title
کد خبر: 197673
00
کاشت دندان به چند روش انجام می شود؟

کثریت افراد جامعه با شنیدن عبارت کاشت دندان به یک عمل جراحی سخت و طاقت فرسا فکر می‌کنند و در نتیجه از انجام کاشت انصراف می‌دهند. درحالی که برای جایگزین کردن یک دندان مصنوعی به جای دندان‌های آسیب دیده راهکار دیگری به غیر از جراحی کاشت دندان هم وجود دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، اکثریت افراد جامعه با شنیدن عبارت کاشت دندان به یک عمل جراحی سخت و طاقت فرسا فکر می‌کنند و در نتیجه از انجام کاشت انصراف می‌دهند. درحالی که برای جایگزین کردن یک دندان مصنوعی به جای دندان‌های آسیب دیده راهکار دیگری به غیر از جراحی کاشت دندان هم وجود دارد، از طرفی این نوع جراحی به هیچ وجه برای بیمار سخت و سنگین نخواهد بود. به عبارت ساده‌تر برای کاشت در علم دندانپزشکی دو راهکار اصولی و مطمئن ذکر شده که می‌بایست افرادی که به این نوع درمان نیز مبرم دارند، به خوبی با جزئیات روش‌های کاشت دندان آشنایی داشته باشند. بنابراین توصیه می‌شود، از مطالعه‌ی ادامه‌ی این مطلب غافل نشوید.

ارتباط بین کاشت دندان و بهداشت دهان

دندان اصلی ممکن است بنا به دلایلی اعم از درست مسواک نزدن، تمیز نکردن دندان پس از هر وعده غذایی، ویژگی‌های وراثتی، کمبود ویتامین و... دچار پوسیدگی و ریزش شود. در چینین شرایطی به تشخیص متخصص دندانپزشکی می‌بایست کاشت دندان برای بیمار صورت بگیرد، بدون شک اگر جای خالی دندان و پوسیدگی آن رفع نشود، دندان‌های کناری هم دچار آسیب خواهند شد. بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت این فرآیند برای حفظ سلامتی اشخاص بسیار لازم و ضروری خواهد بود. به طور کلی تشخیص ضرورت کاشت بر عهده دندانپزشک متخصص است و بر اساس عکس دندان نوع روش مورد نیاز بیان خواهد شد. پس در مرحله‌ی اول می‌بایست یک عکس کلی از دندان‌ها داشته باشید تا متخصص بتواند به راحتی شما را راهنمایی کند.

با روش‌های تخصصی کاشت دندان آشنا شوید!

جالب است بدانید، کاشت دندان همیشه یک جراحی نیست! بله... برای انجام این نوع درمان دهان و دندان 2 راهکار مناسب پیش روی دندانپزشک قرار دارد که بسته به وضعیت دندان‌ها بهترین آن را به بیمار پیشنهاد می‌کند. این دو روش اصلی کاشت عبارت هستند از:

  • ایمپلنت دندان:

روشی از کاشت که از آن به عنوان جراحی یاد می‌شود، در واقع همان ایمپلنت دندان است. ممکن است در ذهن شما سوال ایجاد شود که ایمپلنت دندان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: به جایگزین کردن یک دندان مصنوعی به جای دندان اصلی به روش کاشت پایه در استخوان فک ایمپلنت گفته می‌شود. پاسخ به سوال ایمپلنت دندان چیست؟ و شرح روش انجام این نوع روش درمانی می‌تواند ابهامات و استرس‌های بسیاری را از بین ببرد. از این روش به عنوان کاشت دائمی دندان یاد می‌شود و پس از انجام آن دندان دچار هیچ آسیبی نخواهد شد. در واقع در روش ایمپلنت دندان درست شبیه دیگر دندان‌ها دارای ریشه است، اما ریشه‌ی آن یک فلز مصنوعی ساخته شده خواهد بود. ایمپلنت دارای فرآیند خاصی است که منجر به مرجعه یک تا سه مرتبه‌ای بیمار به کلینیک دندانپزشکی خواهد شد. بنابراین روشن است که انجام این نوع درمان دانش، تبهر و زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

ایمپلنت دندان (Dental implants) از روش های درمانی در دندانپزشکی جهت جایگزین و پر کردن جای خالی دندان می باشد (به صورت عامیانه به روش دندانهای پیچ و مهره ای معروف است). اساس ایمپلنت دندان مدرن، پروسه ای بیولوژیک با نام ادغام استخوانی (استئواینتگریشن) است. به علاوه در آن موادی مانند تیتانیوم ارتباطی محکم با استخوان ایجاد میکنند.

  • کاشت بدون ایمپلنت:

روش دومی که اصولاً متخصصین بسته به شرایط دندان‌های اطراف و وضعیت لثه بیمار توصیه می‌کنند، کاشت دندان بدون ایمپلنت است. در این راهکار برای کاشت دندان بدون ایمپلنت دیگر نیازی به تیغ جراحی و برش دادن لثه نخواهد بود. تنها دندان مصنوعی ثابتی ساخته و در جایگاه دندان قبلی چسبانده می‌شود. این نوع دندان هم دقیقا! مطابق رنگ سایر دندان‌ها و هماهنگ با کلیه‌ی آن‌ها ساخته خواهد شد. به همین جهت از نظر زیبایی ظاهری که ایجاد می‌کند، تفاوتی با روش ایمپلنت ندارد.

در ۱۰ سال گذشته بیش از هر موقع دیگری در دندانپزشکی پیشرفت رخ‌ داده و روش‌های متنوع و جدیدی برای جایگذاری دندان ازدست‌رفته ابداع‌ شده است. برخی از این روش‌ها نیاز به ایمپلنت دندان را از بین بردند که سالیان سال است روش اصلی کاشت دندان هست. کاشت دندان بدون ایمپلنت می‌تواند درزمانی کوتاه زیبایی و کارآمد بودن را به دندانه‌ای شما بازگرداند.

بین دو راهکار فوق علاوه بر روش انجام آن‌ها تفاوت دیگری هم وجود دارد که عموماً مورد توجه مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد و گرایش افراد را به سوی روش دوم بیشتر می‌کند. حال لازم است بدانید بزرگ‌ترین فرق بین ایمپلنت و کاشت بدون ایمپلنت چیست؟

مقایسه هزینه ایمپلنت دندان با روش کاشت بدون ایمپلنت

اگر فرد باهوشی باشید قطعاً حدس زده‌اید که در این وانفسای گرانی هزینه‌های دندانپزشکی، بزرگ‌ترین فرق بین جراحی ایمپلنت و کاشت دندان بدون ایمپلنت در میزان هزینه‌های آن است. از آنجا که ایمپلنت دارای پیچیدگی‌ها و مراحل متعددی است و متخصص می‌بایست، زمان و مواد بسیاری را مورد استفاده قرار دهد، هزینه ایمپلنت دندان به نسبت روش دیگر بیشتر است. طبیعتاً با این وضعیت بیشتر افراد تمایل به انجام کاشت بدون ایمپلنت خواهند داشت که تشخیص آن فقط و فقط بر عهده متخصص دندانپزشکی خواهد بود.

قیمت ایمپلنت به صورت مجموعه کامل برای کل دندان ها ( فول موس ) برای کسانی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، متفاوت است. قیمت دندان های ایمپلنت شده ضربدر قیمت یک واحد ایمپلنت می‌شود. البته به دلیل تعداد بالای دندان های ایمپلنت شده، درصدی از مبلغ به عنوان تخفیف ویژه از کل مبلغ کسر خواهد شد.

دور از انصاف است که ندانید، بسیاری از کلینیک‌های دندانپزشکی برای رفاه حال مراجعه کنندگان امکان انجام جراحی ایمپلنت به صورت اقساطی را نیز فراهم کرده‌اند. بنابراین اگر تشخیص دندانپزشک متخصص شما راهکار ایمپلنت دندان بود، بدون نگرانی و استرس بابت هزینه‌ها به دنبال یک کلینیک معتبر و مقرون به صرفه باشید تا برای حفظ سلامتی خود تلاش کنید.

 

کاشت دندان برای داشتن لبخندی جذاب

مسلماً جای خالی یک دندان یا نمایش داده شدن یک دندان پوسیده در زمان لبخند زدن باعث ناراحتی شده و اعتماد به نفس را در جمع‌های کوچک و بزرگ پایین می‌آورد. بنابراین انجام کاشت دندان از جهت زیبایی طرح لبخند افراد هم حائز اهمیت است و می‌تواند تأثیری شگرف در روحیه‌ی افراد داشته باشد. پس به هر طریقی از دو روش فوق هم که شده مراقب باشید طرح لبخندتان همیشه زیبا بماند تا احساس بهتری داشته باشید.

برگرفته از: https://drserita.com

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز