title
کد خبر: 1373
00
شبکه های اجتماعی و مخاطره زیست محیطی

ظهور و گسترش رسانه ها و شبکه های اجتماعی جدید در بسیاری از جوامع از جمله ایران امکان شکل گیری و انجام کنشگری های اجتماعی و زیست محیطی را نیز افزایش داده است.

به گزارش «بهداشت نیوز» شبکه های اجتماعی بعد از وقوع هرنوع اتفاق و مخاطره زیست محیطی با انتشار خبر،عکس و فیلم، موضوع را با مخاطبان خود به اشتراک می گذارند، اما آنچه قابل تأمل است ، اصل موضوع در هجوم نظرها ، تحلیل ها و قضاوت های متفاوت به فراموشی سپرده می شود . 

بنابر این نبود انسجام در نشر اطلاعات زیست محیطی دربستر شبکه های اجتماعی ، سردرگمی ، ساده انگاری و بدبینی اذهان عمومی را سبب می شود وهمین روایتهای متفاوت از مخاطرات زیست محیطی خود چالش جدیدی به شمار می آید .
ایرنا بر آن است در گفت و گویی با محمد درویش ، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ، به بررسی چگونگی ساماندهی اطلاعات زیست محیطی در شبکه های اجتماعی بپردازد و نقش این شبکه ها را در جلب مشارکت اجتماعی مردم و مسئولیت مداری آنان در حوزه محیط زیست را مورد بررسی قرار دهد.
آنچه می خوانید حاصل این گفت وگو است : 
 
**س : انعکاس و نشر اطلاعات در حوزه محیط زیست در شبکه های اجتماعی را چگونه تحلیل می کنید؟
- درپنج سال اخیر، اطلاعات و محتوا در حوزه محیط زیست در شبکه های اجتماعی به صورت فزاینده ، افزایش یافته است ، چنانکه این شبکه ها تاحدودی از بعد تفریحی مطلق خارج شده و به فضایی با موضوعات مهم گفت وگو محورتبدیل شده اند.
البته باید متذکر شد که با وجود اینکه مخاطرات محیط زیست در این شبکه ها اطلاع رسانی می شود اما این اطلاعات به صورت منسجم در اختیار مخاطب قرار نمی گیرد و فرایند انتشار اطلاعات بیشتر به صورت کپی و ارسال به دیگر کاربران است . 
نکته قابل تأمل آن است که نشر اطلاعات در حوزه محیط زیست ، حساسیت عمومی شهروندان و مسئولان را بر انگیخته است که این روند اگر به صورت منسجم و با حضور پررنگ نخبگان و فرهیختگان کشوردر شبکه های اجتماعی همراه شود، موضوعات زیست محیطی در این شبکه ها سامان دهی خواهد شد .
 
** س : آگاه سازی در حوزه محیط زیست در بستر شبکه های اجتماعی تا چه میزان در افزایش مشارکت مردم ، مسئولیت مداری آنان و ارتقای همگرایی در جامعه مؤثر است ؟
- نقش شبکه های اجتماعی در فرایند مشارکت جویی شهروندان و کنشگری زیست محیطی بسیار مؤثر است چنانکه این شبکه ها همبستگی اجتماعی ، مشارکت افراد در فعالیت ها و تصمیم گیری های اجتماعی را سبب شد ه و این همگرایی در جامعه موجب تحکیم و تعمیق روابط بین مردم و افزایش احساس یگانگی شده است .
در حقیقت جامعه ایی که در آن اطلاعات به صورت صریح ، شفاف و دقیق منتشر شود کمتر با ناهنجاری های اجتماعی ، فساد ، بزهکاری . . . مواجه خواهد شد و اگر نقش شبکه های اجتماعی به درستی شناخته و از آن ها به شیوه مناسب استفاده شود قابلیت آن را دارند که پایشگر نظام حاکمیت ودولت باشند .
 
** س : به منظور ساماندهی شبکه های اجتماعی در موضوعات محیط زیست و ارتقای فرهنگ زیست محیطی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید ؟
- مهم ترین راهکار به منظور سامان دهی شبکه های اجتماعی در حوزه محیط زیست آن است که اساتید دانشگاه و صاحبنظرانی که سرمایه اجتماعی محسوب می شود در شبکه های اجتماعی حضوری فعال داشته و به صورت مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط باشند .
همچنین ضروری است که کاربران شبکه های اجتماعی میثاق نامه هایی را امضا ء کنند و مقررات و قوانینی را در نظر بگیرند تا بتوان ظرفیت ها ی این شبکه را در جهت ارتقای فرهنگ زیست محیطی به کار گرفت .
 
 
منبع: ایرنا

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز