title
کد خبر: 192603
00
علائم کرونای دلتا مشابه این بیماری  است

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ارائه توضیحاتی درباره کرونای دلتا پرداخت.

به گزارش بهداشت نیوز، فتوحی با بیان اینکه واریانت دلتا ویروس کرونا قدرت انتقال بالاتری دارد، گفت: بر اساس شواهد این واریانت توانسته در بسیاری از کشورهای جهان سوش غالب شود. در ایران آمار دقیقی درباره این واریانت هنوز منتشر نشده اما به نظر می رسد که دارد به سوش غالب تبدیل می‌شود.
 
این استاد اپیدمیولوژی تاکید کرد که در هیچ یک از موج‌های ابتلا به بیماری، فقط سوش غالب نقش ایفا نمی‌کند بلکه تعامل و ارتباط بیشتر مردم با یکدیگر و رعایت کمتر پروتکل های بهداشتی مثل ماسک نزدن یا رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی هم دست به دست هم می‌دهند و موج ابتلا را ایجاد می کنند.
 
وی افزود: سوش دلتا قدرت انتقال بالاتری دارد و 60 درصد بیشتر از سوش انگلیسی (یا آلفا) و بیش از دو برابر بیشتر از سوش اولیه ویروس کرونا قدرت انتقال دارد. این قدرت انتقال باعث رخ دادن خیز جدید شده است. یکی از اثرات این قدرت بالای انتقال ویروس آن است که ابتلای درون خانوادگی را شدیدتر می‌کند و اگر فردی مبتلا باشد سایر اعضای خانواده او با سرعت بیشتری مبتلا خواهند شد.
 
علائم ویروس دلتا مثل علائم سرماخوردگی است
فتوحی با بیان اینکه علائم کرونا دلتا شبیه به سرماخوردگی شدید است گفت: علائمی مثل دست دادن بویایی برخلاف گونه‌های کرونا در واریانت دلتا کمتر دیده می‌شود و در مقابل با علائمی مثل آبریزش بینی، سرفه، سردرد که علامت غالبی است همراه است.
 
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در اوایل ابتلا به این گونه جدید، علائم تنفسی کمتر مشاهده می شود بنابراین مردم باید بیشتر حساس باشند و اگر علائم سرماخوردگی دارند بیشتر از گذشته احتمال مبتلا شدن به کرونا بدهند.
 
فتوحی افزود: اصولا در این فصل سال خیلی انتظار ویروس سرماخوردگی نداریم، اگر کسی علائم سرماخوردگی دارد به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شده است و باید که برای جلوگیری از ابتلای دیگران به این بیماری اقدامات لازم را انجام دهد.  
 
وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات کافی درباره عوارض این گونه جدید در دست نیست گفت: این سوش در مدت دو ماه دنیا و به ویژه کشور هند را تحت تاثیر قرار داده است. وقتی یک بیماری خیز برمی‌دارد و تعداد ابتلا به آن زیاد می‌شود طبیعتا تعداد بستری و مرگ و میر ناشی از آن افزایش پیدا خواهد کرد بنابراین لزوما به معنای شدت بیشتر بیماری نیست اما در مورد گونه دلتا شواهدی وجود دارد که به نظر می رسد می‌تواند میزان بستری را دو برابر کند و این شواهد به نفع آن است که بیماری شدیدتر است.
 
 
منبع:ایسنا

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز