title
کد خبر: 180428
00
ایران از چه راهی واکسن کرونا را تامین خواهد کرد؟

نخستین محموله‌ واکسن اسپوتنیک وی، ۱۶ بهمن وارد ایران شد و با توجه به قراردادی که ایران با روسیه دارد محموله‌های بعدی نیز به ایران ارسال خواهد شد؛ همچنین ایران از طریق دیگر راه‌ها به دنبال تامین واکسن کرونا است.

 به گزارش بهداشت نیوز، مسئولان وزارت بهداشت در راستای تامین واکسن برای ۸۰ میلیون ایرانی در کشور درحال  رایزنی بسیاری هستند و این درحالی است که زمستان امسال واکسیناسیون عمومی از طریق واکسن روسی کرونا آغاز شد.

حالا بسیاری از مردم منتظر هستند که بدانند قرار است واکسن کرونا درکشور چگونه و از چه طریقی تامین می شود؟

واکسن از چه طریقی تامین می شود؟

ایران جزء اولین کشورهایی است که با توجه به دانش و تخصص بومی خود در مسیر تولید واکسن بومی قدم گذاشت و هم‌زمان با تهیه و سازماندهی واردات سبدی از واکسن‌های روسی، چینی، هندی و کوبایی و حضور مستمر در جلسات «کواکس» و «WHO»، تولیدکنندگان داخلی واکسن را نیز سازماندهی کرد، ایران برای تامین واکسن از سه راه وارد می شود، در کشور ما نیز بارها اعلام شده بود که به محض تایید هر یک از واکسن‌های کرونا از سوی مراجع بین‌المللی، نسبت به خرید آن اقدام می‌شود؛‌ سعید نمکی  وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشوردر مورد تامین واکسن گفت: تامین واکسن کرونا را از سه مسیر دنبال می‌کند؛ اول، خرید واکسن از منابعی است که در دنیا تایید شدند که به گفته وزیر بهداشت ایران چهار منبع را برای خرید واکسن انتخاب کرده است تا از این طریق حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن کرونا را خریداری کند. وی افزود: در مسیر دوم تهیه واکسن باید بتوانیم در قالب قرارداد مشترک، تولید داخل و دانش فنی بیرون مسیر را دنبال کنیم که در این زمینه با دو و سه کشور خوب پیش رفتیم، مسیر سوم تکیه بر دانش و تولیدات داخلی است.

تزریق واکسن ایرانی کرونا به فرزند ستاد اجرایی فرمان امام

مسیر اول کوکس

 در نخستین گام برای تامین واکسن باید به سمت مجامع بین المللی برود،  ایران از ابتدای شکل‌گیری کووکس، سند خرید را در صف این مجموعه قرار داد و البته با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و بسته بودن مسیر نقل و انتقالات مالی، ایران برای پرداخت پول واکسن کرونا به مجموعه کووکس با مشکلاتی مواجه شد که پرداخت پول را دچار چالش کرد، البته بعد از رایزنی‌های مثبت با سازمان بهداشت جهانی، در روز چهارم دی ماه ۱۳۹۹، عبدالناصر همتی- رییس‌کل بانک مرکزی از رفع موانع خرید واکسن کرونا خبر داد و اعلام کرد که موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری‌های لازم در این زمینه بی وقفه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری را نیز تأمین خواهیم کرد.

واکسن کرونا

مسیر دوم همکاری علمی با دیگرکشورها

ایران باید برای تامین واکسن به سراغ دیگر کشورها می‎رفت تا بتواند از طریق علمی و همکاری مشترک واکسن بیشتری را تولید کند در این زمینه رییس انستیتو پاستور ایران گفت: طراحی واکسن کرونا در حوزه تولید مشترک از سوی هر دو کشور انجام شده و طراحی‌ها و مطالعات کیفی تولید این واکسن به صورت مشترک بین دو کشور انجام می شود.

وی با بیان اینکه قرار شد کار آزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک در کشور همکار انجام شود، گفت: در حال حاضر کار آزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک تمام شده است و با نظارت انستیتو پاستور کار آزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است. فاز یک مطالعه بالینی بیشتر به بحث ایمنی توجه دارد و فاز دوم علاوه بر ارزیابی ایمن بودن واکسن، بحث کارایی واکسن را نیز مورد نظر دارد. بر این اساس فاز دوم در آن کشور در حال انجام است. به محض اینکه نتایج فاز دوم را دیدیم و از ایمنی و کارایی واکسن مطمئن شدیم و در حد قابل قبول بود، فاز سوم مطالعه بالینی که کم خطرترین فاز است، در ایران انجام خواهد شد.

واکسن کرونا

مسیر سوم تکیه بر دانش داخلی کشور

تولید و ساخت واکسن کرونا این‌ روزها مهمترین دغدغه کشورهای دنیا در حوزه سلامت شده و هر نوع خبری در خصوص ساخت این واکسن با بیشترین ضریب انتشار به یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار روز تبدیل می‌شود. ایران نیز یکی از کشورهایی است که ماه‌ها با تلاش محققان و دانشمندان خود به دنبال کشف واکسن کووید-۱۹ است و در این راه موفقیت‌هایی نیز کسب کرده است محققان ایرانی با تلاش شبانه‌روزی توانستند گام بلندی در عرصه علمی بردارند که این موضوع می‌تواند ایران را از نظر علمی چند قدم جلوتر بیندازد؛ فراموش نکنیم ایران سابقه ۱۰۰ ساله در زمینه ساخت واکسن دارد و در این زمینه چند شرکت در داخل  کشور درحال ساخت واکسن کرونا هستند و گام های خوبی در این زمینه برداشته اند.

واکسن کرونای ایرانی

شکست کرونا نزدیک است؟

 به نظر می‌رسد ایران در حال سپری کردن روزهای موفقیت آمیزی در زمینه شکست کرونا است، ویروسی که  یک سال است در کشور شیوع پیدا کرده و امان کادر درمان را بریده و بسیاری از هموطنانمان را درگیر کرده و بسیاری دیگر را از میان ما برده است؛ حالا به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و با تلاش فراوان دانشمندان ایران کشور در روزهای پایانی مقابله با کرونا است و امید است به‌زودی کرونا را شکست دهیم.

منبع: آنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز