title
کد خبر: 117306
00
گفتگوی رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی با بهداشت نیوز:
تغییر نرخ ارز و مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی/ مصاحبه اختصاصی

از نظر تعدادی، قریب به 60 درصد تجهیزات و ملزومات پزشکی عمومی، در داخل کشور تولید و تأمین می شود.

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با مهندس رزا مختاری، رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی انجام داده و وی در خصوص برنامه های اداره کل تجهیزات پزشکی در راستای رونق تولید و حمایت از تولیدات داخلی توضیحاتی را به شرح زیر ارائه دادند؛

فعالیت های اداره تجهیزات پزشکی در راستای رونق تولید

او گفت: اداره کل تجهیزات پزشکی، ارگان حاکمیتی جهت نظارت بر ایمنی و اثربخشی تجهیزات پزشکی است که در بازار عرضه می شوند یعنی می خواهد به کاربر این اطمینان را بدهد که این تولیدکننده قابلیت تولید محصول باکیفیت را به صورت یکنواخت دارد .

مهندس مختاری اضافه کرد: از جمله فعالیت های ما در راستای نامگذاری سال 98 به عنوان سال رونق تولید شامل دو بخش بوده است؛ امسال  برای اولین بار کارگروهی با عنوان حمایت از تولیدات دانش بنیان تشکیل داده ایم که محصولاتی که برای اولین بار در ایران تولید می شوند یا دانش بنیان هستند در این کارگروه بررسی می شوند و مسیر برایشان مشخص شده و بررسی آن ها نسبت به طرح های دیگر در اولویت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در بخش دوم برای سایر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی که تعدادشان نسبت به سابق بیشتر شده، تلاش کرده ایم که بتوانیم مسیر بوروکراتیک را کم کنیم و شرکت ها بتوانند راحت تر مسیر را طی کنند.

10 درصد اجازه واردات به برندهای در جه یک می دهیم

همچنین رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی در اینباره افزود: کارگروه حمایت از تولید داخل را با حضور انجمن ها و اتحادیه هایی چون انجمن تولید کنندگان، اتحادیه صادر کنندگان و صندوق غیردولتی تجهیزات پزشکی تشکیل داده ایم که بتوانند صدای بخش خصوصی را به ما برسانند و ما بتوانیم فرآیندهای خود را بازبینی و در صورت نیاز اصلاح کنیم.

مهندس رزا مختاری در خصوص حمایت از تولیدات داخلی هم به بهداشت نیوز گفت:در مواردی که توان تولید داخل افزایش یافته و امکان پوشش بازار را دارد، محدودیت واردات اعمال شده و صرفا جهت افزایش کیفیت محصولات تولید داخل و هم چنین بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا، به محصولات کمپانی های TOP Brand صرفا در حد 10 درصد اجازه واردات می دهیم.

وی تأکید کرد: حتی درمواردی که میزان تولید داخل، کفایت بازار را نمی کند، اما چند تولیدکننده در آن حوزه مشغول به تولید باکیفیت می باشند، با اعمال محدودیت تعدادی برای واردات و افزایش سهم تولید از بازار آن محصول،  در راستای حمایت از تولید داخل با کیفیت و استاندارد قدم برداشته ایم.

60 درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می شوند

مختاری گفت: در رابطه با بازار تجهیزات پزشکی از نظر ارزش ارزی تقریبا 65 درصد نیاز کشور به تجهیزات، از طریق واردات و 35 درصد توسط تولید داخل تأمین می شود. این درحالی است که از نظر تعدادی، در تجهیزات و ملزومات پزشکی عمومی قریب به 60 درصد تجهیزات  پزشکی در داخل کشور تولید و تأمین می شود.

رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی با بیان اینکه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مجبورند بخشی از مواد اولیه و قطعات ساخت خود را از طریق واردات تامین می کنند، اظهار داشت: متأسفانه تغییر نرخ ارز و هم چنین مشکلات موجود در تأمین آن، تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

تخصیص ارز دولتی و نیمایی برای ملزومات پزشکی

او در اینباره گفت: در همین راستا، وزارت بهداشت جهت واردات مواد اولیه ملزومات پزشکی ارز رسمی تخصیص داد، این درحالی است که درخصوص تجهیزات  و دستگاه های پزشکی که محصول نهایی مشمول ارز نیمایی می گردند، قطعات ساخت آن ها نیز می توانند از ارز نیمایی بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: البته در بحث تجهیزات پزشکی، مواد اولیه  و قطعات ساخت وارداتی صرفا قسمتی از بهای تمام شده را به خود اختصاص می دهد و سایر هزینه ها و مواد اولیه و قطعات ساختی که از بازار داخل تأمین می شوند نظیر کارتن، بردهای الکترونیک، انواع مواد پلیمری و غیره مشمول تخصیص ارز نمی شوند.

آینده ی روشن تولیدکنندگان ایرانی

 مهندس رزا مختاری، رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی در آخر به بهداشت نیوز گفت: چند سالیست تولید کنندگان ما به این باور و اعتماد به نفس رسیده اند که کالاهای پر ریسک با تکنولوژی بالا تولید کنند و در این راستا کالاهای با ریسک بالای ما روز به روز افزایش می یابد و ما آینده روشنی در خودکفایی در بحث تجهیزات پزشکی پیش رو داریم.

گفتگو: مشکات سخاوتی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز