title
کد خبر: 199389
00
سازمان بهداشت جهانی اولین واکسن بیماری مالاریا را در جهان تایید کرد

اولین واکسن تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای بیماری مرگبار مالاریا می‌تواند به نجات جان ده‌ها هزار کودک در آفریقای جنوبی و مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا کمک کند.

به گزار بهداشت نیوز، هر سال تقریبا حدود نیم میلیون نفر در سراسر جهان، جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری مالاریا از دست می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی تایید دریافت واکسن مالاریا را برای کودکانی که در آفریقای جنوبی و مناطق دیگر مبتلا به مالاریا زندگی می‌کنند، صادر کرد.

بر اساس گزارش WHO، سالانه بیش از ۲۶۰ هزار کودک آفریقایی زیر ۵ سال بر اثر بیماری ناشی از پشه جان خود را از دست می‌دهند.

واکسن موسوم به «Mosquirix» توسط شرکت «GlaxoSmithKline» ساخته شده و کارایی در حدود ۳۰ درصد در کاهش ابتلا به مالاریای شدید ناشی از «پلاسمودیوم فالسیپاروم» (Plasmodium falciparum)، خطرناک‌ترین نوع مالاریا دارد.

این نوع مرگبار مالاریا در کشورهای آفریقایی و در جنوب صحرای آفریقا رایج است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این واکسن برای کودکان در معرض ابتلا به مالاریا از ۵ ماهگی توصیه می‌شود که در چهار دوز به کودکان تزریق می‌شود.

Mosquirix اولین واکسنی است که برای جلوگیری از ابتلا به مالاریا به بهره برداری رسیده است و با وجودی که اثربخشی آن در آزمایش‌های بالینی هنوز برای نوع حاد مالاریا در حدود ۳۰ درصد گزارش شده است، اما دکتر «تدروس آدهانوم غبریسوس»، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید واکسن هنگامی که با اقدامات دیگری به منظور جلوگیری از گسترش مالاریا استفاده شود، می‌تواند سالانه جان ده‌ها هزار کودک را نجات دهد.

همچنین واکسن مذکور، اولین واکسنی است که برای جلوگیری از عفونت انگلی تولید شده که فرآیندی پیچیده‌تر از ساخت واکسن برای ویروس یا باکتری دارد.

بر اساس گزارش CDC، مالاریا باعث بیماری شبیه آنفولانزا می‌شود و می‌تواند منجر به تب بالا، لرز، سردرد و سایر علائم شود. هرچند اگر فرد بیمار به مراقبت‌های پزشکی دسترسی داشته باشد‌، می تواند درمان شود. در سال ۲۰۱۹، کودکان زیر ۵ سال ۶۷ درصد از مرگ و میر مالاریا در جهان را بر اساس گزارش WHO تشکیل می‌دادند که اکثریت قریب به اتفاق آنها مربوط به آفریقا  بودند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز