title
کد خبر: 182
00
دبیر علمی کنگره پیشرفت‌های مهندسی بافت عنوان کرد:
پزشکی بازساختی راهی برای درمان قطعی

دبیر علمی سومین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی گفت: تحقیقاتی که در حال حاضر در حیطه سلول‌های بنیادی صورت می‌گیرد منجر به افزایش دانش بشری در مورد چگونگی مراحل و فرایندهای تکوین در طول دوران جنینی و نیز چگونگی جایگزین شدن سلول‌های آسیب‌دیده بدن می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، علی صمدی کوچکسرائی با اشاره به اینکه سومین کنگره پیشرفت‌های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی که از 28 تا 30 مهرماه جاری در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می‌شود، گفت:  سلول‌های بنیادی نقش اصلی در تکوین موجودات از دوران جنینی ایفا می‌کنند و  این سلول‌ها هم در دوران جنینی و هم بعد از تولد در بافت‌های بدن قابل شناسایی هستند و مسئولیت حفظ تعادل سلولی را در حالت طبیعی و نیز در حین فرآیند ترمیم یک بافت بعد از بیماری بر عهده دارند.

دبیر علمی سومین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی اظهار داشت: با وجود پیشرفت‌های بسیار گسترده علم پزشکی، هنوز تعداد قابل توجهی از بیماری‌های بشری قابل درمان نیست و تنها به کنترل علائم بیماری پرداخته می‌شود. از این رو  پزشکی بازساختی سعی دارد با استفاده از همان ابزاری که بدن به طور طبیعی در ترمیم بافت‌ها و ارگان‌های آسیب‌دیده مورد استفاده قرار می‌دهد، به درمان قطعی این بیماری‌ها بپردازد.

وی افزود: تحقیقاتی که در حال حاضر در حیطه سلول‌های بنیادی صورت می‌گیرد منجر به افزایش دانش بشری در مورد چگونگی مراحل و فرایندهای تکوین در طول دوران جنینی و نیز چگونگی جایگزین شدن سلول‌های آسیب‌دیده بدن بعد از بیماری و اصلاح عملکرد طبیعی بافت‌ها و ارگان‌های بدن، که در نتیجه آسیب‌های مختلف حادث می‌شود، است.

صمدی کوچکسرائی عنوان کرد : این دانش، در کشف روش‌های جدید درمانی، با استفاده از سلول‌ها، بسیار مؤثر خواهد بود و  استفاده مستقیم از سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از بیماریها نیز مورد توجه قرار گرفته است و در مطالعات متعددی که در این زمینه صورت گرفته است، تأثیر مثبت این رویکرد در تعدادی از بیماری‌ها مشخص شده است.

 دبیر علمی سومین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی یادآور شد: این کنگره با هدف ارتقاء پیشرفت های علمی و عملی گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت می کنند به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران و با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه رویان، مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار شده و در آن محورهایی همچون ترمیم دستگاه عصبی، پوست، استخوان و غضروف، دهان، فک و صورت، کبد و دستگاه گوارش، کلیه و دستگاه ادراری، قلب و عروق، ترمیم ریه و دستگاه تنفسی، بیولوژی سلول های بنیادی، بیومواد و نانو تکنولوژی در مهندسی بافت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

منبع:فارس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز