title
کد خبر: 151046
00
بازگشت ٣ استان به وضعیت قرمز

وزارت بهداشت در تازه‌ترین آمار رسمی مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا روزگذشته را اعلام کرد و براساس آن از شنبه (6 اردیبهشت) تا یکشنبه (7 اردیبهشت) 1153 مبتلای جدید شناسایی شده و 60 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کووید-19در ایران به 90‌هزار و 481 نفر و فوت‌شدگان به 5‌هزار و 710 نفر رسید. تعداد کل بهبودیافتگان نیز به 69 نفر‌هزار و 657 نفر اعلام شده است. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت 3‌هزار و 79 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تا روز شنبه تعداد مبتلایان به کرونا در ایران 89‌هزار و 328 نفر و فوت‌شدگان 55‌هزار و 650 نفر اعلام شده بود.

بازگشایی مساجد و اماکن زیارتی
اما یکی از موضوعات مهم این روزهای کشور در ارتباط با شیوع کرونا، بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه است. در حالی که پارک‌ها، بوستان‌ها و دیگر مراکز عمومی همچون پاساژ‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، بسیاری بر این باورند که چرا این قانون شامل مساجد و اماکن زیارتی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نمی‌شود. در طرف مقابل کارشناسان بهداشتی اعلام می‌کنند که تجمع مردم در مساجد و اماکن زیارتی موجب عدم کنترل ویروس کرونا می‌شود.

چندی پیش رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده بود که تا اواسط اردیبهشت‌ماه این اماکن بازگشایی خواهد شد با این حال حسن روحانی روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت که کشور تقسیم بندی جدیدی خواهد داشت و مناطقی که به لحاظ ابتلا به کرونا سفید باشند از نیمه اردیبهشت یا نیمه ماه رمضان امکان این را خواهند داشت که مساجد و نمازجمعه‌های آنان برقرار شود. او همچنین اعلام کرده که در بیش از 100 شهرستان مساجد،‌ بقاع متبرکه و نمازهای جمعه باز می‌شود.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: بیش از 300 منطقه سفید در کشور داریم که توسط وزارت بهداشت احصا شده است. مناطقی که جزو منطقه سفید از لحاظ درگیری با کرونا باشد، می‌توانند بقاع متبرکه یا برخی تجمع‌های مذهبی را بازگشایی کنند. در حالی برخی از نقاط کشور به شرایط سفید رسیده‌اند که حدود 10 استاندار از جمله کرمان، همدان، زنجان، اصفهان، قم، فارس و کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده‌اند که استان‌شان به وضعیت سفید نرسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اعلام کرد که موارد بستری بر اثر ویروس کرونا در خوزستان در مدت یک هفته گذشته 50‌درصد افزایش یافته‌است. تصمیم‌گیری در خصوص اختصاص بیمارستان‌های دیگر به بیماران مبتلا به کرونا در حال انجام است چون بیمارستان رازی اهواز برای پذیرش بیمار جدید ظرفیت ندارد.

محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان نیز درباره خطر بازگشت مجدد بحران کرونا به‌این استان هشدار داد. وی با بیان اینکه با عادی شدن ترددها و حضور مسافران در گیلان، احتمال شیوع موج دوم کرونا در استان به وجود می‌آید اظهار داشت:

بنده بارها در این مورد هشدار دادم و هم‌اکنون نیز می‌گویم که اگر شرایط برای مردم عادی شود گیلان مجددا با بحران شیوع گسترده کرونا روبه‌رو می‌شود. او آمار ابتلا خانوادگی به ویروس کرونا در استان و گزارش‌هایی که در این مورد می‌رسد را بسیار نگران‌کننده و جدی دانست و عنوان کرد: انجام دید و بازدیدهای دست‌جمعی، شرکت در محافل و دیدارهای خانوادگی موجب شده ویروس کرونا در بین خانواده‌ها شیوع پیدا کند.

پیش از وی حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیت اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: «در ماه رمضان برگزاری هرگونه مراسم اعم از رسمی و غیررسمی ممنوع است» و خبر از پیگیری مراجع ذیربط در خصوص مراسم‌های برگزار شده داد و تاکید کرد: با توجه به اهمیت سلامت آحاد جامعه تخلفات این امر قابلیت پیگیری دارد.

نتایج مداخلات را دو هفته بعد می‌بینیم
در این شرایط فرمانده عملیات مقابله با کرونا که از منتقدان جدی عدم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و بازگشت کشور به شرایط «روال عادی» است، با بیان اینکه بررسی نتایج مداخلات امروز بر تعداد مبتلایان به کووید -19 نیازمند فرصت دوهفته‌ای است تا بتوانیم آمار درستی از کاهش و یا افزایش مبتلایان به کرونا را ارائه دهیم. علیرضا زالی با اشاره به اینکه طی 24 ساعت گذشته 240 مورد جدید در بخش‌‌های عادی بیمارستان‌‌های پایتخت بستری شده‌‌اند، اظهار کرد:

مواردی که به‌عنوان مورد جدید در بخش‌‌های مراقبت‌‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری شدند بالغ بر 86 مورد بوده است. بیمارانی که در بخش‌‌های ویژه بستری می‌شوند، بیماران بدحالی هستند که میزان ترخیص این بیماران نسبت به سایر مبتلایان با روند کندتری پیش می‌‌رود. خبرهای رسمی نیز از فوت تعدادی از کارکنان و پرسنل کادر بیمارستانی حکایت دارد. در روزهایی که آمار افسردگی و خستگی پزشکان و پرستاران با توجه مراجعات مردم به بیمارستان‌ها نگرانی بسیاری ایجاد کرده است، تاکنون بیش از 13 پزشک و پرستار جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین علیرضا سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی از شهادت چهار متخصص بیهوشی در خط مقدم مقابله با کرونا خبر داد. وی افزود: «متخصصان بیهوشی جزو چند رشته‌ای در پزشکی هستند که تماس بسیار نزدیک و طولانی مدت با مبتلایان دارند. خدمات این گروه از متخصصان در ریسک ابتلای بالایی ارائه می‌شود. به غیر از دکتر محمود ایروانی که عصر روز شنبه در بیمارستان مسیح دانشوری شهید شدند، سه شهید دیگر از این جمع داشته‌ایم. متاسفانه آمار خیلی بالاست.

در یکی از بیمارستان‌ها از هفت متخصص بیهوشی، هر هفت نفر مبتلا شدند.» به باور بسیاری از کارشناسان کمبود وسایل ایمنی در میان کادر پزشکی و پرستاری و افزایش تعداد مراجعات موجب افزایش تعداد مبتلایان شده است، در حالی که هنوز به قله کرونا نرسیده‌ایم. چند تن از مدیران میانی وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با تاکید براینکه موج اول و افزایشی کرونا ادامه دارد و هنوز به قله اپیدمی کرونا نرسیده‌ایم.

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته است که با شیبی ملایم و صعودی در حال نزدیک شدن به آن هستیم. همچنان در موج اول و موج افزایشی بیماری هستیم و داریم نزدیک می‌شویم به قله بیماری اما رسیدن به قله شرط و شروطی دارد و آن هم این است که مجددا عوامل انتقال بر عوامل کنترل فائق نیایند.»

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
مهران
1399/02/08 - 16:311 6
با این بازگشایی ها عظیمی که مسئولین انجام دادند به زودی تمام استان های ایران در وضعیت قرمز قرار میگیرند شک نکنید
سلامتی
1399/02/09 - 04:200 0
در این شرایط ستاد مقابله با کرونا باید تعیین کننده باشه اما ظاهرا اینجوری نیست مردم هم انگار یادشون رفته چه خبره بیچاره کادر درمان
اینستاگرام بهداشت نیوز