title
کد خبر: 147306
00
باید و نبایدهای تغذیه‌ای مربوط به ویروس کرونا

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی به سوالات متداول درباره پیشگیری از مبتلاشدن به ویروس کرونا پاسخ داده است از مردم خواست به شایعات و اظهارات غیرکارشناسی در ارتباط با باید و نبایدهای تغذیه‌ای مربوط به ویروس کرونا توجه نکنند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «سمیه سلیمانی‌مهر» با بیان اینکه متداول موارد درباره پیشگیری از مبتلاشدن به ویروس کرونا به مسایل تغذیه ای بر می گردد، افزود: تغذیه نقش مهم و موثری در تقویت و افزایش توان بدن دارد اما نقشی در مقابله مستقیم با ویروس کرونا ندارد.

او در مورد اینکه آیا خوردن سیر به پیشگیری از عفونت ویروس کرونا کمک می کند، گفت: سیر غذایی سالم است که برخی خصوصیات ضد میکروبی دارد با این وجود مدارکی منوط به اینکه خوردن سیر مردم را در برابر ویروس جدید کرونا محافظت می کند، وجود ندارد.

 او در ادامه در مورد اینکه آیا شستن مرتب بینی با آب نمک به پیشگیری از ویروس کرونا کمک می کند، توضیح داد که جواب منفی است و مدارکی در خصوص اینکه به طور منظم شستن بینی با آب نمک مردم را در برابر ویروس کرونا محافظت می کند وجود ندارد.

او گفت: شواهد کمی وجود دارد که شست و شوی منظم بینی با محلول آب نمک می تواند به بهبود سریعتر مبتلایان به سرماخوردگی کمک کند. با این وجود شست و شوی منظم بینی مانع از عفونت های تنفسی نمی شود.

این کارشناس نظارت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در مورد اینکه آیا غرغره دهانشویه به پیشگیری از ویروس کرونا کمک می کند، افزود: پاسخ به این سوال نیز منفی است چرا که  شواهدی در خصوص اینکه غرغره دهانشویه مردم را در برابر ویروس کرونا محافظت می کند وجود ندارد.

سلیمانی مهر اضافه کرد: برخی از برندهای دهانشویه هستند که توانایی از بین بردن میکروب های مشخص را برای دقایقی کم در بزاق دهان دارند. با این حال بدان معنی نیست که می‌توانند در برابر ویروس کرونا از بدن محافظت کنند.

وی در مورد اینکه استفاده از حس گرهای حرارتی در تشخیص بیماران مبتلا به ویروس کرونا به چه مقدار کاربردی است، اظهار داشت: استفاده از حس گرهای حرارتی برای افراد با تب بالایی (دمای بالاتر از حالت نرمال بدن) که در اثر ویروس کرونا به وجود آمده است موثر است اما با این وجود این روش نمی تواند برای افرادی که مبتلا به این ویروس شده اند اما هنوز تب در آن ها ایجاد نشده کاربردی باشد. به این دلیل که بین ۲ تا ۱۰ روز زمان لازم است که مردمی که مبتلا به ویروس شده اند مریض شده و تب کنند.

او تاکید کرد که در نهایت سازمان بهداشت جهانی به رعایت بهداشت فردی و بخصوص بهداشت دست‌ها تاکید فراوان دارد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با مثبت اعلام شدن تست پنج نفر آمار مبتلایان این استان به ۱۶۸ نفر رسید که ۱۶ نفر از آنان فوت کرده‌اند.

دکتر محمدابراهیم شکیبا روز شنبه (دوم فروردین) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۸۴۵ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۷۲۵ نفر از آنان ترخیص شده اند.
رییس مرکز بهداشت کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۱۰۴ نفر بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری هستند، افزود: براساس آمار ۷۵ نفر در شهرستان کرمانشاه، ۱۲ نفر در اسلام آبادغرب، ۳۴ نفر در سنقر، ۱۹ نفر در کنگاور، پنج نفر در هرسین، سه نفر در صحنه، هشت نفر گیلانغرب، سه نفر در جوانرود، پنج نفر در پاوه و چهار نفر در سرپل ذهاب به کرونا مبتلا شده‌اند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز