title
کد خبر: 114939
00
تصاویری از دریاچه زیبای نئور

رای سفر به شمال غربی ایران آماده شوید و با ما به دریاچه نئور بیایید؛ جاذبه ای که به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی اردبیل شناخته می شود و از دیدنی های طبیعی مشهور ایران به شمار می رود.

ایران زیباست/ دریاچه نئور

به گزارش “شبکه ی اطلاع رسانی ایرانیان” به نقل از کارناوال: برای سفر به شمال غربی ایران آماده شوید و با ما به دریاچه نئور بیایید؛ جاذبه ای که به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی اردبیل شناخته می شود و از دیدنی های طبیعی مشهور ایران به شمار می رود. با هم مسیر دریاچه نئور را می پیماییم و از جاده پیچ در پیچ آن عبور می کنیم تا تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنیم.

 
دریاچه نئور | Photo by : Mohammadali Ebrahimi
دریاچه نئور | Photo by : Aref Mehraban

چرا بازدید از دریاچه نئور؟


  • دریاچه نئور یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور است.
  • بزرگترین دریاچه طبیعی استان اردبیل است.
  • این دریاچه نقطه آغاز یکی از زیباترین مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری و سافاری است که شما را به روستای زیبای سوباتان می رساند.
  • با سفر به این دریاچه می توانید از مناظر طبیعی و تماشایی بسیاری همچون کوه های سر به فلک کشیده و گلزارهای وحشی لذت ببرید.
  • نئور یکی از بهترین مقاصد برای تجربه ماهیگیری و صید قزل آلای رنگین کمانی است.
دریاچه نئور | Photo by : Mohamad Reza Shahpasand
 
دریاچه نئور | Photo by : Naser Derakhshan
 

آشنایی با دریاچه نئور | طعم شیرین طبیعت

دست نقاش طبیعت در میان شهرستان تالش در استان گیلان و شهرهای اردبیل و خلخال در استان اردبیل شاهکار زیبایی را ترسیم کرده با نام دریاچه نئور که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه آب شیرین در آغوش یکی از دره‌های کوهستان بغرو (از قلل مرتفع شهرستان تالش) قرار دارد و همچون نگینی بر انگشتری طبیعت این منطقه می درخشد که از نظر برخی کارشناسان مرتفع ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان به حساب می آید.

نئور در واقع مشتمل بر دو دریاچه حدود ۴۰ هکتاری و ۱۸۰ هکتاری است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه ای با عمق ۵/۵ متر تا ۱۳ متر و وسعتی بیش از ۲۰۰ هکتار را تشکیل می دهند.

محدوده این دریاچه به دلیل برخورداری از اکوسیستمی جالب و کم نظیر به عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی، تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است و به سبب برخورداری از ارزش های زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری، ارزش و اهمیت بسیاری دارد. برای بهره مندی از آب این دریاچه و استفاده از آن در کشاورزی، سدی نیز در تنها خروجی آن به نام قانلی دره احداث شده و از آن بهره برداری می شود.

دریاچه نئور | Photo by : Ramin Fayazi
دریاچه نئور | Photo by : Unknown
دریاچه نئور | Photo by : Unknown
دریاچه نئور | Photo by : Unknown

دیدنی ها و تفریحات

در سفر به دریاچه نئور می توانید لحظات خوشی را برای خود خلق کنید و تجربیاتی فراموش نشدنی را به همراه همسفران تان بسازید. در این سفر می توانید به فعالیت های زیر مشغول شوید:

۱- ماهیگیری

هر سال برای کنترل جمعیت گاماروس ها (نوعی آبزی) در دریاچه، تعدادی بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان را داخل نئور رها می کنند و همین امر موجب می شود تا یکی از جاذبه های دریاچه نئور که بسیاری را به این منطقه می کشاند، قابلیت ماهیگیری در آن باشد.

در شهریور ماه هر سال نیز مسابقه ماهیگیری هیجان انگیزی در این مکان برگزار می شود و علاقه مندان به ماهیگیری و همچنین بسیاری از طبیعت دوستان را راهی نئور می کند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که ماهی های دریاچه باید قبل از شروع فصل سرما صید و جمع آوری شوند و گرنه با یخ زدن آب دریاچه در زمستان همگی از بین می روند.

ماهیگیری دریاچه نئور | Photo by : Unknown

۲- پیک نیک و عکاسی

زیبایی های دریاچه نئور باعث می شود که بسیاری از علاقه مندان طبیعت برای گذران ساعاتی به دور از همهمه شهر، بساط خوشگذرانی و پیک نیک خود را در این منطقه برپا کنند و از زیبایی این جلوه بی بدیل طبیعی لذت ببرند.

عکاسان و علاقه مندان به هنر عکاسی نیز دست به دوربین می شوند تا چشم نواز ترین تصاویر را ثبت کنند و یادگاری های ارزشمندی را از نئور با خود ببرند.

دریاچه نئور | Photo by : Unknown
دریاچه نئور | Photo by : Unknown
دریاچه نئور | Photo by : Unknown
دریاچه نئور | Photo by : Unknown

۳- گشت و گذار در دشت و تماشای اسب ها

اگر در بهار راهی نئور شوید می توانید لباس گل گلی طبیعت را که بر تن دشت سرسبز اطراف دریاچه نشسته است، ببینید. گل های وحشی در سراسر دشت می رویند و شکفته می شوند و بهشتی تماشایی را به چشمان شما هدیه می کنند. اگر دوست دارید اسب ها را در طبیعت به تماشا بنشینید؛ شما می توانید در کنار دریاچه نئور و طبیعت زیبای آن اسب هایی را ببینید که آزادانه به این سو و آن سو می روند و نمایش جالبی به راه انداخته اند.

دریاچه نئور | Photo by : Unknown
دریاچه نئور | Photo by : Unknown
دریاچه نئور | Photo by : Unknown

۴- جمع آوری گیاهان دارویی

کوهستان مامن گیاهانی با خواص درمانی است که هدیه طبیعت هستند و هر کدام شان دنیایی از خواص را در خود جای داده اند. از آنجا که نئور نیز در کوهستان واقع شده، در اطراف آن می توانید گیاهان بسیاری را بیابید که از جمله آنها می توان به بابونه، بومادران، پنج انگشت،کنگر، خاکشیر و … اشاره کرد.

دریاچه نئور | Photo by : Unknown

۵- پرنده نگری

دریاچه نئور، زیستگاه برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری نیز به شمار می آید که برای مدتی کوتاه میهمان دریاچه می شوند و پس از کمی استراحت دوباره به راه می افتند.

 اگر در فصل مهاجرت راهی این دریاچه شدید برخی از انواع این پرندگان را می توانید ببینید که شاخص ترین‌شان آنقوت است و در این منطقه زادآوری می‌کند. آنقوت پرنده‌ای از خانواده اردکیان و زیرخانواده اردک‌های غازنما محسوب می شود که دارای جثه‌ای بزرگتر از اردک های معمولی و ظاهری شبیه به غاز است. از دیگر پرندگان موجود در این دریاچه و حاشیه آن نیز می توان به کبک، چکاوک، چنگر، بلدرچین، عقاب طلایی، زاغ و انواع پرندگان گنجشک سان اشاره کرد.

 
 
آنقوت | Photo by : Unknown

۶- چشم اندازهایی از زندگی عشایر

دریاچه نئور دارای حوضه آبریزی به وسعت ۴۵ کیلومتر مربع است که از مراتع ییلاقی عشایر فندقلو به شمار می رود. به هنگام فصل ییلاق می توان مناظر و چشم اندازهای زیبایی را از زندگی عشایر و کوچ نشینان در این منطقه دید و غرق در سادگی و اصالت آنها شد.

عشایر نئور | Photo by : Unknown

۷- قایق سواری

با وجود چشم انداز زیبای دریاچه نئور و جلوه های اطراف آن هنوز امکاناتی برای قایق سواری در آن وجود ندارد اما برخی گردشگران با قایق های بادی به سوی این دریاچه می روند تا تفریحی فراموش نشدنی را برای خود خلق کنند و در کنار همسفران شان از آن لذت ببرند.

قایق سواری نئور | Photo by : Unknown
قایق سواری نئور | Photo by : Unknown
قایق سواری نئور | Photo by : Unknown

۸- ورزش ها و تفریحات زمستانی

با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، در زمستان ها، متوسط دمای نئور به ۲۰- درجه سانتی گراد می رسد و کوهستانی بودن این بخش باعث می شود تا دریاچه دارای زمستان‌هایی نسبتا طولانی باشد. یخ زدگی سطح دریاچه یکی از جذابیت های آن است که باعث می شود برخی از افراد برای انجام بعضی فعالیت های زمستانی، راهی آن شوند و یا در طبیعت به برف بازی بپردازند. جالب است بدانید که آب دریاچه به مدت ۵ ماه از سال به قطر ۸۰ سانتی متر یخ می زند.

دریاچه نئور زمستان | Photo by : Unknown

۹- کوهنوردی

نئور، دریاچه ای در میان کوهستان است و اطراف آن پر است از قله هایی که فتح‌شان تجربه ای متفاوت برای هر کوهنوردی خواهد بود. می توانید بر فراز این کوه ها قرار گیرید و از تماشای دشت زیر پای‌تان و دریاچه ای که در میان آن می درخشد، لذت ببرید. پیرامون حوضه آبریز دریاچه حدود ۱۲ قله در محدوده ارتفاعی ۲۵۷۰ تا ۳۲۲۲ متر از سطح دریا وجود دارد و هر کدام‌شان جلوه ای خاص و پر شکوه دارند.

واقع شدن نئور در ۳۰ کیلومتری دریای خزر سبب می شود که با صعود به ارتفاعات شرقی مشرف به دریاچه بتوانید منظره ای دیدنی از این دریای زیبا را نیز ببینید و غرق در تماشای آن شوید.

دریاچه نئور | Photo by : Unknown

۱۰- شکار ممنوع!

برخی به تصور آنکه پرندگان مختلف، دریاچه نئور را برای استراحتگاه خود انتخاب می کنند، سلاح شکارشان را بر می دارند و برای به دست آوردن شکاری خوب راهی این دریاچه می شوند. نکته مهم این است که دریاچه و محدوده اطراف آن به عنوان یک موهبت ارزشمند طبیعی جزو مناطق حفاظت شده لیسار به شمار می آید و شکار هرگونه پرنده آبی در آن ممنوع است.

نقل از ایران آنلاین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز