مغزی جلوگیری کند. از طرف دیگر، فیبرهای غذایی برای خراش کلسترول اضافی قلب و از بین بردن آن از بدن بسیار برجسته هستند.

 خواص شلغم برای کودکان و بزرگسالان؛ استحکام استخوان

شلغم از مقدار کافی کلسیم تشکیل شده است که می‌تواند به رشد و ترمیم مواد استخوانی در بدن کمک کند. کلسیم در تقویت تراکم مواد معدنی استخوان مهم است، به خصوص که ما در دوره پیری و کهنسالی آرتروز و پوکی استخوان از معضلات رایج و شایع است. اگر می‌خواهید به استخوان‌های خود قدرت و مقاومت دهید، شلغم غنی از کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید! شلغم از ۳۹ میلی‌گرم کلسیم تشکیل شده است که ۹۰/۳ درصد مقدار توصیه شده روزانه است.

تقویت قدرت بینایی

تحقیقات نشان داده است که مصرف کافی ویتامین C با ایجاد محافظت بیشتر در برابر آسیب نور UV باعث سلامت چشم می‌شود. در هنگام افزایش مصرف ویتامین C، ابتدا مرکبات اولین‌بار در نظر گرفته می‌شوند، اما بسیاری از سبزیجات چلیپا نیز به طرز حیرت‌انگیزی دارای این ماده مغذی مهم هستند. مصرف فقط دو شلغم متوسط ​​نیاز ویتامین C شما را در کل روز برآورده می‌کند. نشان داده شده است که مصرف همه انواع میوه‌‌ها و سبزیجات باعث کاهش خطر و پیشرفت دژنراسیون ماکولای (شلیع‌ترین علت کوری) وابسته به سن می‌شود.

خواص شلغم خام و پخته برای معده؛ هاضم قوی

اکثر مردم آگاه هستند که فیبر غذایی به ویژه در روند هضم اهمیت دارد. این دارو به رفع علائمی مانند یبوست، اسهال، گرفتگی عضلات و نفخ و همچنین مشکلات جدی معده که گاهی ممکن است به‌وجود آیند، کمک می‌کند.

فیبر به جمع شدن مدفوع و انتقال آن از طریق روده کمک می‌کند، در عین حال باعث جذب موثرتر مواد مغذی می‌شود بنابراین با خوردن شلغم بیشترین بهره را از غذای خود می‌بریم! اگر شلغم را به صورت خام نمی‌توانید درست کنید سوپ شلغم  و آش شلغم گزینه‌های ایده‌آلی هستند.

 شلغم و پیشگیری از سرطان
به غیر از ویتامین C، از جمله خواص و فواید شلغم خام و پخته مقدار قابل توجهی ویتامین E، منگنز و بتاکاروتن را فراهم می‌کند که همه آنها به‌عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را قبل از اینکه جهش سلول بیشتری ایجاد یا گaسترش سرطان را تحریک کنند، خنثی می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آنهایی که در شلغم یافت می‌شوند به جلوگیری از بیماری‌های مزمن سلامتی در طولانی مدت کمک می‌کنند و باید همیشه به عنوان بخشی حیاتی از رژیم روزانه و هفتگی در نظر گرفته شوند.

شلغم و خانواده آن، با فواید بسیاری که دارند میتوانند به شما در در درمان انواع بیماری‌ها یا التیام آنها کمک کنند. پس استفاده از شلغم را در برنامه هفتگی خود قرار دهید تا از مزیت‌های بیشمار آن بهره ببرید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز