title
کد خبر: 139904084397211379

امروزه که در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی می‌کنیم، پایگاه‌های اینترنتی یا همان کسب و کار های اینترنتی، جزو اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی ما برای خرید محصولات، نقد و بررسی و مقایسه محصولات است.

به گزارش بهداشت نیوز کشک یکی از فرآورده های لبنی است که از جوشاندن و تغلیظ ماست یا دوغ به دست می آید. این ماده غذایی خوش طعم و مغذی، سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن است و خواص درمانی و سلامتی متعددی دارد.

کشک سرشار از ویتامین B2، ویتامین B12، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. این نه تنها برای سلامتی فرد مفید است، بلکه یک مرطوب کننده عالی برای پوست نیز می باشد. در اینجا چند فواید چشمگیر کشک برای سلامتی آورده شده است.

فواید کشک برای سلامتی :

برای دستگاه گوارش مفید است

کشک برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند مفید است. با متعادل کردن سطح اسید و در نتیجه سطح pH متعادل، سوء هاضمه و تحریک پذیری معده را درمان می کند.

کشک همچنین حاوی پروبیوتیک ها یا باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا است. این باکتری ها سیستم گوارشی را تقویت می کنند و شرایطی مانند نفخ، سندرم روده تحریک پذیر، اسهال خونی، یبوست، اختلالات گوارشی و اسهال را کاهش می دهند.

همچنین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها بر سیستم گوارشی را کاهش می دهد.

در انتخاب کشک مناسب همیشه به برچسب ها توجه کنید. حرارت دادن در ماست پاستوریزه باکتری های سالم یا پروبیوتیک های موجود در کشک را از بین می برد، بنابراین همیشه از کشک که با کشت های زنده فعال مشخص شده است استفاده کنید.

مصرف مداوم کشک به مدت 8-2 هفته می تواند درد معده را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش دهد.

کشک همچنین به جذب مواد مغذی از غذاهای مختلف کمک می کند.

همچنین افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از این محصول لبنی لذت ببرند زیرا در طی تخمیر این قند لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل می شود.

ایمنی را بهبود می بخشد

کشک دارای تعداد زیادی باکتری فعال در آن است که به مبارزه با میکروب های بیماری زا کمک می کند. علاوه بر این، کشک پر از پروتئین، ویتامین ها و لاکتوباسیلوس است که باعث تقویت ایمنی فرد می شود. کشک دارای پروبیوتیک هایی است که روده فرد را سالم نگه می دارد. با این حال، قبل از خرید کشک، باید روی برچسب فقط کشک حاوی پروبیوتیک بخرید.

از هضم سالم پشتیبانی می کند

کشک به راحتی هضم می شود و حتی افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند نیز می توانند آن را مصرف کنند. لاکتوز در طی فرآیند تخمیر تجزیه می شود. جدای از آن، باکتری های مفیدی نیز در آن وجود دارد که می تواند به تسکین سیستم گوارشی ملتهب و درمان ناراحتی معده کمک کند.

باعث درخشش و سلامت پوست و مو می شود

کشک یک ماده عالی برای پک صورت است. دارای اسید لاکتیک است که به عنوان لایه بردار عمل می کند و به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند. این قابلیت رطوبت رسانی به پوست و التیام طبیعی پوست های خشک را دارد. مصرف منظم کشک می تواند به پوست و موی فرد درخشندگی و لطافت بدهد. کشک حاوی ویتامین های گروه B و روی است که برای سلامت پوست ضروری هستند. مصرف منظم کشک به بهبود سلامت پوست و جلوگیری از چین و چروک کمک می کند.

خواص ضد میکروبی و اسید لاکتیک آن به از بین بردن شوره سر از پوست سر کمک می کند. کشک منبع خوبی از روی و ویتامین E است که برای داشتن پوستی خوب ضروری است. بنابراین برای داشتن پوستی درخشان و سالم، کشک را می توان در بسیاری از پک های صورت استفاده کرد و یا می توان آن را به طور مستقیم استفاده کرد.

کشک حاوی پروتئین و روی است که برای سلامت مو ضروری هستند. مصرف منظم کشک به تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

برای قلب مفید است

یکی دیگر از مزایای مصرف روزانه کشک این است که به کاهش سطح کلسترول، کاهش فشار خون و خطر فشار خون بالا کمک می کند. شناخته شده است که HDL یا کلسترول خوب را افزایش می دهد. کلسترول و فشار خون هر دو از عوامل اصلی افزایش خطر بیماری قلبی هستند. با متعادل کردن سطح کلسترول قلب را سالم و سرزنده نگه می دارد.

کلسترول خوب به شریان ها اجازه می دهد تا خون را به آرامی جریان دهند که قلب را سالم و قوی نگه می دارد.

از عفونت واژن جلوگیری می کند

آیا می دانید کشک می تواند واژن را سالم نگه دارد؟ آره! غذاهای بسیار کمی برای سلامت واژن مفید هستند و کشک یکی از آنهاست. کشک دارای کشت باکتریایی خوبی است که برای سلامت واژن مهم است. به تعادل PH واژن کمک می کند و سلامت آن را بهبود می بخشد.

سطح متعادل pH واژن را سالم نگه می دارد و شرایطی مانند تحریک پذیری و سوزش واژن را کاهش می دهد. این شامل لاکتوباسیلوس است که تعادل مخمر را در واژن باز می گرداند. علاوه بر این، به کنترل رشد عفونت ها در بدن کمک می کند و ماده شیمیایی به نام پراکسید هیدروژن تولید می کند که به کشتن مخمر کمک می کند.

سلامت استخوان و دندان را بهبود می بخشد

آیا می دانید چرا کشک بهترین انتخاب برای افزایش سلامت استخوان و دندان شماست؟ به دلیل محتوای کلسیم و فسفر آن. کلسیم طلا برای استخوان ها و دندان ها و کشک منبعی غنی برای کلسیم است. مصرف روزانه کشک نیاز روزانه شما به کلسیم و فسفر را تا حد زیادی تامین می کند که استخوان ها و دندان ها را قوی تر می کند. استخوان های شما را تقویت می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتریت، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، لثه های ضعیف و غیره را کاهش می دهد.

به کاهش وزن کمک می کند

اگر به دنبال کاهش وزن هستید کشک بهترین غذا برای اضافه کردن به رژیم غذایی است. مصرف کشک می تواند باعث تولید کمتر کورتیزول شود و به دلیل داشتن کلسیم غنی به کاهش وزن کمک کند. به دلیل سبک زندگی نامتعادل و عدم تعادل در هورمون معروف به کورتیزول، دور کمر چربی بیشتری در آن انباشته می کند.

کشک تولید کورتیزول را کنترل می کند. همچنین محتوای پروتئین بالایی است که به کاهش هورمون های اشتها (GLP-1 و پپتید YY) کمک می کند و به شما احساس سیری برای مدت طولانی می دهد. کلسیم موجود در کشک به کاهش سطح هورمون کورتیزول که با چاقی مبارزه می کند کمک می کند. مصرف روزانه کشک سطح کورتیزول را متوقف می کند تا افزایش وزن را کاهش دهد.

بنابراین افرادی که رژیم دارند باید همیشه کشک یا ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهند. به خصوص چربی اضافی دور کمر و شکم شما را کاهش می دهد.

انرژی را تامین می کند

کشک همچنین به عنوان یک تقویت کننده انرژی عمل می کند زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. این به عنوان یک جلسه عالی قبل و بعد از تمرین عمل می کند. علاوه بر این، به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند و به ریکاوری سریع بعد از یک جلسه تمرینی شدید کمک می کند.

سطح قند خون را کنترل کنید

کشک سرشار از پروتئین است که با کاهش سطح قند خون مرتبط است. سطح قند خون توسط پروتئین قابل هضم و کشت ماست زنده در کشک کنترل می شود. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کشک یا ماست به کاهش مقاومت به انسولین و سطح گلوکز در بدن کمک می کند. بنابراین به کنترل خطرات بیماری های قلبی و دیابت کمک می کند. علاوه بر این، GI و GL کشک باعث کاهش قند خون می شود. ماست یونانی به ویژه برای کاهش خطر بیماری های قلبی و کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت شناخته شده است.

ایمنی را تقویت می کند

کشک دارای طیف گسترده ای از مواد مغذی متعدد از جمله پروبیوتیک ها، مواد معدنی و ویتامین ها است. این مواد مغذی مسئول تقویت ایمنی هستند. پروبیوتیک های موجود در کشک همچنین به کاهش التهابی که باعث بیماری های مزمن مختلف می شود کمک می کند.

مواد معدنی اصلی که در تقویت ایمنی نقش دارند منیزیم، سلنیوم، ویتامین D و روی هستند.

پروبیوتیک ها مانند میکروارگانیسم ها به بدن اجازه می دهند تا با عفونت های مختلف ویروسی و باکتریایی مبارزه کند و شما را سالم نگه دارد. بنابراین، افزایش ایمنی به بدن کمک می کند تا با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت ها مبارزه کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کشک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند. این آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کنند.

سایر مزایای کشک :

• کشک فواید سلامتی بسیار زیادی دارد از جمله کمک به کاهش اضطراب، استرس و افسردگی. مغز را آرام می کند تا سطح استرس را کاهش دهد و سلامت روان را ارتقا دهد.

• همچنین به دلیل داشتن ویتامین و مواد معدنی یک تقویت کننده انرژی در نظر گرفته می شود.

• همچنین به القای خواب کمک می کند و بی خوابی را درمان می کند. Lassi و Chaas بهترین القا کننده خواب هستند.

عوارض جانبی کشک :

اگرچه هیچ عارضه جانبی نامطلوب خاصی برای کشک وجود ندارد، مصرف زیاد آن یا مقدار زیاد آن ممکن است برای سلامتی شما مفید نباشد:

• به دلیل طبع سرد و تر آن باید افرادی که دارای طبع سرد هستند از مصرف آن خودداری کنند.

• افراد مبتلا به آرتریت یا مشکلات مفصلی باید از مصرف روزانه کشک خودداری کنند. به دلیل ترش بودن آن ممکن است درد مفاصل را افزایش دهد.

• خوردن کشک در شب، به خصوص اگر هضم ضعیفی دارید، ممکن است باعث اسیدیته شود.

• خوردن کشک یا مصرف زیاد آن ممکن است باعث سرفه و سرماخوردگی شود.

• افزایش وزن: کشک حاوی کالری بالایی است، بنابراین مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش وزن شود.

سخن پایانی :

کشک یک ماده غذایی سالم و مغذی است که می تواند به سلامت بدن کمک کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود.

منبع: ایسنا


اینستاگرام بهداشت نیوز