title
کد خبر: 197337
00
برای رفع بی اشتهایی کرونا چه باید کرد؟+ توصیه‌های غذایی

آشنایی با علائم یک بیماری به ما در تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع آن کمک می‌کند. این موضوع درمورد بیماری‌های ناشناخته یا عوامل بیماری‌زا مثل ویروس‌های جدید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، ویروس کووید -۱۹ که از خانواده کرونا ویروس‌ها است، باعث همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و مرگ بسیاری از انسان‌ها شده است. مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به آن سرفه، تنگی نفس، تب، مشکلات گوارشی و کاهش حس بویایی و چشایی است. در بسیاری از این بیماران نیز بی اشتهایی هم گزارش شده است. در این مقاله قصد داریم درمورد رفع بی اشتهایی کرونا که یکی از مهم‌ترین علائم گوارشی این بیماری است، توضیح دهیم. اگر شما هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا درباره آن کنجکاو هستید، همراه ما باشید تا جواب سوالات شما را بدهیم. 

آیا بی اشتهایی از علائم ابتلا به کرونا است؟

بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، شایع‌ترین علائم ابتلا به کووید-۱۹ درد عضلانی، تب، سرفه، کاهش حس بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی است. علائم گوارشی کرونا شامل اسهال آبکی، بی اشتهایی، استفراغ و دل‌پیچه است. در حدود یک‌سوم بیماران مبتلا به این ویروس با مشکلات گوارشی روبرو هستند و شدت این علائم متناسب با حجم ویروسی که در بدن وجود دارد، متفاوت است. 

به‌طورکلی در بیشتر بیماران، مشکلات تنفسی مثل تنگی نفس و سرفه خشک گزارش شده؛ اما تقریبا در ۲۰ درصد مبتلایان بی اشتهایی و دردهای شکمی نیز مشاهده شده است.

بی اشتهایی شاید مهم‌ترین نشانه بروز کرونا نباشد، اما کم شدن ناگهانی اشتها و سوءتغذیه می‌تواند نشان‌دهنده وجود این ویروس در بدن باشد. بر اساس تحقیقاتی که در ووهان چین انجام شده، طول درمان و بهبود بیمارانی که علائم گوارشی دارند بیشتر از مبتلایانی است که فقط مشکلات تنفسی دارند. برای رفع بی اشتهایی کرونا در کودکان و بزرگسالان، باید رژیم غذایی و دارودرمانی به‌صورت منظم و به‌موقع انجام شود.

نقش رژیم غذایی در پیشگیری و درمان بیماری کرونا

مصرف کم مواد مغذی مانند میوه و سبزیجات، سطح ویتامین‌های ضروری را در بدن کاهش می‌دهد. برای رفع بی اشتهایی کرونا، توجه به رژیم غذایی تاثیر بسزایی در درمان بیماری دارد. مصرف غذاهای چرب، شور و شیرین باید کاهش پیدا کند و در عوض سبزیجات و میوه بیشتر استفاده شود. 

برای مثال، مواد غذایی که ویتامین C دارند، نه‌تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند بلکه میزان التهاب ناشی از عفونت ویروس را نیز کاهش می‌دهند. همچنین یکی از مشکلات بیماران کرونایی کمبود آب بدن است. به همین دلیل میزان مصرف آب و مایعات روزانه باید افزایش یابد و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و کاکائو خودداری شود. 

چگونه بی اشتهایی بیماران مبتلا به کرونا را درمان کنیم؟

در درمان بی اشتهایی کودکان کرونایی و بزرگسالان، باید تعداد وعده‌های غذایی روزانه افزایش یابد و غذاهای مغذی در حجم کمی به کودک داده شود. به‌طورکلی برای درمان خانگی بی اشتهایی کرونا به موارد زیر توجه کنید:

    میوه و سبزیجات مصرف کنید.
    تعداد وعده‌های روزانه را افزایش داده و حجم هر وعده را کاهش دهید.
    مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C را فراموش نکنید.
    غذاهای چرب، سرخ شده و شور را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
    مایعات زیادی بنوشید.
    از مصرف غذاهای معطر و پرادویه که می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و التهاب شود، پرهیز کنید.

بهترین توصیه های غذایی برای رفع بی اشتهایی کرونا

برای رفع بی اشتهایی، داشتن تغذیه مناسب و مغذی لازم است. بهتر است رژیم غذایی بیماران شامل پروتئین مانند گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و پنیر باشد. مصرف کدوحلوایی، پرتقال، انبه، انجیر و سیب و همچنین دم‌نوش‌های گیاهی مثل آویشن و زنجبیل می‌تواند میزان التهاب بدن را کاهش دهد. برای تنقلات روزانه نیز می‌توانید از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده کنید.

در صورت تهوع، استفراغ و بی ‌اشتهایی شدید، میزان آب بدن کاهش می‌یابد و تعادل الکترولیت‌ها به‌هم می‎‌خورد. از طرفی عدم تغذیه صحیح در دوران بیماری می‌تواند سبب طولانی شدن روند بهبود و یا بروز عوارض کرونا شود. از این رو درصورت بروز بی ‌اشتهایی شدید یا تهوع و استفراغ مکرر باید درمان زیر نظر پزشک با سرم و داروهای ضدتهوع تزریقی و خوراکی صورت گیرد. این علائم خصوصا در کودکان نیاز به اقدام سریع‌تر دارد.

کلام آخر

بی اشتهایی یکی از رایج‌ترین علائم گوارشی بیماری کرونا است. برای درمان و پیشگیری از این مشکل، رعایت رژیم غذایی سالم و مغذی که شامل میوه، سبزیجات و پروتئین باشد ضروری است. بنابراین در صورت مشاهده کم شدن ناگهانی اشتها و سوءتغذیه در کودکان و بزرگسالان، حتما به پزشک مراجعه کنید. 

منبع: دکتردکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز