title
کد خبر: 197379
00
دستورالعمل‌های مهم جراحی در زمان شیوع کووید 19

نتایج پژوهشی نشان داد که در شرایط پاندمی کرونا و مخاطرات انتقال بیماری به سایر افراد در محیط بیمارستانی و در عین حال لزوم انجام برخی جراحی‌ها، اجرای اقدامات پیشگیرانه در اتاق های عمل باید به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش بهداشت نیوز، در شرایطی پاندمی کرونا، جراحی های الکتیو به تعویق افتاد و جراحی های اورژانسی مانند تروما، فتق های پیچیده با تغییراتی همچون پوشیدن لباس محافظ شخصی انجام می شود. همچنین بسیاری از بیماران آلوده نیاز به جراحی اورژانسی پیدا کردند. باوجود پاندمی در جهان، برخی کشورها اقدام به جراحی های الکتیو کرده اند که با وجود تغییر سریع این ویروس و اجتناب ناپذیر بودن انجام برخی پروسیجرهای جراحی، باید در مورد انجام جراحی و تغییرات مورد نیاز جهت حفاظت کارکنان و حفظ ایمنی آنان بحث شود.                               

پژوهشی توسط سعید جزینی، فاطمه علی اکبری، لیلا ابراهیمی شیخ شبانی، جابر ذبیحی راد، ایمان مسعودی چله گاهی و سمانه دهقان ابنوی در خصوص بررسی دستورالعمل های مهم جراحی در زمان همه گیری کونا انجام شد.

در این مطالعه که از نوع مروری سیستماتیک انجام شده، داده ها با استفاده از کلید واژه های «کرونا، کووید ۱۹، اتاق عمل و جراحی» در پایگاه های اطلاعاتی PubMed, Scopus, SID و موتور جستجوگر گوگل اسکولار جستجو و جمع آوری شدند. معیارهای ورودی مقالات شامل سال انتشار ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، پژوهش های اصیل، زبان لاتین و وجود کلیدواژه در عنوان یا چکیده مقالات بود که با اعمال معیارهای ورود و خروج از بین ۱۰۰ مقاله سایت منتخب تعداد ۵۴ مقاله انتخاب و در نهایت ۲۹ مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این پژوهشگران مهمترین اقدامات در محیط های اتاق عمل را به تعویق انداختن جراحی های الکتیو و نیمه الکتیو، استفاده از سایر روش های درمانی به جای جراحی ها با نظر پزشک، استفاده صحیح از وسایل حفاظت شخصی توسط تیم جراحی به خصوص در اعمال اورژانسی، رعایت اقدامات لازم جهت کاهش انتشار گاز CO۲ در جراحی های لاپراسکوپی و تهویه مناسب اتاق های عمل به ویژه در حین انجام اعمال جراحی اشاره کردند.

آنها تاکید کردند که لازم است، دستورالعمل های ارائه شده در اتاق عمل نصب شود و مسئولان اتاق عمل نظارت دقیقی بر حسن اجرای آن داشته باشند.

نتایج این پژوهش با عنوان «دستورالعمل های مهم جراحی در زمان کرونا: یک مطالعه مروری» در شماره در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تابستان ۱۴۰۰ منتشر شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز