title
کد خبر: 197987
00
 عدم عوارض واکسن کرونا نشانه ناکارآمدی آن است؟

رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: اگر بدن ما پس از تزریق واکسن دچار تب و لرز نشد و عوارض شدیدی نداشتیم نشان از ناکارآمدی واکسن نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، عاطفه عابدینی، رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری  در پاسخ به اینکه اگر واکسنی در بدن شخصی عوارض نداشت، نشان از کیفیت پایین و ناکارآمدی واکسن است؛ گفت: اگر بدن ما پس از تزریق واکسن دچار تب و لرز نشد و عوارض شدیدی نداشتیم نشان از ناکارآمدی واکسن نیست. واکنش سیستم‌های ایمنی افراد متفاوت است به همین دلیل پاسخ‌های متفاوت هم خواهیم داشت.

وی افزود: واکسن هایی که از ویروس کشته شده ساخته می شوند عوارض کمتری دارند.

عابدینی درباره افرادی که به کرونا مبتلا شده اند و پس از یک ماه اقدام به تزریق می کنند گفت: اگر علائم کرونا خفیف باشد پس از بهبودی و اگر علائم کرونا متوسط تا شدید بود باید سه تا چهار هفته پس از بهبودی واکسن تزریق شود و این بیماری ربطی به واکنش بدن افراد به واکسن ندارد.

فوق تخصص ریه کشورمان در رابطه با شیوع آنفلوآنزا به دلیل تزریق واکسن کرونا و استفاده کمتر از ماسک توسط هموطنان گفت: یکی از دلایلی که موجب شد تا سال گذشته دچار پیک آنفلوآنزا نشویم این بود که پروتکل‌های بهداشتی خیلی خوب رعایت شد و افرادی که مشکوک به سرماخوردگی بودند در محل کار و اجتماع حاضر نمی شدند اما همیشه تاکید داشته‌ایم حتی افرادی که دو دُز واکسن تزریق کرده‌اند همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. لازم است بیمارانی که ریسک بالای بیماری مثل بیماری‌های ریوی، کلیوی، قلبی، دیابتی و ... دارند و پزشک هم برای تزریق به آنها توصیه کرده است حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. فقط باید فاصله دو هفته ای بین تزریق واکسن آنفلوآنزا و کووید رعایت شود و ترتیب زمانی برای آن وجود ندارد.

دکتر عابدینی تاکید کرد: باید یادمان باشد افزایش بیماری و بستری و مرگ و میر در بسیاری از کشورها به دلیل تغییرات ویروس، منافی تاثیر بالای واکسن نیست. اگر این کشورهاجمعیت خود را واکسینه نمی کردند با مرگ و میر چندبرابری روبرو بودند. بیشتر مرگ و میر برای افرادی است که واکسن نزده‌اند اما این به معنا هم نیست که افرادی که دو دُز واکسن را زده اند، پروتکل ها را رعایت نکنند و دیگر برایشان اتفاقی نمی‌افتاد. ضمن اینکه در بین افراد واکسینه شده هم مرگ و میر افراد به گروهی تعلق دارد که فقط یک دُز واکسن زده اند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز