title
کد خبر: 1502
00
تعطیلی ۳۶ مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد طی یک سال گذشته

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۷۲مرکز ترک اعتیاد مجاز و فعال داریم که خدمات درمانی به معتادان ارائه می‌دهند گفت: طی یکسال گذشته ۳۶ مرکز غیرمجاز به علت فقدان مجوز تعطیل شدند

به گزارش «بهداشت نیوز» محمد بیرجندی در پاسخ به این پرسش که آیا ایده اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر توانسته موفق باشد؟ اظهار کرد: بیش از دو سال است که موضوع اجتماعی شدن مبارزه به عنوان مهمترین راهبرد ستاد توسط دبیرکل ابلاغ شد و با اتکا به سیاست‌های کلان مبارزه با موادمخدر و بخشی از سیاست‌های برنامه ششم توسعه که کاهش ۲۵ درصدی مدیریت و مصرف موادمخدر را مورد تاکید قرار داد و این مهم  به ماموریت‌ها و ضرورت‌های این حوزه اضافه شد.

وی افزود: نخستین ماموریت در این راستا تقویت نهادها و سرمایه‌های اجتماعی فعال و نیمه فعال حوزه اعتیاد و موادمخدر بود و باید بستر فعالیت‌ نهادهای جدید را نیز ایجاد می‌کردیم. ماموریت دوم کارآمد کردن این نهادها بود و ماموریت سوم نیز ایجاد و ترویج گفتمان ایده اجتماعی برای سمن‌ها بود.
 
مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در بیش از دو سال اخیر در بخش نهادسازی و سرمایه‌گذاری بیش از ۲۲۷۱ سمن فعال را سازماندهی کردیم گفت: این سمن‌ها دارای مجوز بودند اما چندان فعال نبودند و کار تخصصی نمی‌کردند. در بحث نهادسازی، تقویت و توسعه سرمایه‌های اجتماعی نیز تجهیز و ایجاد ۱۰۹۳ سازمان مردم نهاد فعال و دارای ساختار و مجوز برای ورود به حوزه پیشگیری اولیه انجام و سازماندهی شد که دارای کد و اجازه فعالیت هستند.
 
بیرجندی ادامه داد: مهمترین ماموریت این سمن‌ها در حوزه پیشگیری و آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی است.
 
وی درباره چرایی افزایش آمار اعتیاد علی رغم فعالیت‌های تشریح شده عنوان کرد:  ما شاهد فعالیت این سمن‌ها هستیم اما شاخص‌هایی که می‌تواند نرخ مهار یا کنترل و کاهش اعتیاد را نشان دهد، چندگانه هستند ضمن اینکه باید در برنامه میان مدت و بلندمدت افت این شاخص‌ها را شاهد باشیم، چراکه برای اجرای کنترل شاخص‌ها باید مداخلات دیگری نیز صورت گیرد. مامور هستیم تا مداخلات اجتماعی را بکار ببندیم تا جلوی رشد اعتیاد را بگیریم. یکی از این مداخلات، فعالیت و حضور آگاهانه سمن‌هاست تا در بلند مدت شاهد کاهش رشد اعتیاد باشیم.
 
مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر  با بیان اینکه ۱۲۷۲ مرکز غیردولتی درمانی داریم که توسط سازمان‌های غیردولتی اداره می‌شوند و وظیفه آنها مداخلات درمانی و خدمات دارویی و مددکاری و مشاوره‌ای است گفت:  لازم است از نظر روانشناسی به افراد آسیب دیده حوزه اعتیاد خدماتی ارائه شود، این مراکز غیردولتی، مراکز داوطلبانه‌ای هستند که به مردم و خانواده‌ها و معتادان معرفی می‌شوند و  با مداخلات یاد شده، معتادان تحت ترک قرار می‌گیرند. بخشی از این مراکز غیردولتی رایگان هستند و بخشی نیز باید تعرفه‌های دولتی را براساس پروتکل‌های درمانی رعایت کنند.
 
بیرجندی افزود: در حال حاضر ۱۲۷۲ مرکز ترک اعتیاد مجاز و فعال داریم که خدمات درمانی به معتادان ارائه می‌دهند. از شهریور ۹۴ تا ۹۵ حدود ۵۰ مرکز، استانداردها و شاخص‌ها را رعایت کرده و توانسته‌اند مجوز جدید دریافت کنند. طی یکسال گذشته ۳۶ مرکز غیرمجاز به علت فقدان مجوز تعطیل شدند. این مراکز حداقل استانداردها را رعایت نمی‌کردند. در مجموع در بخشی غیردولتی در حوزه پیشگیری و درمان حدود ۲۳۶۵ سمن و مرکز غیردولتی داریم که در حوزه موادمخدر فعال هستند و تحت نظارت ستاد خدمات می‌دهند.
 
وی درباره بودجه یا یارانه سمن‌ها نیز گفت: اخیراً سمن‌ها بودجه مشخصی ندارند اما در دوره‌هایی که ترتیب می‌دهیم یکسری حمایت‌های بلاعوض مطابق با آیین نامه مصوب دولت پرداخت می‌کنیم تا زمینه حضور و فعالیت آنها بیشتر شود اما از طرح‌های خلاقانه و تخصصی و نوآورانه آنها حمایت و زمینه اجرای آنها را فراهم می‌کنیم
منبع: ایسنا

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز