title
کد خبر: 263506
00
مادران باردار باید در فصل تابستان موضوع گرمازدگی را جدی بگیرند

رئیس بیمارستان حضرت ام‌البنین(س) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار باید در فصل تابستان موضوع گرمازدگی را جدی بگیرند، زیرا اگر گرمازدگی از نوع شدید و همراه با غش و ضعف باشد می‌تواند منجر به زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ناهید صاحبدل‌فر اظهار کرد: گرمای تابستان تمامی گروه‌های جامعه از جمله کودکان، افراد مسن و مادران باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گرمی پوست، سردرد، گیجی، گرفتگی عضلانی، حالت تهوع و استفراغ از جمله علائمی است که در زمان گرمای شدید در مادران باردار دیده می‌شود.
وی تصریح کرد: مادران بارداری که در مواجهه با گرمای بیشتر از 35 درجه سانتیگراد قرار داشته باشند بیشتر از دیگران در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند و ممکن است که برای این گروه انقباضاتی همچون انقباضات برکستون هیکس که مشابه انقباضات زایمانی بوده، اما از نوع کاذب آن است به‌وجود آید.

رئیس بیمارستان حضرت ام‌البنین(س) با بیان اینکه اگر گرمازدگی شدید و همراه با غش و ضعف باشد می‌تواند منجر به زایمان زودرس و حتی سقط جنین بشود، خاطرنشان کرد: افرادی که احساس تهوع دارند و یا اینکه علائمشان بیش از یک ساعت به طول می‌انجامد باید حتماً به پزشک مراجعه نمایند، زیرا ممکن است که این حالت برای گروه‌های مختلف از جمله مادران باردار بسیار خطرناک باشد.

دکتر صاحبدل‌فر افزود: مادران باردار باید به علائمی که در فصل گرما در آنان ایجاد می‌شود توجه نمایند و هرگاه که دچار مشکل شدند حتماً آن موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند تا که برای خودشان و جنین در رحمشان مشکلی به‌وجود نیاید؛ همچنین در ساعت‌هایی هم گرمای شدید را داریم از منزل خارج نشوند.

وی با تأکید بر اینکه مادران باردار به دلیل تغییرات هورمونی که دارند کمی با افزایش دمای بدن مواجه هستند و به همین جهت بیشتر از دیگران در معرض گرمازدگی قرار دارند، گفت: این گروه از مادران باید برای جلوگیری از بروز این مشکل مصرف بیشتر مایعات و انواع نوشیدنی‌ها دارای املاح همچون شربت را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

رئیس بیمارستان حضرت ام‌البنین(س) ادامه داد: همچنین در زمان انجام سفرهای تابستانه مادران باردار باید به موضوع استراحت کافی در زمان سفر توجه داشته باشند و ضمن توجه به مصرف مایعات در طول سفر باید از لباس راحت و مناسب هم استفاده نموده و از سفر مناطق با رطوبت بالا و گرمای زیاد نیز اجتناب نمایند.

دکتر صاحبدل‌فر تصریح کرد: تب 38 درجه به بالا و علائم آنفلوآنزا ممکن است که برای یک فرد عادی چندان مهم نباشد، اما این موضوع در مادران باردار به دلیل شرایط خاصی که این گروه از مادران دارند باید کاملاً جدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: دمای زیاد بدن نه تنها برای مادر باردار خطرناک است، بلکه برای جنین هم می‌تواند خطرناک باشد، به‌خصوص در 3 ماهه اول بارداری که بدن جنین و ارگان‌های آن تشکیل می‌شوند و گرمای زیاد می‌تواند روی پروتئین‌های تشکیل دهنده ارگان‌ها تأثیر بگذارد و موجب نقایص قلبی، عصبی و چشمی در جنین بشود.

رئیس بیمارستان حضرت ام‌البنین(س) افزود: حضور فضاهای گرم بسته همچون سونا و جکوزی برای مادران باردار مناسب نیست و از این گروه از مادران می‌خواهیم که از حضور در این مکان‌ها خودداری نمایند.

دکتر صاحبدل‌فر تأکید کرد: در یکی از مجلات بین‌المللی به گرماهای شدیدی که از سال 2025 تا 2035 در کشورهای مختلف دنیا به دلیل گرمایش زمین و تغییر جوی ایجاد خواهد شد اشاره شده و باید این موضوع هم مورد توجه قرار بگیرد تا که در روزهای گرم سال با مشکلات شدید گرمازدگی مواجه نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان میزان مراجعات ماردان باردار به بخش اورژانس بیمارستان حضرت ام‌البنین(س) به دلیل وجود گرمازدگی افزایش می‌یابد، بیان کرد: خوشبختانه به دلیل بدن‌های مناسبی که دارند و مصرف مستمر مایعات را داشتند مشکل خاصی در این گروه از مادران و جنین در داخل رحم آنان مشاهده نشده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز