title
کد خبر: 118356
00
 باکتری‌های دهانی این قسمت از بدنتان  را بیمار می‌کند

یک متخصص دندان گفت: التهاب لثه یک عامل خطر آفرین برای بیماری قلبی است؛ التهاب یک مکانیزم محافظتی در بدن انسان است اما در دراز مدت به بافت‌ها آسیب می‌رساند.

به گزارش بهداشت نیوز: غلامحسین رمضانی متخصص دندان درباره بیماری لثه و درمان آن اظهار کرد: بیماری لثه با نام بیماری پریونتال در جهان شناخته می‌شود، مکانیزم‌هایی که در پس بیماری پریونتال قرار دارند باعث  بروز بیماری‌هایی از جمله  آلزایمر، سرطان، تنفسی و قلبی می‌شوند؛ همچنین با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان پریونتیت به وجود می‌آید که می‌تواند ساختار پشتیبان دندان‌ها را ضعیف کند.

وی ادامه داد: التهاب لثه در کودکان بسیار نادر است مگر اینکه کودک در شرایط خاص و به بیماری‌های دیگری مبتلا شده باشد اما این عارضه در بزرگسالان شایع‌تر است و با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، فرد هنگام زدن مسواک دچار خونریزی لثه می‌شود و پلاک دندانی به وجود می‌آید که عامل اصلی پوسیدگی دندان و التهاب لثه است.

پلاک دندان چیست؟

رمضانی درباره‌ پلاک دندان گفت: پلاک یک ماده‌ چسپنده‌ شامل باکتری‌هایی است که روی دندان تشکیل می‌شوند؛ درصورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باکتری‌ها می‌توانند لثه‌ها را تحریک کنند و  لثه ممکن است متورم و دردناک و عفونی شود؛  در این شرایط التهاب لثه به وجود می‌آید.

این متخصص دندان افزود: مشکلات لثه تنها به التهابات لثه خلاصه نمی‌شود، بلکه ممکن است این عوارض به صورت آبسه ظاهر شود در این زمان فرد گمراه می‌شود و آبسه و التهاب لثه را اشتباه تشخیص می‌دهد، گاهی به دلیل پوسیدگی دندان و رعایت نکردن بهداشت مواد عفونی از قسمت نرم دندان که همان لثه است خارج می‌شود که به آن آبسه می‌گویند.

رمضانی درباره‌ درمان التهاب لثه گفت: بهداشت دهان و دندان باید در سه وعده از روز نهایتا ۲ وعده صورت بگیرد، البته تنها نباید به مسواک زدن اکتفا کرد بلکه از نخ دندان هم باید استفاده شود؛ یک وعده بعد از صبحانه و یک وعده بعد از شام انجام بگیرد.

وی ادامه داد: هر ۶ ماه یکبار برای چکاپ به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا پزشک بتواند روند پیشرفت بیماری را کنترل و از پوسیدگی دندان پیشگیری کند، چکاپ مرتب باعث می‌شود که پوسیدگی دندان شناسایی و ترمیم شود؛ روش فلورایدتراپی هم بسیار خوب است زیرا  شیار‌های عمیق دندان را به خوبی شستشو می‌دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

این متخصص دندان در پایان درباره‌ ارتباط میان بیماری لثه و قلب افزود: این بیماری لثه یک عامل خطر آفرین برای بیماری قلبی است؛ التهاب یک مکانیزم محافظتی در بدن انسان است اما در دراز مدت می‌تواند به بافت‌ها و اندام‌ها آسیب برساند، این امکان وجود دارد که التهاب لثه در نهایت زمینه ساز بروز التهاب در سیستم قلبی عروقی شود از سوی دیگر پیوند بین لثه و قلب به واسطه باکتری‌ها شکل می‌گیرد؛باکتری‌های موجود در لثه می‌توانند وارد جریان خون شوند و به مقاصد دورتر، از جمله قلب بروند که در آن جا التهاب و آسیب ایجاد کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز