title
کد خبر: 198390
00
چه کنیم که از کووید عقب نمانیم؟

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: معیاری که اکنون داریم، همیشه دو سه هفته از اپیدمی کووید عقب است. زیرا محور ما بستری در بیمارستان است. در حالی که تعداد مراجعین سرپایی و شناسایی روزانه و نوع واریانت باید معیار رنگ‌بندی باشند. در این صورت پیش‌بینی‌هایمان درست بوده و می‌توانیم از بروز پیک پیشگیری کرده و از کووید عقب نمی‌مانیم.

به گزارش بهداشت نیوز، ناجی گفت:  بنابراین ما با واریانت‌های مختلفی مواجهیم. بر این اساس اولا باید پایش ژنتیکی‌مان را تقویت کنیم تا از واریانت‌هایی که در کشور هست، خبر داشته باشیم، نظارت درست داشته باشیم، باید معیارهای رنگ‌بندی کشور را تغییر دهیم. معیاری که اکنون داریم، همیشه دو سه هفته از اپیدمی کووید عقب است. زیرا محور ما بستری در بیمارستان است. در حالی که تعداد مراجعین سرپایی و شناسایی روزانه و نوع واریانت باید معیار رنگ‌بندی باشند. در این صورت پیش‌بینی‌هایمان درست بوده و می‌توانیم از بروز پیک پیشگیری کرده و از کووید عقب نمی‌مانیم.

به هر حال پیک ایجاد می‌شود، اما اگر به موقع و درست اقدام کنیم، می‌توانیم از شدت آن پیشگیری کرده و حتی اجازه ندهیم پیکی رخ دهد. اینکه برخی می‌گویند دو ماه دیگر ممکن است پیک جدیدی داشته باشیم، به این معنا است که ما کاری نمی‌کنیم و به کووید خوشامد می‌گوییم.

وی درباره مدت اثربخشی واکسن‌ها نیز گفت: مدت اثربخشی واکسن‌ها تا حدودی مشخص است. واکسن‌های مختلف بسته به پلتفرم و اثردهی‌شان بین شش تا ۱۰ ماه می‌توانیم برایشان اثربخشی قائل بوده و بعد دز بوستر بزنیم.

البته در همه افراد نیاز نیست که این دز بوستر تزریق شود و باید به افرادی که در خطر بیشتری هستند، تزریق شود. به عنوان مثال انگلستان اعلام کرده که تمام افراد ۵۵ سال به بالا را دز بوستر می‌زنم یا افرادی که بیماری‌های خاص دارند.

باید توجه کرد که واقعیت این است که بر اساس دیتاهایی که داریم و تغییراتی که ویروس می‌کند، کووید در دنیا ریشه‌کن نمی‌شود. باید قدم به قدم جلو رویم، اطلاعات را کسب کرده و بعد تصمیم بگیریم که واکسیناسیون‌مان به چه صورت باشد. با توجه به این اطلاعات در بهترین حالت، کووید یک بیماری می‌شود که کمی از آنفلوآنزا خطرناک‌تر است و واکسیناسیون سراسری برای افرادی که ریسک بالاتری دارند، باید سالانه انجام شود، اما همه این‌ها به اقدامات جهانی بستگی دارد که جهان چقدر همخوان حرکت کند تا جلوی کووید را بگیرد.

ناجی درباره احتمال ناقل بودن افراد بعد از تزریق واکسن، گفت: هیچ یک از واکسن‌هایی که ما داریم استفاده می‌کنیم، باعث ایجاد ویروس در فرد نمی‌شوند، اما کسی که حتی با واکسن ایمن هم شده باشد، ممکن است ناقل ویروس باشد، یعنی به بیماری اعم از بدون علامت، با علامت، خفیف، متوسط و شدید مبتلا شوند، اما این ابتلا در افراد واکسینه بسیار کمتر از افرادی غیر واکسینه است. میزان مرگ و میر افرادی که واکسینه شده‌اند نیز بسیار کمتر از افرادی است که واکسن تزریق نکرده‌اند.

وی درباره علت سه رقمی بودن مرگ و میر با وجود روند کاهشی بیماری، گفت: دلیل سه رقمی بودن مرگ‌های ما به این دلیل است که خیز بیماری بلند است. ما همچنان هم در روز حدود ۲۰ هزار موارد مثبت داریم که آمارهای رسمی ما است و می‌دانیم که آمار واقعی بیش از این است.

اکنون تعداد تست‌هایمان نسبت به قبل که یک رکورد ۱۲۰ هزار تست در روز داشتیم، کاهش یافته است. تا زمانیکه آی سی یوهایمان خالی نشوند، باید انتظار این مرگ‌ها را داشته باشیم. زیرا مرگ در موارد شدید بیماری اتفاق می‌افتد. بر همین اساس تا زمانیکه بیماران ای سی یو کاهش نیابد و تعداد روزانه موارد مثبت را به زیر هشت هزار نفر نرسانیم، همین مرگ و میر را داریم.

بنابراین ممکن است تا دو سه هفته دیگر هم این میزان مرگ را داشته باشیم. باید تعداد موارد مثبت روزانه کاهش یابد. زیرا درصدی از موارد مثبت روزانه بستری می‌شوند، درصدی از بستری‌ها حال‌شان وخیم شده و به آی سی یو می‌روند و متأسفانه درصدی از آنها فوت می‌کنند. اگر این روند را نشکنیم و تعداد موارد مثبت روزانه را کاهش ندهیم، روند مرگ‌های سه رقمی ادامه می‌یابد.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز