title
کد خبر: 193931
00
 زنگ خطر کرونا در این استان به صدا درآمد!

با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه، زنگ خطر کرونا در این استان به صدا در آمده است.

به گزارش بهداشت نیوز،  زنگ خطر کرونا بار دیگر در استان کرمانشاه به صدا در آمده و افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس گواه بر این ادعا است به طوری که تعداد موارد بستری در استان به ۶۲۴ مورد رسیده است.

با وجود هشدارهای مسئولان علوم پزشکی استان همه نوع تجمع و دورهمی، عروسی، عزا، جشن تولد، مراسم مختلف اداری، آیینی، فرهنگی و غیره برگزار می‌شود، همه اماکن و سالن‌ها و تالار‌ها و بازارها باز و دایر است و معدود افرادی در خیابان از ماسک استفاده می‌کنند.

از طرفی بنابر گفته متخصصان چرخش فعال ویروس سرماخوردگی و آنفولوانزا وجود ندارد و بروز هرگونه علائمی باید به کرونا نسبت داده شود و اسهال، استفراغ و علائم گوارشی کودکان نشانه کرونا است و به طور جدی باید پیگیری شود.

مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: بیماری کرونا به صورت خیلی زیاد در حال افزایش است به طوری که طی هفته گذشته تعداد موارد بستری در استان از 350 نفر به بیش از 600 نفر رسیده و پیش‌بینی‌شود در هفته‌های آینده نیز شیب صعودی داشته باشد.

متخصصان بیماری‌های عفونی نیز دورهمی‌ها و برپایی مجالس عروسی و ترحیم را علت اصلی اوج گرفتن دوباره کرونا می‌دانند.
وزیری متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه اظهار داشت: ما در موج پنجم بیماری کووید 19 یا همه‌گیری کرونا قرار داریم و در این موج سوش غالب سوش هندی است که با نام واریانت دلتا از آن نام برده می‌شود.

وی عنوان کرد: افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند علائم بالینی آن‌ها تفاوت زیادی با علائم و نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولوانزای فصلی ندارد و به طور عمده با تب، سردرد، آبریزش چشم و بینی و گلودرد همراه است و به همین دلیل ممکن است چندین روز نسبت به این علائم بی‌تفاوت باقی بمانند.

وزیری گفت: این علائم در زمانی که ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولوانزای غالب بودند به عنوان علت مراجعه برای این بیماری‌ها شناخته می‌شد اما این علائم صرفا در زمینه کرونا واریانت دلتا شناخته می‌شوند و به هیچ وجه با تشخیص سرماخوردگی نباید روند درمان را به تأخیر انداخت.

وی افزود: چنانچه بعد از علائم ذکر شده فرد با تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه و دفع خلط خونی مواجه شود نشان دهنده تشدید و وخامت بیماری است که در این مرحله به دلیل درگیر شدن ریه احتمال بروز عوارض و در حدود پنج تا 6 درصد افراد نارسایی تنفسی و خطر تهدید جانی وجود دارد.

وزیری عنوان کرد: در این مرحله چرخش ویروس درون خانواده‌ها شدت گرفته و به طور معمول در منازل افراد رعبتی به استفاده از ماسک و رعایت فاصله دو متر را ندارند و مهمانی‌ها از سر گرفته شده و رفت و آمدها و مجالس عروسی و ترحیم با وجود جمعیت بسیار در زیر سقف افزایش یافته است.

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه گفت: در این شرایط به دلیل بالا بودن سرایت‌پذیری ویروس دلتا بسیار زمینه برای انتشار ویروس در درون خانواده‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: بیمارانی که در بیمارستان یا در حوزه سرپایی ویزیت می‌شوند اکثر افراد خانواده آن‌ها درگیری شدید دارند یا آلوده و ناتوان هستند و حداقل آسیب این است که از چندین کار روزمره عقب می‌مانند.

روند انجام واکسیناسیون در استان همچنان ادامه دارد و مراکز تحمیعی و خودرویی هر روز از ساعت 8:30 تا 13:30 آماده ارائه خدمات به مردم هستند و افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

امکان انتخاب محل، تاریخ و ساعت دریافت واکسن در سامانه salamat.gov.ir فراهم شده و بدین ترتیب زمان و محل تزریق واکسن توسط خود افراد انتخاب می‌شود و نیازی به انتظار برای دریافت پیامک نوبت‌دهی نیست.

اکنون واکسیناسیون در شهرها برای افراد 58 سال به بالا، در روستاها 48 سال به بالا و در جمعیت عشایری 18 سال به بالا در حال انجام است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز