title
کد خبر: 197479
00
ماسک پارچه ای را چند وقت می توان استفاده کرد؟

اگر در ابتدای همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ماسک پارچه‌ای خریداری کرده باشید و همچنان پس از گذشت یک سال از آن استفاده می‌کنید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا این ماسک هنوز تاثیر گذار است یا خیر. اخیرا مطالعه‌ای در دانشگاه کلرادو نشان می‌دهد که تحت شرایط خاصی این ماسک‌ها می‌توانند همچنان از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان در این مطالعه چند ماسک پارچه‌ای را با دستگاهی که تنفس را شبیه‌سازی می‌کند، تحت آزمایش قرار دادند. سپس این ماسک‌ها را در فرآیندی که معادل با یک سال شستشو و خشک کردن پارچه بود قرار دادند. در این بین نیز ماسک‌‌ها را در دستگاه شبیه‌ساز تنفس قرار می‌دادند تا کارایی آن را آزمایش کنند.

طبق چیزی که انتظار می‌رفت، پارچه‌ها پس از بارها شستشو از هم باز شدند و تا حدی کش آمدند، اما، این فرآیند تاثیر زیادی روی فیلتر ذرات کوچک هوا و فاصله‌ای که طی می‌کنند، نداشت. با این حال، محققان متوجه شدند که این فرآیند باعث شد تا تنفس کمی سختتر شود. هر چند تاثیر ماسک روی جلوگیری از ابتلا به بیماری به قرارگیری کامل روی صورت بستگی دارد. اگر که این ماسک‌ها پس از بارها شستشو کش بیایند و کاملا روی صورت قرار نگیرند، تاثیر خود را از دست خواهند داد.

محققان دانشگاه کلرادو با بررسی ماسک‌های پارچه‌ای تحت شرایط آزمایشگاهی می‌گویند شستن این ماسک‌ها به دفعات زیاد مشکلی در اثربخشی آنها در مقابله با ویروس ایجاد نمی‌کند و از این زاویه جای نگرانی نیست، بلکه معمولا شستشوی زیاد ممکن است باعث شل شدن پارچه شده و تا حدی نیز نفس کشیدن با آن سخت باشد، ولی در مقابل ویروس کارایی دارد.

به طور کلی، یک ماسک پارچه‌ای از دو لایه پارچه کتان که به هم دوخته شده‌اند و دو بند گوش برای نگه داشتن ماسک روی صورت تهیه می‌شود. این ماسک‌ها را می‌توان مانند بقیه لباس‌ها شست و خشک کرد. در این صورت استفاده از یک ماسک پارچه‌ای بسیار ارزان‌تر از خرید بسته‌های ماسک‌های پزشکی یک بار مصرف است.

آغاز همه‌گیری منجر به افزایش زباله‌های بیمارستانی در سراسر دنیا شد که بخشی از آن‌ها مقادیر قابل توجهی از ماسک‌‌های پزشکی بود. بنابراین، استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای کمک کرد تا مقدار زیادی از این زباله‌ها کاهش پیدا کند به صورتی که هر شخص به جای استفاده از تعداد زیادی ماسک در طول سال تنها از یک ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کرد. اگر همچنان از یک ماسک پارچه‌ای از ابتدای همه‌گیری کویید-۱۹ استفاده می‌کنید باید گفت که طبق این مطالعه جدید ماسک شما همچنان کارایی خود را دارد، هرچند باید دقت کنید ماسک کامل دهان و بینی را بپوشاند و مشکلی در نفس کشیدن نداشته باشید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز