title
کد خبر: 197686
00
چگونه  باید از انواع مختلف بی بی چک استفاده کنید؟

بی بی چک آسان ترین و ارزان ترین روش تست بارداری است که در خانه نیز انجام می شود. انواع مختلفی دارد و اگرچه نحوه استفاده از آنها متفاوت است، اما عملکرد مشابهی دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، تست بارداری بی بی چک در واقع همان ادرار را برای تعیین هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) آزمایش می کند. تنها در صورتی که باردار باشید، هورمون HCG در بارداری وجود دارد. در واقع این هورمون زمانی آزاد می شود که تخمک بارور به خارج از رحم یا دیواره رحم منتقل شده باشد.

بهترین زمان استفاده از بیبی چک

    توجه کنید که برای استفاده از بی بی چک، باید حداقل دو هفته از رابطه تان گذشته باشد تا در صورت بارداری بتوان پاسخ درستی از بی بی چک دریافت کرد.

انواع مختلف بی بی چک

بی بی چک ها نتیجه یکسانی دارند، اما نحوه عملکرد هر کدام متفاوت است. تنها تفاوت آنها در نوع استفاده است و می توانید هر مدلی که راحت تر هستید را انتخاب کنید. سه نوع بی بی چک وجود دارد:

    بی بی چک نواری: این مدل دارای نواری است که باید داخل لیوان قرار بگیرد
    بی بی چک مستقیم: این مدل را در هنگام دفع ادرار باید به طور مستقیم در معرض جریان ادرار قرار دهید تا آغشته به ادرار شود.
    بی بی چک قطره چکانی: این مدل دارای حفره ای است که باید از طریق قطره چکان، چند قطره ادرار در داخل آن ریخته شود.

روش استفاده از انواع مختلف بی بی چک

مهم نیست که از کدام نوع بی بی چک استفاده می کنید، اما بهتر است ابتدا ادرار را در داخل لیوان یک بار مصرف بریزید. کافی است تنها به اندازه یک سانتی متر در لیوان ادرار وجود داشته باشد. اکنون می توانید بی بی چک نواری را تا خط مشخص شده بر روی بی بی چک، داخل ادرار کنید و بعد از 3 ثانیه آن را از ظرف بیرون بیاورید. اجازه دهید تا به مدت 3 تا 5 دقیقه خارج از ظرف ادرار باقی بماند.

    در صورتیکه از مدل قطره چکانی بی بی چک استفاده می کنید، بر اساس دستورالعمل درج شده بر روی بسته محصول، چند قطره از ادرار را با استفاده از قطره چکان در حفره ریخته و به مدت 3 الی 5 دقیقه صبر کنید.
    در مورد مدل مستقیم بی بی چک نیز پس از آغشته شدن بی بی چک به ادرار، به همین اندازه باید صبر کنید.

 مراحل گام به گام استفاده از بی بی چک 

رایج ترین نوع استفاده از بی بی چک، نوع نواری است و در این قسمت مراحل گام به گام استفاده از بی بی چک نواری را توضیح می دهیم.

    ابتدا تاریخ انقضاء تست بارداری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز هم اعتبار دارد. اگر برای مدت طولانی تست بارداری را در یک مکان گرم و مرطوب مانند حمام نگهداری کرده اید، بهتر است آن را چک کنید تا خراب نشده باشد و توصیه می شود در این صورت یک تست جدید خریداری کنید.
    ابتدا قبل از استفاده، برچسب درج شده بر روی محصول را بخوانید، زیرا ممکن است خطوط نشان داده شده در هر تست بارداری متفاوت باشد.
    برای حصول نتیحه دقیق تر، بهتر است که این تست را در هنگام صبح و به شکل ناشتا انجام دهید که سطح هورمون HCG در خون به بیشترین مقدار می رسد.
    ابتدا دستان خود را با آب گرم و صابون شست و شو دهید
    تست بارداری را از فویل بسته بندی جدا کنید
    بر روی توالت بنشینید
    اگر ادرار را در داخل یک فنجان ریخته اید، یک قطره چکان تهیه کرده تا مقدار کمی از ادرار را بر روی بی بی چک بریزید. در صورتیکه به قطره چکان نیازی نبود، کافی است تا انتهای جاذب تست بارداری را در داخل فنجان حاوی ادرار فرو کنید و به مدت 5 تا 10 ثانیه به همین شکل نگه دارید.
    دستورالعمل درج شده بر روی بسته محصول به شما نشان می دهد که ظاهر شدن نتیجه بر روی نمایشگر بی بی چک چه مدت طول می کشد. به طور معمول 10 دقیقه طول می کشد تا نتیجه را مشاهده کنید.
    در صورت بارداری، اشکالی مثل یک خط آبی و یک خط صورتی یا علامت قرمز اضافی را مشاهده می کنید.
    اگر تست بارداری نواری در خانه نتیجه منفی داشته باشد، اما دچار قاعدگی نمی شوید، باید 3 تا 5 روز دیگر مجددا تست را انجام دهید تا مشخص شود که نتیجه آزمایش صحیح بوده است.

 

تفسیر آزمایش بی بی چک

اگر در کمتر از یک دقیقه دو خط قرمز بر روی بی بی چک مشاهده کردید، به این معنا است که باردار هستید. اگر بعد از 5 تا 10 دقیقه دو خط ظاهر شد، مشکوک به بارداری هستید و اگر این دو خط بعد از 10 دقیقه مشاهده شوند، قابل تشخیص نیست. به خاطر داشته باشید که شدت پر رنگ شدن این رنگ ها مهم نیست و تنها نشان دهنده مدت زمانی است که از بارداری تان می گذرد. هر چه رنگ مشاهده شده بر روی بی بی چک پر رنگ تر باشد، مدت بیشتری از بارداری تان گذشته است. در نهایت اگر بر روی بی بی چک خطی ایجاد نشد یا خط پایینی مشخص شد، نتیجه تست تان بی اعتبار است.

از روی مقدار هورمون HCGb نیز می توانید میزان ادرار در بارداری را مشخص کنید. اگر مقدار HCGb کمتر از 10 باشد، شخص باردار نیست. اگر هورمون HCGb بین 10 تا 25 باشد، نمی توان به طور قطعی تشخیص داد که زن باردار است یا خیر. اگر بیشتر از 25 باشد، شخص باردار است. در این شرایط بهتر است چندین مرتبه تست بارداری دهید.

آیا تست بی بی چک صحیح است؟

اکثر کارخانه های سازنده تست های بارداری خانگی یا بی بی چک ها مدعی هستند که این تست به میزان 99 درصد نتیجه را درست نشان می دهند. اما بررسی ها نشان داده اند که بسیاری از بی بی چک ها به اندازه کافی از حساسیت لازم برخوردار نیستند تا بتوانند میزان هورمون HCG را در ادرار خانمی که قاعدگی اش با تاخیر مواجه شده، تشخیص دهند. برای دریافت بهترین و دقیق ترین نتیجه از تست بی بی چک، بهتر است تا چند هفته پس از به تاخیر افتادن قاعدگی صبر کنید.

نکاتی مهم در هنگام استفاده از بی بی چک ها

    بهتر است تست بارداری را در زمان صبح و به صورت ناشتا بدهید، زیرا سطح هورمون HCG در این زمان در بالاترین مقدار خود قرار دارد.
    این تست به صورت یک بار مصرف است و نمی توان مجددا از آن استفاده کرد.
    اگر از بی بی چک مدل نواری استفاده می کنید، تنها در زمانی که قصد استفاده از تست را دارید، برچسب محصول را باز کنید.
    بهتر است که بیماران مبتلا به سرطان جهت تست بارداری به پزشک مراجعه کنند
    نتیجه آزمایش خون همواره دقیق تر از بی بی چک است، بهتر است تا قبل از تایید بارداری با تست بی بی چک، حتما نتیجه را با آزمایش خون نیز تایید کنید.
    بی بی چک نمی تواند بارداری خارج رحمی را نشان دهد، زیرا در این شرایط هورمون ها از طریق خون وارد ادرار نمی شوند. در این خصوص، آزمایش خون از دقت بیشتری برخوردار است.
    نتیجه نشان داده شده بر روی بی بی چک پس از 10 دقیقه فاقد اعتبار است
    معمولا نتیجه مثبت از تست بارداری درست است و نیازی به آزمایش مجدد نیست، اما نتیجه منفی معمولا با خطا همراه است و بهتر است یک هفته بعد مجددا آزمایش را تکرار کنید.

مواردی که باعث نتایج غلط در تست بی بی چک شوند

    مصرف داروهایی مانند APL و Pergonal و Profasi و Pregnyl و شربت پرومتازین، متادون، قرص کلردیازپوکساید
    در صورتیکه اخیرا سقط جنین داشتید
    بیماری های خاصی مانند بیماری های تروفوبلاستیک، تورمورهای سرطانی و برخی از کارسینوم ها
    مشکلات ادراری مانند دفع پروتئین در ادرار
    وجود برخی از کسیت ها، زیرا برخی از کیست ها می توانند هورمون HCG ترشح کنند.
     بی بی چک غیراستانداردی که درصد خطای بالایی دارد.

منبع: سلام دنیا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز