کد خبر: 9796

رابطه اضافه وزن در جوانی و ابتلا به سرطان‌های مری و معده در سالمندی

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که افزایش وزن تدریجی از سن ۲۰ سالگی تا سنی که افراد با چاقی جدی مواجه می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان‌های مری و معده را در سال‌های آینده زندگی آنان افزایش می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز،  یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که افزایش وزن تدریجی از سن ۲۰ سالگی تا سنی که افراد با چاقی جدی مواجه می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان‌های مری و معده را در سال‌های آینده زندگی آنان افزایش می‌دهد. گزارشی از این مطالعه در British Journal of Cancer منتشر شده است.

محققان در این مطالعه، اطلاعات مربوط به تقریبا ۴۱۰ هزار نفر از افراد ۵۰ تا ۷۱ ساله را بررسی کردند و وزن آنان در فاصله سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی را هم به دست آوردند. در طول دوره پیگیری،‌ ۶۳۳ نفر از آنان به سرطان مری و ۴۱۵ نفر نیز به سرطان معده مبتلا شدند. یافته‌های نهایی نشان دادند که داشتن اضافه‌وزن در سن ۲۰ سالگی، خطر ابتلا به سرطان‌های مری و معده را در دوران سالمندی، بین ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، محققان متوجه شدند که اگر افراد در دوره بزرگسالی بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا کنند و در سن ۵۰ سالگی کاملا چاق باشند، با افزایش ۳ برابری خطر ابتلا به سرطان‌های مری و معده مواجه می‌شوند. به‌گفته محققان، اضافه‌وزن می‌تواند مشکلات ریفلاکس و سوزش سر معده را در درازمدت حفظ کند و همین وضعیت می‌تواند نقش مهمی در ابتلا به سرطان داشته باشد.

منبع: سلامتیسم

مرتبط ها