title
کد خبر: 197814
00
ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ با افزایش تولید اُتوآنتی‌بادی ارتباط دارد

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید افراد مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ نسبت به مبتلایانی که علایم این بیماری را ندارند، اُتوآنتی بادی های بیشتری در خون خود دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، اتوآنتی‌بادی  یک آنتی‌بادی است که توسط سیستم ایمنی ساخته شده و یک یا چند مورد از پروتئین‌های خودی را هدف قرار می دهد.

بسیاری از بیماری‌های خودایمنی، همچون لوپوس اریترماتوز به علت اتوآنتی‌بادی‌ها ایجاد می‌شوند. اتوآنتی بادی ها می توانند منادی اولیه بیماری خود ایمنی کامل باشند.

شدت کووید-۱۹ میان افراد بسیار متفاوت است. برخی از افراد هرگز نمی دانند که به این بیماری مبتلا شده اند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشند یا در اثر این بیماری جان خود را از دست دهند.

عوامل متعددی با  ابتلا به کووید-۱۹ شدید مرتبط است که از جمله آنها می توان از بیماری های زمینه ای مانند چاقی، دیابت و فشار خون بالا نام برد. همچنین احتمال مرگ مردان بر اثر ابتلا به این بیماری بیشتر از زنان است و خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ با افزایش سن افزایش می یابد.

اکنون محققان در سراسر جهان به دنبال کشف عوامل خطر دیگری در بروز عفونت شدید یا کشنده SARS-CoV-۲ ، ویروسی که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می شود، هستند.

محققان در یک پروژه بین المللی به نام COVID Human Genetic Effort به دنبال تفاوت های ژنتیکی و مولکولی هستند که ممکن است خطر ابتلا به کووید-۱۹ شدید را افزایش دهد. این پروژه توسط دکتر «هلن سو» از موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی (NIAID) و دکتر «ژان لوران کازانووا» از دانشگاه راکفلر آمریکا اداره می شود.

دو مطالعه اخیر این پروژه به رهبری کازانووا نشان داد که برخی موارد ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ می تواند با مشکلات مرتبط با پروتئین های سیستم ایمنی به نام «اینترفرون های نوع یک» یا(IFNs) مرتبط باشد. اینترفرون های نوع یک برای مبارزه با عفونت های ویروسی مورد نیاز است.

در موارد نادر، شرایط ژنتیکی مانع از تولید این پروتئین ها می شود، اما به طور معمول ،آنتی بادی هایی که به اشتباه اینترفرون های نوع یک را هدف قرار داده بودند (اُتوآنتی بادی ها)، در خون افراد مبتلا به نوع شدید یا کشنده کووید-۱۹ یافت می شود.

کازانووا و همکارانش برای درک بهتر میزان فراوانی این آنتی بادی ها، نمونه‌ های خون بیش از سه هزار و ۵۰۰ فرد مبتلا به کووید-۱۹ شدید یا کشنده و بیش از ۳۴ هزار داوطلب غیر آلوده را از ۳۸ کشور مختلف بررسی کردند.

محققان متوجه شدند که ۲۰ درصد از افرادی که به دلیل ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، دارای سطوح بالای یا متوسط ​اُتوآنتی بادی نسبت به  IFN  در خون خود بودند. این اُتوآنتی بادی ها همچنین در حداقل ۱۸ درصد از افرادی که بر اثر  ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند، یافت شد.

در مقابل، افراد بدون علایم یا علایم خفیف کرونا سطوح بسیار پایینی از این آتوآنتی بادی ها را داشتند.

محققان تخمین می زنند که اُتوآنتی بادی ها حدود ۲۰ درصد از کل موارد کشنده کووید-۱۹ را تشکیل می دهند. خطر  داشتن چنین اُتوآنتی بادی هایی با افزایش سن افزایش می یابد. به عنوان مثال، کمتر از ۱۰ درصد از افراد زیر ۴۰ سال مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ سطوح فعال این اتو آنتی بادی ها را داشتند، اما این میزان در افراد بالای ۸۰ سال بیش از ۲۱ درصد بود.

محققان همچنین شواهدی از تولید اُتوآنتی بادی را در داوطلبان غیر آلوده پیدا کردند. اُتوآنتی بادی در کمتر از یک درصد از افراد ۱۸ و ۶۹ ساله، ۲.۳ درصد از افراد ۷۰ و ۷۹ ساله و ۶.۳ درصد افراد ۸۰ ساله و مسن تر یافت شد. این موضوع نشان می دهد که اُتوآنتی بادی IFN قبل از عفونت نیز وجود داشته و  در ۷۰ سالگی فراوان تر هستند. 

مشروح این مطالعه در مجله Science Immunology منتشر شده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز