title
کد خبر: 199086
00
اگر زیاد چای می‌نوشید، بخوانید

نوشیدن بیش از حد چای سیاه و سبز بیش از پنج لیوان در روز، به دلیل داشتن کافئین ممکن است با عوارضی خفیف تا شدید همراه باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، عنایت الله کلیج مدیرگروه تغذیه و بهبود جامعه مرکزبهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بعد از آب، چای یکی از نوشیدنی‌های پر طرفدار در جهان است و فواید فراوانی دارد که مصرف معمولی آن ضرری برای افراد ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: از فواید مصرف چای می‌شود به خاصیت ضد افسرگی، برطرف کننده خستگی، ضد سرطان و... اشاره کرد البته مصرف چای با فاصله ۳۰ دقیقه «نیم ساعت» بعد از غذا موجب کم خونی نمی‌شود.

کلیج اضافه کرد: چای سیاه از برگ‌های تخمیر شده تولید شده است و بیشترین میزان کافئین را در بین انواع چای دارد.

وی اظهار داشت: فرایند اکسیداسیون روی چای سبز صورت نمی‌گیرد و از تخمیر آن جلوگیری می‌کند و این نوع چای رنگ کم و عطر و طعم بسیار خوبی دارد.

کلیج تصریح کرد: چای سبز به علت برخورداری از آنتی اکسیدان بیشتر و میزان کافئین کمتر، معمولا به عنوان سالم‌ترین چای معرفی می‌شود.

وی گفت: به علت فواید زیاد چای سبز، این نوع چای محور تمرکز بیشتر مطالعات قرار گرفته با این حال تمام انواع چای منبع خوبی از کافئین و... است.

کلیج بیان کرد: با دم کردن چای به مدت دو تا سه دقیقه می‌توانید آن را میل کنید.

وی افزود: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از حد چای سیاه و سبز مثلا بیش از پنج لیوان در روز، به دلیل داشتن کافئین ممکن است با عوارضی خفیف تا شدید همراه باشد.

کلیج اضافه کرد: برخی از این عوارض می‌تواند شامل پوکی استخوان، ایجاد سنگ کلیه، ضعیف شدن استخوان ها، ایجاد لکه روی دندان، سردرد، عصبی شدن، مشکلات خواب، استفراغ، اسهال، تحریک پذیری، ضربان قلب نامنظم، لرزش، سوزش قلب، سرگیجه، صدای زنگ در گوش، تشنج و گیجی باشد.

وی اظهار داشت: همچنین مصرف زیاد چای سیاه و سبز یا سایر نوشیدنی‌های کافئین دار می‌تواند وابستگی روانی ایجاد کند.

کلیج تصریح کرد: زنان باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف بیش از دو فنجان یا ۲۰۰ میلی گرم کافئین موجب سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و افزایش خطر سندروم مرگ ناگهانی در نوزاد می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین زنان شیرده باید یک لیوان در روز مصرف نمایند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز