title
کد خبر: 197081
00
آیا افرادی که واکسن تزریق می کنند ناقل هستند؟

متخصص ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه : افرادی که به دارو ها حساسیت دارند قبل از تزریق واکسن باید با فوق تخصص آلرژی مشورت کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مرضیه توکل ، متخصص ایمونولوژی و عضوی هیات علمی دانشگاه در خصوص انواع واکسن کرونا و اهمیت تزریق آن گفت : سیستم ایمنی در برابر ویروس کرونا از دو سیستم اصلی ایمنی سلولی و آنتی بادی تشکیل شده است که  مکانیسم عمل واکسن ها تقویت هر دو سیستم ایمنی سلولی و همچنین افزایش آنتی بادی است.

وی افزود: پنج ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا  علیرغم کاهش قابل توجه سطح آنتی بادی ها، ایمنی سلولی با قدرت و قوت در برابر ویروس عمل می کنند.

این متخصص تاکید کرد:مطالعات نشان می دهد بیشترین میزان ایمنی زمانی در فرد ایجاد می شود که قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده باشد  و همچنین دو دوز واکسن را نیز دریافت کرده است. کسی قبلا مبتلا به کرونا شده باشد  منعی برای دریافت واکسن ندارد بلکه باعث تقویت بیشتر سیستم ایمنی می شود ولی باید6 الی 8 هفته  از بهبودی  کرونا گذشته باشد.

وی در خصوص عوارض واکسن ها گفت:  شایع ترین عارضه در واکسن ها، واکنش موضعی مانند درد یا قرمزی در محل تزریق واکسن است  و همچنین تب و سر درد نیز از جمله مواردی است که ممکن است بسته به سیستم ایمنی فرد در او بروز کند.

دکتر توکل افزود: هیچ اقدام خاصی پس از تزریق واکسن نیاز نیست فقط در شرایطی که فرد تب داشت می تواند از داروهای تب بر استفاده کرد و  استحمام پس از تزریق واکسن منعی ندارد.

دکتر توکل تصریح کرد: افرادی که به مواد غذایی خاصی  آلرژی دارند می توانند واکسن را بدون محدودیت دریافت کنند اما افرادی که به دارو های خاصی حساسیت دارند قبل از تزریق واکسن باید با فوق تخصص آلرژی مشورت کنند.

توصیه شده است افرادی که از داروی "متوتروکسات" استفاده می کنند دو هفته قبل و دو هفته پس از مصرف دارو واکسن را نباید  دریافت کنند. در مورد افرادی که "پردنیزولون" مصرف می کنند اگر دوز دارو کمتر از5/7 میلی گرم در روز باشد نیازی به قطع دارو قبل یا بعد از دریافت واکسن نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: هیچ شواهدی وجود ندارد که واکسن کرونا سبب مثبت شدن تست کرونا می شود. افرادی که واکسن را تزریق کرده اند ناقل نیستند و نیاز به قرنطینه نیست.

وی تاکید کرد: واکسن ها هیچ تاثیری بر قدرت باروری افراد ندارند و ایمنی واکسن ها حداقل 2 هفته پس از تزریق دز دوم  ایجاد می شود.
به طور کلی توصیه می شود  تمام افراد  هر نوع واکسنی که  در دسترس بود تزریق کنند و هیچ محدودیتی نیز جهت تزریق واکسن ها وجود ندارد ولی افرادی که پس از دریافت دوز اول واکسن دچار واکنش های حساسیتی شدید (آنافیلاکسی) شده اند باید با مراجعه به فوق تخصص آلرژی در مورد آنها تصمیم گیری شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز