title
کد خبر: 197783
00
مهمترین دلایل داغی کف دست و پا

احساس گرما در پا هنگام خواب بیشتر از دست هاست که معمولاً به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دیابت یکی از شایع‌ترین علل احساس گرما در پا و دست هنگام خواب است. دیابت باعث افزایش قابل توجه قند خون و سطح تری گلیسیرید می‌شود که به اعصاب دست و پا آسیب می‌رساند و این خود باعث احساس گرما می‌شود.

در صورت احساس این علائم حتی اگر قبلاً تشخیص داده شده بود که دیابت وجود دارد، فرد باید به پزشک مراجعه کند، زیرا این بدان معناست که سطح قند خون منظم نیست.

اریترومالالژی یکی از علائم نادری است که گاهی پا و دست‌ها را درگیر می‌کند و باعث می‌شود فرد علاوه بر درد و قرمزی، در بدن خود احساس گرمای شدید کند. فرد می‌تواند در هر سنی در طول زندگی خود دچار اریتم دردناک شود.

نوروپاتی منجر به احساس گرما در اندام‌های داخلی بدن می‌شود و این باعث افزایش قند خون، فشار خون بالا و چاقی می‌شود.

مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی منجر به احساس گرما در اندام‌ها و همچنین خستگی عضلانی، گرفتگی عضلات، سرگیجه و از دست دادن کنترل ادرار می‌شود. قطع مصرف الکل ممکن است راه حلی برای این مشکل باشد، اما برخی از اعصاب آسیب دیده گاهی برگشت ناپذیر هستند.

کمبود فولات، ویتامین B ۶ و ویتامین B ۱۲ گاهی منجر به نوروپاتی می‌شود که به نوبه خود باعث گرم شدن دست و پا هنگام خواب می‌شود.

معمولاً در یائسگی یک اختلال هورمونی رخ می‌دهد که باعث افزایش دمای بدن به ویژه اندام‌ها می‌شود.

درصد پایین هورمون تیروئید در بدن باعث ایجاد گرما و گاهی درد در دست و پا می‌شود، زیرا کمبود هورمون تیروئید بر اعصاب تأثیر می‌گذارد و باعث آسیب آن‌ها می‌شود.

نحوه خنک کردن پا در شب

در این گزارش مهمترین روش‌هایی که می‌توان برای خنک کردن پا قبل از خواب استفاده کرد، آورده شده است:

۱. درمان گرم شدن دست و پا هنگام خواب

بهترین روش‌های درمانی شامل یافتن دلیل گرم شدن دست‌ها و پا‌ها در هنگام خواب است و ترجیحاً برای تعیین تشخیص مناسب با پزشک مشورت کنید.

۲. ویتامین‌ها و مکمل‌ها

ویتامین‌ها و برخی مکمل‌های غذایی به گرم شدن پا‌ها کمک می‌کند. می‌توان از مکمل‌های غذایی حاوی لیپوئیک اسید یا اسید آمینه کارنیتین استفاده کرد. از روغن زردچوبه و گل پامچال نیز می‌توان استفاده کرد.

۳. کرم‌ها و پماد‌ها

استفاده از برخی کرم‌ها به خنک شدن پا در شب کمک می‌کند، اما توصیه می‌شود برای انتخاب بهترین کرم با توجه به هر مورد با پزشک مشورت کنید.

۴. ماساژ دست و پا

جریان خون ضعیف در اندام‌ها منجر به احساس گرما می‌شود، بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش جریان خون در پا و دست‌ها، ماساژ ساده قبل از خواب است.

۵- تغییراتی در شیوه زندگی روزانه خود ایجاد کنید

توصیه می‌شود برای کاهش احساس گرم شدن دست و پا هنگام خواب، برخی از شیوه‌های زندگی را تغییر دهید، مانند داشتن پیاده روی روزانه، ترک سیگار، خوردن غذای سالم و ترک نوشیدن مشروبات الکلی.

در صورت مشاهده علائم زیر، توصیه می‌شود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

- احساس گرم شدن دست‌ها و پا‌ها برای چند هفته بدون هیچ گونه بهبودی ادامه می‌یابد.

- از دست دادن حس در هر یک از اندام‌ها

- احساس گرم شدن دست‌ها و پا‌ها در نتیجه قرار گرفتن در معرض عفونت

- قرار گرفتن در معرض هر ماده‌ای که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز