title
کد خبر: 166409
00
 آموزش آنلاین بچه ها و مشکلات آن

با توجه به شرایط جدیدی که کرونا در نحوه آموزش به وجود آورده، بهره‌گیری از آموزش مجازی به مدارس تحمیل شده است. قابل توضیح است که برای دانش‌آموزانی که در مقاطع بالاتر هستند و سواد خواندن و نوشتن دارند، استفاده از این نوع آموزش مفید است اما این سوال ممکن است برای والدین پیش آید که آیا برای دانش آموزان کلاس اول و پیش دبستان می‌تواند مفید باشد یا نه؟

به گزارش بهداشت نیوز، برای کودک پیش‌دبستانی آموزش مهارت‌های اجتماعی در اولویت قرار دارد و آموزش‌های دیگر در مراحل بعدی هستند. 

معلم با استفاده از تصاویر و داستان و... می‌تواند آموزش خود را تکمیل کند اما از طرفی پیش دبستانی‌ها باید مهارت دست‌ورزی هم پیدا کنند و برای کسب این مهارت، حضورشان در مدرسه مهم است. همچنین در مورد دانش‌آموزان کلاس اول می‌توان گفت آموزش مجازی فقط ۲۰ تا۳۰ درصد مفید است بنابراین باید بچه‌ها با معلم‌شان در مدرسه ملاقات داشته باشند تا بخشی از آموزش را حضوری دریافت کنند.

لازم است به مدارس پیشنهاد شود که برنامه‌ای طراحی کنند تا خود معلم بتواند برای بچه‌ها برنامه‌ریزی کند و چند جلسه در هفته و به صورت گروه‌های سه نفره با او جلسه حضوری داشته باشند. در این صورت، معلم می‌تواند بر نحوه یادگیری آنها نظارت داشته باشد.

در نهایت اگر مدارس در این زمینه نتوانند همکاری لازم را داشته باشند، به نظر من لازم است والدین در کنار آموزش مجازی از معلم خصوصی در خانه استفاده کنند اما باید توجه داشت که شیوه آموزش معلم خصوصی با آنچه در فضای مجازی به‌وسیله معلم مدرسه آموزش داده می‌شود، در یک راستا و با یک روش باشد تا کودک دچار دوگانگی و افت در یادگیری نشود.

دغدغه استفاده از آموزش مجازی تا جایی است که والدین می‌پرسند اگر یک سال دیرتر فرزندشان را به مدرسه بفرستند بهتر است یا نه و اگر نفرستند با چه پیامدهایی مواجه می‌شوند؟

اینکه ما آموزش را به طور کامل حذف کنیم، اصلا پیشنهاد نمی‌شود چون با این کار یک سال دیگر به دوران بی‌برنامگی و بی‌هدفی فرزندتان اضافه می‌کنید و کودک دوران طلایی آموزش و یادگیری را که پنج-شش سالگی است، از دست می‌دهد و چون مجبور خواهد شد در سال بعد با همکلاسان کوچک‌تر از خودش در کلاس باشد که سطح شناختی پایین‌تری نسبت به او دارند، ممکن است فضای یادگیری برایش خسته‌کننده شود، منزوی شود و اشتیاق و انگیزه کافی برای یادگیری نداشته باشد. پس به هیچ عنوان قطع آموزش را پیشنهاد نمی‌کنم.

با توجه به موارد اشاره شده، ممکن است والدین سوال برایشان پیش آید که نقش آنها در زمان آموزش مجازی چیست؟

در مورد نحوه دخالت والدین در این نوع آموزش باید به این نکته اشاره کرد که والدین دانش‌آموزان مقاطع بالاتر در زمان آموزش مجازی به هیچ عنوان نباید کنار فرزندشان باشند تا خودش مسوولیت یادگیری را به عهده بگیرد اما بعد از خاتمه کلاس مانند همیشه در نقش تسهیل‌کننده در کنارش قرار بگیرند تا او را هدایت کنند. اما والدین دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و کلاس اول باید کنار آنها حضور داشته باشند زیرا اولا این بچه‌ها خودشان نمی‌توانند بدون حضور اولیا آنلاین شوند و دوما والدین باید از روند آموزشی معلم آگاهی یابند تا بتوانند با فرزندشان همراه و در رفع اشکال و تکمیل آموزش در خانه مفید عمل کنند.

منبع: سایت سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز