title
کد خبر: 197128
00
این۱۴  فایده سرکه سیب شما را تشویق به استفاده از آن می‌کند

سرکه سیب (Apple Cider Vinegar) از آب تخمیر شده‌ی سیب به دست می‌آید. احتمالاً تابه‌حال درباره‌ی برخی از فواید سرکه سیب برای سلامتی یا استفاده از آن شنیده‌اید.

به گزارش بهداشت نیوز، روزبه‌روز افراد بیشتری فواید سرکه سیب را کشف می‌کنند و از آن به‌عنوان یک محصول چندکاره برای نیازهای روزمره‌ی خود استفاده می‌کنند. در اینجا به ۱۴ مورد از فواید سرکه سیب اشاره کرده‌ایم که شما را تشویق به استفاده از آن می‌کند.

ارزش غذایی سرکه سیب

این ماده غذایی غنی از مواد مغذی است و ارزش غذایی بالایی دارد.

    پکتین
    ویتامین B1
    ویتامین B2
    ویتامین B6
    بیوتین
    اسیدفولیک
    نیاسین
    ویتامین B5
    ویتامین سی
    پتاسیم
    کلسیم
    پلی فنول
    آمینو اسید.

این سرکه می‌تواند به‌عنوان یک ماده‌ی طعم‌دهنده در غذاها استفاده شود.

خواص سرکه سیب برای سلامتی

از گذشته از خواص سرکه سیب برای درمان برخی بیماری‌ها بهره می‌بردند. بقراط از سرکه برای مبارزه با عفونت‌ها، درمان زخم‌ها و کمک به تسکین سرفه استفاده می‌کرد. در ادامه به بررسی خواص سرکه سیب می‌پردازیم.


 ۱. پوست، درمان جوش و چین‌وچروک

این سرکه دارای خواص آنتی‌باکتریال است و از رسد برخی باکتری‌ها و میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. این سرکه باکتری‌ها را از بین می‌برد و از ایجاد عفونت روی پوست جلوگیری می‌کند؛ بنابراین برای پوست مفید است. برای استفاده از سرکه سیب برای پوست، باید آن را با آب رقیق کرده و بعد با پنبه‌ای تمیز به پوست بمالید.

اما سؤال اصلی: سرکه سیب چه میزان باید روی پوست بماند؟ فقط ۱۰ دقیقه کافی است. روزانه این ماسک ساده را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بزنید و بعد با آب بشویید تا شاهد رفع آکنه و چروک، شفاف شدن پوست، لایه‌برداری و درمان آفتاب‌سوختگی پوستتان باشید.

۲. موی سر

فواید سرکه سیب برای مو، بسیار زیاد است. از مهم‌ترین آنها، می‌توان به ۳ مورد مهم اشاره کرد:

    می‌توانید از خواص سرکه سیب برای درمان موهای وز و شکننده استفاده کنید. این سرکه یک محلول اسیدی است که حاوی استیک اسید است. این ماده باعث تنظیم PH پوست و موی سر شده و از وز شدن و شکنندگی موها جلوگیری می‌کند.
    این سرکه یک ضدعفونی‌کننده خانگی محبوب است. این محلول رشد باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که می‌توانند منجر به مشکلات پوست سر و مو شوند را کنترل می‌کند.
    این سرکه غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی مانند ویتامین C و B است. برخی از محققان ادعا می‌کنند که این سرکه حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که به لایه‌برداری پوست سر کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضدالتهابی آن باعث درمان شوره سر می‌شود.

بهتر است قبل از استفاده از سرکه سیب برای درمان مشکلات پوست و مو حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید و در صورت صلاحدید پزشک از آن استفاده کنید.
 

۳.  کاهش وزن

تحقیقات نشان داده‌اند که این سرکه به کنترل وزن، کاهش سطح لیپیدها و جلوگیری از رسوب چربی در اطراف اندام‌ها کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای که روی بزرگسالان دارای اضافه‌وزن صورت گرفت، کسانی که هر روز ۱-۲ قاشق سوپ‌خوری سرکه‌ی رقیق شده را نوشیدند، در مقایسه با افرادی که این سرکه مصرف نکردند، سریع‌تر وزن خود را از دست دادند.

سرکه همچنین باعث کاهش چربی شکم می‌شود، البته این تأثیر خیلی چشمگیر نبود. برای کاهش وزن است، نوشیدن چند قاشق غذاخوری سرکه‌ی رقیق شده در آب گرم می‌تواند به شما کمک کند. اما به‌خاطر داشته باشید که قدم اصلی برای کاهش وزن مؤثر، داشتن رژیم غذایی کم کالری و ورزش است. پس اگر به چاقی مفرط مبتلا هستید یا از اضافه وزن رنج می‌برید، در قدم اول به متخصص گوارش و متخصص تغذیه مراجعه کنید.

۴. کاهش قند خون

اثبات شده که استفاده از این سرکه در افراد مبتلا به دیابت، به بهبود سطح قند خون بعد از وعده‌های غذایی کمک می‌کند. این ماده همچنین سطح هموگلوبین A1c را بهبود می‌بخشد که مقیاسی برای کنترل قند خون در چند ماه گذشته است. گفته می‌شود این سرکه دارای اثر ضد گلیسمیک است.

قند خون مزمن به بافت‌ها آسیب می‌رساند و خطر بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، بیماری کلیوی و کوری را افزایش می‌دهد. هنگام سرو وعده‌های غذایی، چند قاشق چایخوری سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید یا از آن برای تهیه‌ی سس سالاد استفاده کنید. این کار به حفظ قند خون در محدوده‌ی سالم کمک می‌کند.

۵.  کنترل انسولین

نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سرکه به کاهش سطح انسولین کمک می‌کند. انسولین هورمونی است که برای کنترل میزان قند خون در بدن استفاده می‌شود.

سطح انسولین بسیار بالا خطرناک است زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلی به نام مقاومت به انسولین شود. این مشکل باعث می‌شود بدنتان نسبت به انسولین حساسیت کمتری داشته باشد. این حالت ممکن است منجر به دیابت نوع ۲ شود یا اگر در حال حاضر دیابت دارید، ممکن است باعث تشدید آن شود. اگر به انسولین مقاوم هستید و مبتلا به دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت هستید، از پزشکتان در مورداستفاده از آن برای دیابت بپرسید. دقت داشته باشید که در این مورد طبق دستورالعمل‌های پزشک عمل کنید.

۶.  کنترل اشتها

در برخی از مطالعات، افرادی که صبحانه را همراه با سرکه مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که همان غذاها را بدون سرکه مصرف می‌کردند، بعد از غذا احساس سیری بیشتری داشتند.

در هر حال اگر می‌خواهید مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات را مصرف کنید، کمی سرکه همراه وعده‌ی غذایی خود بخورید تا احساس سیری کنید و سطح قند خون را ثابت نگه دارید.

۷. درمان نیش عروس دریایی

این سرکه یک درمان مؤثر در مقابل نیش عروس دریایی است، بنابراین وقتی به ساحل می‌روید یک بطری از این سرکه را همراه خود داشته باشید. این سرکه، نماتوسیست‌ها (سلول‌های موجود در شاخک‌های عروس دریایی که دارای رشته‌های خاردار و سمی هستند) را غیرفعال می‌کند و درد نیش عروس دریایی را کمتر می‌کند.

اگر عروس دریایی شما را نیش زد، مؤثرترین درمان خانگی این است که ناحیه‌ی آسیب‌دیده را در آب داغ فرو ببرید، زیرا سم در اثر حرارت غیرفعال می‌شود.

۸. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی

این سرکه دارای خواص ضدعفونی‌کننده است. این ماده ممکن است به ازبین‌بردن باکتری‌های موجود روی محصولات کمک کند. سس سالاد حاوی سرکه، ممکن است تا حدی بتواند باکتری‌های E.coli، سالمونلا و سایر میکروب‌های روی محصولات غذایی را از بین ببرد. البته این سرکه در برابر تمام انواع میکروارگانیسم‌ها مؤثر نیست؛ بنابراین قبل از مصرف، محصول را به‌خوبی بشویید. از این سرکه برای ضدعفونی‌کردن محل بریدگی یا زخم استفاده نکنید، زیرا ممکن است اسید موجود در آن پوست را بسوزاند.

۹.سفیدی دندان

سرکه، دندان‌ها را سفید و درخشان می‌کند، اما این سفید شدن هزینه‌هایی هم برای شما دارد. سرکه اسیدی است؛ بنابراین مینای دندان را از بین می‌برد. از آنجایی که سرکه، مینای دندان‌ها را نرم می‌کند حداقل ۳۰ دقیقه پس از مصرف یا نوشیدن سرکه منتظر بمانید و سپس دندان‌ها را مسواک بزنید. بهتر است برای سفیدکردن دندان از محصولات دیگر استفاده کنید.

۱۰. افزایش سلامت روده

این سرکه یک محصول تخمیر شده است که حاوی برخی از ارگانیسم‌های پروبیوتیک نظیر لاکتوباسیلوس است. این ماده از تخمیر باکتری‌ها و محصولات جانبی بی‌خطر آن‌ها ساخته شده است. البته این میکروارگانیسم‌ها در سرکه غیرپاستوریزه وجود دارد.

این سرکه علاوه بر برخی از میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک مفید، حاوی مقداری پکتین پری بیوتیک (نوعی فیبر محلول در میوه‌ها و سبزی‌ها) هم هست. باکتری‌های مفید روده از پکتین تغذیه می‌کنند؛ بنابراین این سرکه با تقویت میکروبیوم سالم روده، بر سلامت روده مؤثر است.

۱۱. سرشار از آنتی‌اکسیدان

این سرکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله می‌کنند. آسیب به رادیکال‌های آزاد نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر دارد. پلی فنول‌های ضدالتهابی موجود در این سرکه، در میوه‌ها، سبزی‌ها، قهوه و شکلات هم یافت می‌شوند.

با این که محققان مطمئن هستند که این سرکه حاوی پلی فنول‌هایی (از جمله گالیک اسید، کاتچین، فرولیک اسید، کافئیک اسید و سایر موارد) است، اما مشخص نیست که آیا خوردن سرکه سیب محافظت آنتی‌اکسیدانی مؤثر برای پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود یا نه.

۱۲. تاثیر روی عفونت گوش

نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهند که قراردادن محلول سرکه‌ی رقیق‌شده‌ی ۲ درصد در گوش ممکن است به برطرف‌کردن عفونت گوش کمک کند. البته این محلول می‌تواند باعث تحریک و ملتهب شدن پوست حساس اطراف گوش هم شود.

سرکه همچنین ممکن است به سلول‌های خارجی مو در حلزون گوش (قسمتی از گوش که به شما در تشخیص صداها کمک می‌کند) آسیب برساند. سرکه را داخل مجرای گوشتان قرار ندهید. برای تشخیص و درمان مناسب عفونت گوش باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۳. فواید برای معده

اگر سطح اسید معده‌تان پایین باشد، ممکن است به دلیل تجمع باکتری در معده دچار نفخ شوید. این مسئله باعث می‌شود غذا دیرتر هضم شود. ازآنجاکه سرکه سیب برای اسید معده مفید است، می‌تواند به افزایش آن کمک کند و ماهیت ضدمیکروبی دارد، از لحاظ نظری می‌تواند برای سلامت معده مفید باشد.

۱۴. خواص برای بارداری

سرکه سیب می‌تواند به درمان ناباروری کمک کرده و احتمال باردار شدنتان را افزایش دهد.

منبع: دکتر تو


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز